۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۳۹
کد خبر: 82280477
T T
۰ نفر
استاندار بوشهر: هدف دولت رونق كشاورزي و ماندگاري روستاييان است

بوشهر- ايرنا- استاندار بوشهر گفت: دولت با اجراي طرح احيا و تعادل بخشي منابع آبي به دنبال ايجاد محدوديت براي مردم و كشاورزان نيست بلكه حل مشكل و رونق بخش كشاورزي و ماندگاري مردم در روستاهاست.

به گزارش ايرنا، مصطفي سالاري روزسه شنبه درشوراي حفاظت ازمنابع آب استان بوشهر افزود: در اين ارتباط براي جلوگيري از هدر رفت آب، تقويت و كاهش برداشت آبهاي زير زميني 11 پيشنهاد در اين شورا ارائه شده است.
وي اظهار كرد: خشك شدن چاه ها و كم آبي باعث بيكاري برخي كشاورزان از جمله در منطقه دهرود و تنگ ارم شهرستان دشتستان شده و با اجراي برخي از اين طرحها از خشك شدن چاه هاي كشاورزي پيشگيري و زمينه ايجاد شغل براي كشاورزان بيكار شده، فراهم شود.
استاندار بوشهر با اشاره به نقش كشاورزان در طراحي، برنامه ريزي و اجراي اين برنامه ها ادامه داد: كاهش 10 درصدي سطح زير كشت بعنوان يكي از طرحهاي كوتاه مدت براي حل بحران آب است كه اجراي آن به همكاري كشاورزان نياز دارد.
سالاري بيان كرد: مسدود كردن چاه هاي غير مجاز يكي از راه هاي صرفه جويي در مصرف آب است اما براي اجراي اين سياست بايد با منطق با مردم برخورد كرد.
وي با تاكيد بر تكميل مطالعات سد دهرود گفت: اجراي طرحهاي آبخيزداري و آبخوانداري در مناطقي كه مشكل بيشتري دارند، ضروري است.
وي گفت: دراجراي هر طرحي تلاش مي شود به اقتصاد خانواده ها صدمه وارد نشود.
مديرعامل شركت آب منطقه اي استان بوشهر گفت: حذف كشت هاي آب بر، توسعه آبياري نوين و جلوگيري از افزايش سطح زير كشت از راهكارهاي اصلي براي احياي دشت هاي دهرود و تنگ ارم است.
شاهپور رجايي افزود: با توجه به بحران منابع آب زيرزميني و ممنوعه شدن دشت ها، اجراي طرحهاي حفظ و تقويت منابع آب زيرزميني در دشت دهرود و تنگ ارم ضروري است.
وي اظهاركرد: با توجه به وابستگي اقتصاد و زندگي مردم منطقه دشت دهرود و تنگ ارم به بخش كشاورزي، اجراي طرحهاي احيا و تعادل بخشي از كوچ جمعيت در اين منطقه جلوگيري مي كند.
رجايي گفت: در زمان حاضر 75 حلقه چاه فعال كشاورزي منطقه دهرود خشكيده و از مدار بهره برداري خارج شده است.
رجايي اظهار كرد: با توجه به وابستگي زندگي مردم منطقه دهرود و تنگ ارم به كشاورزي شرايط موجود باعث بيكاري مردم شده و اين منطقه از جمله محدود مناطقي است كه نرخ رشد جمعيت در آن منفي و يا در حد تثبيت است كه اين امر زندگي مردم را با تهديد روبه رو كرده است.
وي اضافه كرد: اجراي اين پشنهادها علاوه بر اينكه هزينه برنيست هيچگونه فشاري به بهره برداران وارد نمي كند و منجر به تقويت سفره هاي زيرزميني و ايجاد اشتغال براي مردم مي شود.
مديرعامل شركت آب منطقه اي استان بوشهر گفت: در زمان حاضر سه هزار هكتار گندم در دشت ارم كشت مي شود كه به صورت آبياري غرقابي است و سالانه پنج هزار مترمكعب آب براي هرهكتار مصرف مي شود كه در صورت اجرا و توسعه طرحهاي آبياري تحت فشار 3 تا 4 ميليون مترمكعب آب صرفه جويي وبيلان منفي سفره هاي زيرزميني نيز جبران خواهد شد.
رجايي افزود: اجراي طرحهاي آبخيزداري، آبخوانداري و تغذيه مصنوعي در دشت دهرود و تنگ ارم كه روان آب در آن بدون بهره برداري خارج مي شود، ضروري است.
وي يادآور شد: با توجه به همكاري مردم در اجراي طرحهاي تعادل بخشي راه اندازي تشكل هاي آبران و نهادهاي غيردولتي از سوي تعاون روستايي براي ساماندهي و روان شدن كار مردم از ديگر ضرورت ها در اين منطقه است.
مديرعامل آب منطقه‌اي استان بوشهر گفت: اجراي طرح اصلاح شيوه آبياري، كاهش سطح زيركشت، مسدود كردن چاه‌هاي غيرمجاز، نصب كنتور، تكميل سد دهرود و تنگ ارم منجر به كاهش 16.8 ميليون مترمكعب برداشت آب در دشت دهرود مي شود.
شاپور رجايي با تاكيد بر تبديل چاه‌هاي آب كشاورزي از ديزلي به برقي افزود: 47 چاه غيرمجاز در حوزه دهرود وجود دارد كه از اين تعداد 35 حلقه چاه فعال و 1.9 ميليون مترمكعب آب از اين چاه‌ها برداشت مي ‌شود.
وي افزود: از مجموع 285 چاه مجوزدار در دهرود 99 حلقه چاه پروانه بهينه دارند و 186 مورد هم بايد پروانه خود را اصلاح كنند.
رجايي با اشاره به اجراي طرح مطالعات سد دهرود گفت: مطالعه سد دهرود در مرحله مناسبي است و تا چند ماه آينده مطالعات اين طرح نهايي مي ‌شود.
وي با بيان اينكه بايد از آب سد دهرود براي احياي اين دشت استفاده شود افزود: از سد تنگ ارم مي‌توان 1.33 ميليون متر مكعب آب برداشت كرد و در صورت انتقال آب، آماده آب گيري است.
رجايي اضافه كرد: از مجموع 250 هكتار نخيلات دهرود كه شامل 200 هكتارنخيلات و 50هكتار مركبات است پيشنهاد مي ‌شود شيوه آبياري از غرقابي به تحت فشار تبديل شود.
وي گفت: لازمه تغيير شيوه آبياري تحت فشار برقي كردن چاه‌هاي كشاورزي و پرداخت تسهيلات است.
6047/6043**خبرنگار: موناعيدان** انتشاردهنده: خدانظرخواجه

سرخط اخبار استان‌ها