۱۶ دی ۱۳۹۶، ۹:۲۵
کد خبر: 82786773
T T
۰ نفر
معاون شیلات گلستان: پرورش دهندگان، مزارع آبزی پروری را بیمه كنند

گرگان - ایرنا- معاون آبزی پروری اداره كل شیلات گلستان از پروش دهندگان ماهی خواست كه محصولات خود را بیمه كنند و گفت: پوشش بیمه محصولات شیلاتی و مزارع آبزی پروری، از وارد شدن ضرر به پرورش دهندگان جلوگیری می كند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از شیلات گلستان، محمود سقلی با اشاره به تلف شدن 70 تن ماهی پرورشی در استخرهای سد وشمگیر در اوایل ماه جاری، اظهار كرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و امكان كاهش منابع آب مطمئن و قابل دسترس و نیز ضرورت تامین امنیت غذایی و به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تدابیر متولیان صندوق بیمه كشاورزی می تواند برای جبران اینگونه خطرات موثر واقع شود.
وی گفت: با توجه به تاكید ریاست سازمان شیلات ایران، از تمامی پرورش دهندگان تقاضا داریم با مدیریت تولید و به منظور افزایش بهره وری مزارع خود، نسبت به بیمه محصولات تولیدی اقدام تا در چنین مواقعی شاهد كاهش ضرر و زیان باشیم.
مهندس سقلی در خصوص تلف شدن ماهیان گوشتی و 750 هزار قطعه بچه ماهی در استخرهای پرورشی سد وشمگیر، بیان داشت: از ماهی های گوشتی و بچه ماهیان این استخرها نمونه برداری و به اداره دامپزشكی شهرستان آق قلا ارسال شد كه به زودی نتایج این نمونه برداری ها اعلام می شود.
معاون آبزی پروری اداره كل شیلات گلستان همچنین اظهار كرد: همشهریان اطمینان داشته باشند كه تمامی ماهیان آلوده معدوم شده و دامپزشكی اجازه ورود یك ماهی مرده و یا حتی كم حال و فروش ماهی با پودر یخ را به فروشندگان نداده است.
وی با اشاره به نمونه برداری از آب استخرها نیز گفت كه از كلیه استخرهایی كه تلفات ماهی در آنها رخ داده نمونه برداری آب انجام و به آزمایشگاه ارسال شده است.
مهندس سقلی اضافه كرد: پرورش ماهیان گرمابی در مخازن شماره های 3-2-1 و در استخرهای A و B سد وشمگیر انجام می گیرد كه طبق پروانه بهره برداری از سوی سازمان نظام مهندسی كشاورزی جمع مساحت مفید آن 870 هكتار و ظرفیت اسمی آن 1740 تن ثبت شده است، مالك اصلی این تاسیسات آب منطقه ای بوده كه توسط 3 تن از پرورش دهندگان به عنوان مستاجر اداره می شود.
حدود 750 هزار قطعه بچه ماهی و 70 تن ماهی اوایل ماه جاری در 13 استخر حوزه آب بندان پایین دست سد وشمگیر شهر انبارالوم از توابع شهرستان آق قلا (شمال گلستان) تلف شد كه علت این حادثه از سوی كارشناسان دامپزشكی استان در دست بررسی است.
پرورش ماهیان گرمابی در مزارع و آب بندان های استان گلستان در مساحت حدود 5 هزار هكتار انجام می شود.
استان گلستان رتبه 4 كشور در زمینه پرورش ماهیان گرمابی (فیتوفاك، كپور آمور و بیگ هد) را دارد كه دراین بخش برای چهار هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.
1648

سرخط اخبار استان‌ها