۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۴۶۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۲ - ۰۷-۱۲-۱۴۰۲
کد ۹۴۶۷۲۹
انتشار: ۱۸:۰۲ - ۰۷-۱۲-۱۴۰۲

معجون تقویت استخوان

معجون تقویت استخوان
برای اینکه استخوان‌های سالم و قدرتمند داشته باشید، باید رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنید. سبک زندگی و رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر تقویت استخوان دارد. اغلب افراد به دنبال معجون تقویت استخوان هستند و انواعی از نوشیدنی‌ها یا مواد غذایی را امتحان می‌کنند. تا زمانی که در سن رشد قرار دارید، استخوان‌ها و مفاصل می‌توانند رشد کنند. اما بعد از بازه زمانی ۲۰ یا ۳۰ سالگی، روند رشد استخوان كُند یا متوقف می‌شود.

 به دلیل احتمال بروز بیماری‌های مفصلی مثل پوکی استخوان، افزایش خواهد یافت. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، بانوان بیشتر از آقایان در معرض بیماری پوک استخوان قرار می‌گیرند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین دی را مصرف کنید. 

چند روش طبیعی برای ترمیم استخوان

به گزارش فیت کلاب، یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که چه روش‌هایی برای ترمیم استخوان وجود دارد؟ در ادامه چند روش طبیعی برای ترمیم استخوان را به شما معرفی خواهیم کرد.

2.رژیم غذایی استخوان ساز

اولین و مهم‌ترین روش، دنبال کردن رژیم‌های غذایی استخوان ساز است. پیشنهاد می‌کنیم مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و منیزیم یا سایر مواد معدنی را افزایش دهید. این غذاها نوعی معجون تقویت استخوان هستند و تاثیر بسیار زیادی بر عضلات اسکلتی شما دارند. به عنوان مثال کلسیم یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختار اسکلتی بدن است.

 این ماده معدنی نه تنها برای حفظ سلامت بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه نقش مهمی در تقویت مفاصل دارد. به عنوان مثال به کاهش دردهای ناشی از شکستگی استخوان کمک می‌کند. بهترین مواد غذایی سرشار از کلسیم شامل سبزیجات و محصولات لبنی تخمیر شده هستند. 

پیشنهاد می‌کنیم مصرف مواد غذایی مانند کلم بروکلی را افزایش دهید. توجه داشته باشید که بدن انسان برای استفاده از کلسیم، به مواد معدنی مانند منیزیم نیاز دارد. بنابراین منیزیم و کلسیم باید به مقدار کافی مصرف شوند. بنابراین بهتر است مواد غذایی که حاوی منیزیم هستند را مصرف کنید. برخی از این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

  • دانه کتان، دانه چیا و دانه کدو تنبل
  • چغندر
  • بادام ها
  • آووکادوها
  • لوبیا سیاه

علاوه بر این، مواد غذایی حاوی روی نیز به تقویت استخوان و مفاصل کمک می‌کنند. ماده مفید دیگر ویتامین سی است که در بسیاری از مواد غذایی و میوه‌ها مانند پرتقال یا گریپ فروت وجود دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، ویتامین سی به بهبود استخوان شکسته شده کمک می‌کند.

2.مصرف مکمل برای استخوان

روش دیگر برای تقویت و ترمیم استخوان، این است که مکمل مصرف کنید. بهترین مکمل طبیعی برای درمان شکستگی استخوان و تقویت مفاصل، ویتامین دی است. تاکنون مطالعات گوناگونی روی این ویتامین انجام شده است. اغلب شواهد نشان می‌دهد، کمبود ویتامین دی ارتباط مستقیمی با شکستگی استخوان دارد. 

بنابراین این ویتامین به صورت غیر مستقیم بر بهبود استخوان‌ها و مفاصل موثر است. اگر استخوان شما به تازگی شکسته است، پیشنهاد می‌کنیم بخشی از ویتامین دی مورد نیاز خود را از طریق نور خورشید دریافت کنید. علاوه بر این، باید مکمل‌های حاوی این ویتامین را مصرف کنید. برای تعیین دوز مصرف و نحوه مصرف ویتامین، با متخصصان تغذیه مشورت کنید.

3.محصولات لبنی

محصولات لبنی، یک معجون بی‌نظیر برای تقویت مفاصل و استخوان‌ها هستند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های محصولات لبنی، این است که سرشار از ویتامین دی می‌باشند. به همین دلیل نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها دارند. قبل از مصرف محصولات لبنی مانند ماست و پنیر، باید با متخصصان تغذیه مشورت کنید. 

