۲۸ دی ۱۳۹۴، ۸:۳۸
کد خبر: 81924901
T T
۰ نفر
حجتی: كارگروه همكاری های كشاورزی ایران و آلمان تشكیل شد

برلین- ایرنا- «محمود حجتی» وزیر جهاد كشاورزی با اعلام تشكیل «كارگروه همكاری های كشاورزی ایران و آلمان»، گفت: پیوند زدن كشاورزی ایران با كشورهای توسعه ‌یافته برخوردار از صنایع، فناوری و دانش بالا در اولویت قرار گرفته است.

حجتی كه برای شركت در «اجلاس وزرای كشاورزی جهان - نگاهی به افزایش جمعیت شهری و پیامدهای آن برای تأمین مواد غذایی» به برلین سفر كرده است، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: در نشست وزرای كشاورزی جهان، چند نگرانی در مورد امنیت غذایی برای آینده جهان مطرح شد.
وی ادامه داد: یكی از این نگرانی‌ها ارتباط افزایش جمعیت جهان با افزایش تقاضا برای مواد غذایی است. پیش‌بینی می‌شود كه جمعیت جهان در سال 2050 به 9 میلیارد نفر برسد كه برای این جمعیت باید مواد غذایی آماده شود.
مشكل دوم مهاجرت از روستا به شهر است كه دلایل عمده‌ای از جمله اقتصادی و خدماتی دارد. كشاورزان و روستائیان به‌خاطر مشكلات اقتصادی كه با آنها روبرو هستند، برای كسب درآمد بیشتر و معیشت بهتر و نیز امكانات رفاهی مناسب‌تر به شهرها مهاجرت می‌كنند.
این مهاجرت باعث شده جمعیت جوان از روستاها به شهرها آمده و در واقع جمعیت فعال كمتری در بخش كشاورزی بماند كه آینده تولید غذا را نامطمئن می‌كند.
وزیر كشاورزی ایران اظهار كرد: در نشست برلین راهكارهایی بررسی شدند كه چگونه می‌توان درآمد كشاورزان را افزایش داد و چه كارهایی باید انجام شود كه فاصله امكانات رفاهی شهر و روستا كمتر شود و اینكه دولت‌ها چه كارهایی باید انجام دهند تا انگیزه مهاجرت به‌خاطر امكانات رفاهی كاهش یابد. از طرف دیگر چگونه می‌توانیم درآمد كشاورزان و روستائیان را افزایش دهیم كه رغبت به مهاجرت كمتر شود و در محل‌ها و كانون‌های تولید خود بمانند.
نگرانی بعدی مطرح شده در اجلاس، محدودیت منابع طبیعی و محیط زیست و نا پایداری بود كه در اغلب مذاكرات و در قطعنامه نهایی هم منعكس شد. كیفیت خاك هر روز كاهش می یابد، منابع آب نیز محدود و مصرف آن هم زیاد است، بنابراین در آینده با مشكل روبرو خواهیم شد.
در اجلاس برلین، چگونگی استفاده بهتر از منابع پایه آب و خاك بررسی شد كه این موارد محورهای عمده اجلاس بودند كه در گفت‌وگوهای وزرای كشاورزی مطرح و راهكارهایی در این زمینه‌ها ارایه و در قطعنامه پایانی منعكس شد.
حجتی در رابطه با مذاكرات خود با مقامات و روسای شركت‌های آلمانی گفت: هدف ما پیوند زدن كشاورزی ایران با كشورهای توسعه‌یافته ای مثل آلمان است كه در این زمینه صنایع، فنآوری و دانش بالایی دارند.
وی ادامه داد: ما خواهان مشاركت و سرمایه‌گذاری شركت‌های آلمانی در تولید، بسته‌بندی، بازاریابی و عرضه محصولات غذایی در داخل، كشورهای منطقه و فرامنطقه ای هستیم و مذاكرات با وزیر كشاورزی آلمان منجر به تشكیل یك گروه كاری و قرار شد كه بتوانیم از پشتیبانی‌ها و خطوط اعتباری و نیز تجربیات، تحقیفات و دانش آنها استفاده كنیم.
نكته دیگر مهم، موضوع گیاهان دارویی است كه ایران با توجه به تنوع اقلیمی ایران ظرفیت بسیارخوبی برای تولید و فراوری آنها دارد و آلمان در گذشته یكی از مشتریان گیاهان دارویی ایران هر چند به صورت محدود بوده است.
از سوی دیگر، با توجه به تقاضای روزافزون جهانی برای گیاهان دارویی برای مصرف انسان و چه برای دام، مذاكرات خوبی در رابطه با امكان سرمایه‌گذاری، گسترش سطوح كشت داروهای گیاهی و انتقال فنآوری آلمان برای فرآوری در داخل كشور و توزیع انجام گرفت.
بخش گیاهان دارویی می‌تواند ارزآوری خوبی داشته باشد و در ضمن باعث اشتغال در داخل كشور و تشویق روستائیان برای ماندن در كانون‌های تولید شود.
حجتی در پاسخ به اینكه آیا در زمان حاضر وزارت كشاورزی در پی برقراری مشاركت با شركت‌های بزرگ آلمانی است یا اینكه شركت‌های كوچك و متوسط در اولویت قرار دارند، گفت: شركت‌های بزرگ آلمانی در گذشته متاسفانه فقط محصول به ایران صادر می‌كردند. ما با همه این شركت‌های صحبت و مطرح كردیم كه خواستار سرمایه‌گذاری و مشاركت در تولید هستیم.
نشستی نیز با حدود 40 تن از سران شركت‌های كشاورزی و مواد غذایی برگزار شد كه این موضوع مورد تاكید قرار گرفت. در مجموع فكر می‌كنم شركت‌های كوچك و متوسط آمادگی بهتر و چابكی بیشتری را برای همكاری با طرف‌های ایرانی دارندكه امیدوارم این همكاری‌های هرچه زودتر شروع شود و بتوانیم شاهد مشاركت شركت‌های آلمانی در ایران باشیم.
«اجلاس وزرای كشاورزی جهان» تحت عنوان «تامین مواد غدایی شهری:‌ كشاورزی و مناطق روستایی در عصر شهرنشین» روز شنبه در محل وزارت خارجه آلمان در برلین و با محور اصلی «نگاهی به افزایش جمعیت شهری و تبعات آن برای تأمین مواد غذایی» برگزار شد.
اروپام ** ف.پ ** 456 ** 1516
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد