۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۷
کد خبر: 82247345
T T
۰ نفر
وزير شيلات نروژ خواستار توليد مشترك ماهي سالمون در ايران شد

كرج- ايرنا- وزير شيلات نروژ با اشاره به اينكه ماهي سالمون نروژ در دنيا بي نظير است، گفت كه آمادگي داريم تا به طور مشترك اين نوع ماهي را در ايران توليد كنيم.

به گزارش ايرنا، پرسنت برگ كه به همراه 100 كارشناس از 62 شركت توليدي اين كشور به ايران سفر كرده، روز چهارشنبه در حاشيه بازديد از ماهي سراي كاسپين كرج كه با حضور مسئولين جهاد كشاورزي استان البرز صورت گرفت، اظهار علاقه كرد تا در اين سفر در بخش دولتي و خصوصي مبادلات داشته باشند و دو كشور بتوانند از تجربيات يكديگر بهره ببرند.
وي در اين نشست گفت: آماده امضاي تفاهم نامه با سازمان دامپزشكي ايران هستيم تا آغازي بر يك شراكت پايدار در بخش دولتي باشد.
وي افزود: ايران براي كشور نروژ بازار بسيار جذابي است و ما مي‌توانيم ماهي سالمون با كيفيت خودمان را به ايران بفروشيم و معتقديم كه ايراني‌ها شايسته‌ خوردن بهترين ماهي دنيا هستند.
وي اضافه كرد: ايران از توليدكنندگان بزرگ آبزيان در آسيا است و نروژ نيز سالانه 1.3 ميليون تن سالمون و قزل آلا توليد مي كند.
وزير شيلات نروژ گفت: ايران اهداف بسيار بلندي در توليد و توسعه در زمينه شيلات و توسعه ملي نسبت به آن چيزي كه فكر مي كرديم، دارد و مي تواند تبادل اطلاعات و تجربيات خوبي با 62 شركت تجاري اقتصادي نروژي داشته باشد.
وي به وضعيت ماهي هاي قزل آلاي توليدي در ماهي سرا اشاره كرد و افزود: در كشور نروژ سايز ماهي هاي قزل آلاي بين 4 تا 5 كيلو گرم است، ولي در ايران سايزهاي كوچكتري دارد كه آن هم به اين دليل است كه ماهي هاي نروژ براي غذاي سوشي چيني استفاده مي شود.
پرسنت برگ يكي از مزاياي ماهي هاي قزل آلاي ايراني را مقدار درصد بازماندگي بالا دانست و بيان داشت: اين مورد، وجه تمايزي بر ديگر مراكز پرورش ماهي است.
وزير شيلات نروژ ادامه داد: سالانه 3 درصد به توليدات آبزيان كشور ما اضافه مي‌شود و ما نيز چالش‌هايي در خصوص توليد داريم.
وي يكي از زمينه هاي علاقمندي شراكت نروژ با ايران را در زمينه تكنولوژي عنوان كرد و گفت: ايران در توليد ماهي خيلي زودتر از نروژ آغاز به فعاليت كرده و ما مي توانيم در خصوص انتقال تكنولوژي در اين زمينه كمك هاي زيادي داشته باشيم.
وي اظهار اميدواري كرد كه اين سفر در زمينه سياسي هم كمك به روابط دوجانبه دو كشور با هم داشته باشد.
ماهي سراي كاسپين كرج به عنوان اولين مركز پرورش ماهي قزل آلاي كشور از حدود 70 سال پيش در منطقه حصار كرج آغاز به فعاليت كرده است.
6156/1535خبرنگار: نوشين طهماسبي**انتشار دهنده:داريوش غفاري

سرخط اخبار استان‌ها