اگر در سنین بالا به بیماری‌هایی مانند آرتروز مبتلا هستید، ممکن است کاندیدای مناسبی برای مصرف لبنیاتی مانند ماست یا پنیر نباشید. به جای آن، می‌توانید مکمل‌های حاوی ویتامین دی یا کلسیم مصرف کنید. برخی از مهم‌ترین محصولات لبنی مفید برای سلامت استخوان، شامل شیر پنیر و ماست هستند.

4.چای سبز

دمنوش چای سبز، بهترین معجون تقویت استخوان است. اگرچه چای سبز سرشار از کلسیم نیست، اما به عملکرد استخوان‌ها کمک می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، چای سبز باعث تقویت استخوان می‌شود. زیرا سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی و مواد مغذی است.

ترکیبات مغذی موجود در چای سبز، باعث کاهش استرس اکسیداتیو می‌شوند و از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ترکیبات مغذی موجود در چای سبز، فلوراید است که از پیشرفت بیماری پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

5.ماهی چرب

همانطور که گفته شد، ویتامین D بهترین ماده برای جذب کلسیم است. این ویتامین به وفور در ماهی چرب یافت می‌شود. بنابراین بهتر است مصرف ماهی چرب را افزایش دهید. ماهی‌هایی مانند ماهی سالمون یا ماهی خال خالی، منبع مناسبی برای تامین این ویتامین هستند. در مقابل ویتامین‌هایی مانند ساردین و ماهی تن، منبع سرشار از کلسیم می‌باشند.

6.سبزیجات

سبزیجات نیز بمب تقویت استخوان هستند و کلسیم مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازند. بهترین سبزیجات برای تقویت استخوان اسفناج است. می‌توانید اسفناج را به سالاد اضافه کنید یا از آن برای تهیه انواع غذا استفاده کنید. سبزیجات نه تنها سرشار از کلسیم هستند، بلکه سرشار از منیزیم می‌باشند و به حفظ سلامت استخوان کمک می‌کنند. برخی از بهترین سبزیجات برای تقویت استخوان شامل کلم پیچ، کلم بروکلی، شلغم و مواردی مانند این هستند.

7.آجیل

آجیل بهترین معجون تقویت استخوان است. این ماده مغذی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. زیرا حاوی مقدار زیادی کلسیم، منیزیم و فسفر است. به طور کلی مواد غذایی که همزمان منیزیم و کلسیم مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌سازند، نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها و مفاصل دارند. زیرا منیزیم عملکردی مشابه ویتامین دی دارد و به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. فسفر بهترین ویتامین تقویت استخوان است که در حدود ۸۵ درصد استخوان‌ها و دندان‌ها یافت می‌شود. بهترین آجیل برای سلامت استخوان، شامل بادام، گردو و بادام زمینی است.

8.شیر بهترین تقویت کننده استخوان

نیازی به گفتن ندارد که شیر بهترین تقویت کننده استخوان است. این ماده سرشار از کلسیم است و برای تقویت تراکم استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، افراد بالغ تا سن ۵۰ سالگی به ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم طی روز احتیاج دارند. ‌از سن ۵۰ سالگی به بعد، آقایان و بانوان به ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز نیاز دارند. شیر بهترین منبع برای تامین ویتامین‌ها و کلسیم مورد نیاز بدن است. می‌توانید شیر کم چرب یا شیر پرچرب مصرف کنید.

طرز تهیه معجون تقویت استخوان

همانطور که گفته شد، معجونی که به صورت مستقیم برای تقویت استخوان معرفی شده باشد در دسترس نیست. اما برخی ترکیبات غذایی و معجون‌ها، حاوی موادی مانند شیر یا مغزها هستند که به سلامت استخوان کمک می‌کنند. در ادامه برخی از بهترین معجون تقویت استخوان را به شما معرفی می‌کنیم. اما بهتر است برای تهیه معجون با متخصصان تغذیه مشورت کنید:

1.معجون شیر و موز 

برای تهیه یک معجون مقوی و استخوان ساز، به مواد اولیه‌ای مانند شیر، موز، خرما، دارچین، پودر نارگیل، گردو آسیاب شده و بستنی نیاز دارید. ترکیباتی مانند شیر و موز و بستنی، تاثیر بسیار زیادی بر سلامت استخوان دارند. البته اگر رژیم‌های غذایی لاغری را دنبال می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف این ماده غذایی با متخصصان تغذیه مشورت کنید. 

زیرا ترکیباتی مانند موز و بستنی، حاوی مقدار زیادی کالری هستند و باعث افزایش وزن می‌شوند. برای تهیه این معجون، از عسل و گردو آسیاب شده نیز استفاده می‌شود. همانطور که گفته شد، ترکیبات آجیلی مانند گردو باعث تقویت مفاصل و استخوان می‌شوند. پودر دارچین و پودر نارگیل نیز به عنوان طعم دهنده معجون مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه طرز تهیه این ماده غذایی را برای شما بیان می‌کنیم.

  • طرز تهیه معجون شیر و موز

برای تهیه این معجون، ابتدا یک کاسه با اندازه مناسب را انتخاب کنید. سپس مقداری موز خرد شده درون آن بریزید. از یک چنگال برای له کردن موز استفاده کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که موز کاملاً له شود. سپس مقداری بستنی به آن اضافه کنید. در مرحله بعد، بستنی را با یکدیگر ترکیب کنید. مقداری شیر به مواد اولیه اضافه کنید.

 برای اینکه معجون شما طعم بهتری داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم کمی پودر دارچین و پودر نارگیل به آن اضافه کنید. می‌توان برای تهیه این معجون از خرما یا عسل نیز استفاده کرد. اگر تمایل دارید از خرما یا عسل استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا خرما را در یک ظرف بریزید و آن را با چنگال له کنید. سپس مقداری عسل را با آن ترکیب کنید.

 روش دیگر این است که تمام مواد اولیه را در یک دستگاه مخلوط کن بریزید و با یکدیگر مخلوط کنید. شل یا سفت بودن معجون، به علاقه شما بستگی دارد. اگر به معجون سفت علاقه دارید، بهتر است مقدار کمتری شیر به آن اضافه کنید. 

2.معجون مقوی بستنی و آناناس

برای تهیه معجون مقوی بستنی و آناناس، به مواد اولیه‌ای مانند بستنی سنتی، شیر، عسل، پودر قهوه، پودر کاکائو، دارچین، کنجد، پودر نارگیل، موز، آناناس، گردو آسیاب شده، مغز پسته و خامه نیاز دارید. این معجون با استفاده از دو ماده اولیه مهم یعنی آناناس و بستنی تهیه می‌شود. به همین دلیل تاثیر بسیار زیادی بر سلامت استخوان دارد. این ماده غذایی نه تنها به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند، بلکه تاثیر بسیار زیادی بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

  • طرز تهیه معجون مقوی بستنی و آناناس

برای تهیه این معجون ابتدا باید مقداری شیر و بستنی را در مخلوط کن بریزید. سپس تمام مواد اولیه را با یکدیگر ترکیب کنید. اگر به معجون غلیظ علاقه دارید، مقدار بیشتری بستنی درون مخلوط کن بریزید. اما اگر به معجون آبکی علاقه دارید، از مقدار بیشتری شیر استفاده کنید. در مرحله بعد، عسل یا شیرین کننده‌های مورد علاقه خود را به مخلوط کن اضافه کنید. 

می‌توانید به جای عسل از شیره خرما یا انگور استفاده کنید. پودر قهوه یا پودر کاکائو نیز به عنوان چاشنی به مواد اولیه اضافه می‌شود. همچنین می‌توان از دارچین و پودر نارگیل برای بهبود طعم معجون استفاده کرد. تمام مواد اولیه را با یکدیگر مخلوط کنید یا مواد اولیه را در یک مخلوط کن بریزید. 

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره معجون تقویت استخوان توضیح داده شد. با افزایش سن، خطر بروز بیماری‌های مفصلی مثل پوکی استخوان افزایش می‌یابد. بانوان بیشتر از آقایان در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. زیرا میزان تولید کلسیم در بدن بانوان، با افزایش سن کاهش پیدا خواهد کرد بنابراین، بهتر است مصرف مواد غذایی که حاوی کلسیم و ویتامین دی هستند را افزایش دهید.

 علاوه بر این، می‌توانید معجون تقویت استخوان تهیه کنید. در این مطلب برخی مواد غذایی برای بهبود تراکم استخوان معرفی شد. همچنین چند روش تهیه معجون تقویت استخوان بیان شد. بهترین راه حل این است که برای تهیه این معجون‌ها به متخصصان تغذیه مراجعه کنید. 

ارسال به دوستان
وبگردی