۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۸:۳۴
کد خبر: 82248052
T T
۰ نفر
يافته هاي علمي محصول انگور براي باغداران ملموس نيست

ملاير- ايرنا- نايب رئيس انجمن علوم باغباني آمريكا گفت: يافته هاي علمي و پژوهشي اساتيد و دانشجويان در رشته كشاورزي بويژه در حوزه محصول انگور و كشمش براي كشاورزان و باغداران ملموس نيست.

به گزارش ايرنا پروفسور اسماعيل فلاحي روز چهارشنبه در سومين كنفرانس ملي انگور و كشمش ملاير در تالار حافظ دانشكده عمران و معماري دانشگاه ملاير اظهار كرد: زمانيكه كشاورزان و باغداران از نزديك نتيجه كارهاي علمي و پژوهشي را مي بينند، به باور لازم براي استفاده از آن روش ها مي رسند.
وي با تاكيد بر اينكه دانشگاه ها بايد نسبت به ايجاد باغ هاي الگويي براي كشاورزان اقدام كنند، افزود: ملموس بودن يافته هاي علمي و تحقيقاتي، رونق و تحول عظيمي در توليد محصولات باغي ايجاد مي كند.
وي به پتانسيل هاي بالاي ايران در زمينه باغباني اشاره كرد و گفت: به طور حتم با برنامه ريزي درست مي توانيم در زمينه باغباني از بسياري كشورهاي دنيا جلوتر باشيم و بيش از اين حرف براي گفتن داشته باشيم.
فلاحي با تاكيد بر اينكه تكنيك هاي وارد شده بايد براي كشاورز و باغدار با توجه به شرايط موجود مورد استفاده باشد، افزود: يك كشاورز و باغدار موفق بايد در مرحله نخست ويژگي ها، نيازها و توانمندي هاي خاك، آب و نوع اقليم منطقه مورد كشت را بشناسد.
وي با اشاره به وجود ضعف در زمينه تحقيقات علمي گفت: اين در حاليست كه بخش زيادي از وقت دانشجويان در دوره هاي تحصيلات تكميلي به جاي پرداختن به كار علمي صرف نوشتن مقاله مي شود.
استاد دانشگاه آيداهوي آمريكا خواستار آموزش كارشناسان در حوزه باغداري شد و افزود: فارغ التحصيلان تربيت شده توسط دانشگاه ها بايد بتوانند به طور عملي نكات علمي را در سطح باغ ها و زمين هاي كشاورزي به باغداران و كشاروزان آموزش دهند.
به گزارش ايرنا پروفسور فلاحي تاكيد كرد: بايد اين فرهنگ به كارشناسان و دانشجويان آموزش داده شود كه با پشت ميز نشيني مشكلات كشاورزي حل نمي شود.
وي گفت: با افزايش تعداد دانشجويان دكترا در ايران، بدون اينكه وارد عرصه كار شوند، كار در مزرعه را در شان خود نمي دانند و اين معضلي عمده در افزايش بيكاري است.
وي با ارايه توضيحاتي درباره روش هاي علمي پرورش انگور در مناطق گرم و خشك و كويري مانند ملاير بيان كرد: تا زمانيكه كشاورزان دستاوردهاي محققان و پژوهشگران را نبينند، به شيوه هاي سنتي كاشت، داشت و برداشت خود ادامه مي دهند.
فلاحي خاطرنشان كرد: بايد سياست هاي تدوين شده در حوزه كشاورزي در ايران مستدام و پايدار باشد و با تغيير دولت ها و مسئولان دچار تحول نشود.
سومين كنفرانس ملي انگور و كشمش با حضور محققان و پژوهشگران و باغداران هفتم و هشتم مهرماه به مدت دور روز در دانشگاه ملاير در حال برگزاري است.
در حاشيه اين كنفرانس نمايشگاه دستاوردهاي سازمان جهاد كشاورزي و ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان و شهرستان ملاير در دانشكده عمران و معماري دانشگاه ملاير گشايش يافت.
دانشگاه ملاير با بيش از 6 هزار دانشجو در چهار كيلومتري محور ملاير به اراك واقع شده است.
شهرستان ملاير با دارا بودن جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر در 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده و با 11 هزار هكتار باغ، قادر به توليد ساليانه 240 هزار تن انگور است.
7528/6993
خبرنگار: معصومه موسوي** انتشار دهنده: اكبر بهاروند

سرخط اخبار استان‌ها