۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۳۵
کد خبر: 82094090
T T
۰ نفر
افزایش تولید برنج اولویت برنامه های وزارت جهادكشاورزی است

رشت- ایرنا- وزیر جهاد كشاورزی اعلام كرد: افزایش تولید برنج به عنوان دومین غذای مردم ایران و یك محصول راهبردی، در اولویت برنامه های وزارت جهاد كشاورزی قرار دارد.

محمود حجتی روز دوشنبه در پیامی به اجلاسیه مسئولان عالی رتبه كشاورزی و سفیران كشورهای منطقه آسیای مركزی و غربی برای توسعه همكاری در تحقیقات و تولید برنج كه در رشت جریان دارد؛ اظهار داشت: این وزارتخانه مصمم است از ظرفیت های كشور به ویژه نیروی انسانی متخصص و محقق و استادان دانشگاه ها برای تقویت زیرساخت های دانش بنیان برنج بیشترین استفاده را ببرد و با انتقال این دستاوردها به بهره برداران عرصه تولید برنج ، زمینه سلامت و امنیت غذای مردم ایران را فراهم كند.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: بخش كشاورزی با توجه به ظرفیت های فراوان از مهمترین عرصه های همكاری كشورهای منطقه ای از جمله تحكیم همكاری های تولید و بهبود وضعیت بهره برداران و تامین نیازهای مصرف كنندگان محسوب می شود.
وی ادامه داد: طی سال های گذشته همكاری هایی بین كشورهای منطقه آسیای میانه و مركزی وجود داشته كه در بهبود شاخص های اقتصای و اجتماعی و توسعه و رفاه مردم این كشورها موثر بوده است.
وزیرجهادكشاورزی تشكیل شبكه های مختلف منطقه ای برای استفاده از ظرفیت های موجود این كشورها را راهكار مناسبی ارزیابی كرده و شبكه های منطقه ای برنج را از اقدامات ارزشمند تحكیم همكاری این كشورها برای تولید محصول برنج به عنوان ماده غذایی مهم دنیا و مهمترین غذای مردم منطقه آسیا می داند.
وی برگزاری این اجلاس را در فضای جدید همكاری ها و در دوره پساتحریم گامی مهم ارزیابی كرده و گفته است : طی ماه های اخیر تفاهم نامه های متعددی در زمینه های مختلف اقتصادی و علمی با بیشتر كشورهای منطقه منعقد شده است كه حاصل آن گسترش سریع همكاری منطقه ای در زمینه های فنی ، علمی و اقتصادی خواهد بود و این تفاهم نامه ها می تواند مبنای خوبی برای نمایندگان و مسئولان كشورهای شركت كننده دراین اجلاسیه قرار گیرد.
حجتی بر بكارگیری فناوری های جدید برای كاهش پیامدهای تغییرات آب و هوایی در تولید برنج و استفاده از الگوهای مناسب انتقال یافته های تحقیقاتی به بهره برداران را امری ضروری برشمرد.
اجلاسیه 2 روزه مسئولان عالی رتبه كشاورزی و سفیران كشورهای منطقه آسیای مركزی و غربی برای توسعه همكاری در تحقیقات و تولید برنج روز دوشنبه در استانداری گیلان آغاز به كار كرد.
در این اجلاسیه استاندار گیلان ، معاونان وزیر جهاد كشاورزی ، جمعی از مسئولان كشوری و استانی ، سفیران كشورهای عضو ، نمایندگان ارشد اقتصادی كشورهای آسیای مركزی و غربی ، رئیسان مراكز تحقیقات وزارت جهادكشاورزی ، نمایندگان بانك توسعه اسلامی و نماینده اكو شركت دارند.
در حاشیه این اجلاسیه ساختمان جدید اداری آموزشی و رفاهی مركز منطقه ای - بین المللی برنج آسیای مركزی و غربی گشایش یافت و طی آیینی از كتاب اگرواكوتوریسم در آسیای مركزی و غربی رونمایی شد.
6070/6029
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد