۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۲۰
کد خبر: 82709420
T T
۰ نفر
وزير جهاد كشاورزي: سود تسهيلات بخش كشاورزي بايد تك رقمي باشد

شيراز- ايرنا- وزير جهاد كشاورزي گفت: براي اينكه توليد در بخش كشاورزي اقتصادي و به صرفه باشد بايد سود تسهيلات پرداختي به كشاورزان تك رقمي منظور شود.

به گزارش ايرنا محمود حجتي، روز پنجشنبه در بازديد از اسكرين هاوس (باغ گلخانه اي) در شهرستان جهرم فارس افزود: در صدد هستيم كه اين امر محقق شود و تسهيلات با بهره كمتر به كشاورزان و بهره برداران پرداخت شود.
وي اظهار داشت: در تمام زمينه‌ها اعم از زراعت، باغباني، دامپروري و شيلات، موضوع مكانيزاسيون از مباحث محوري و اساسي است و از آذر ماه سال 92 همزمان با فعاليت دولت تدبير و اميد، خط اعتباري مكانيزاسيون را با سرمايه 800 ميليارد تومان در بانك كشاورزي ايجاد كرديم.
حجتي ادامه داد: از زمان شكل گيري خط اعتباري مكانيزاسيون، هيچگاه اين خط بدون پشتوانه نمانده است، تاكنون بيش از پنج هزار ميليارد تومان عملكرد آن بوده و از محل اعتبار آن، تسهيلاتي با بهره 15 درصد در اختيار توليد كنندگان و بهره برداران بخش كشاورزي قرار گرفته است.
وزير جهاد كشاورزي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: شهرستان جهرم نخستين منطقه در كشور بود كه سامانه نوين آبياري (آبياري تحت فشار) در آن راه اندازي شد.
حجتي، در مورد باغ گلخانه اي شهرستان جهرم نيز اظهار كرد: در اين باغ مركبات به سبب استفاده از سامانه آبياري تحت فشار، 30 درصد افزايش بهره وري در مصرف آب ايجاد و همچنين كيفيت و ماندگاري محصول بيشتر شده است.

** ميزان اعتبار تخصيصي به بخش كشاورزي افزايش يابد
نماينده مردم شهرستان جهرم در مجلس شوراي اسلامي كه در اين بازديد وزير جهاد كشاورزي را همراهي مي كرد، اظهار داشت: منابع و اعتباري كه براي حمايت از كشاورزان از سوي دولت تخصيص مي يابد در مقايسه با ساير حوزه ها اندك و ناچيز است و انتظار مي رود كه اين اعتبار افزايش يابد.
محمد رضا رضايي كوچي، افزود: همچنين انتظار داريم كه صندوق هاي بيمه بخش كشاورزي از كشاورزاني كه محصولات آنها بر اثر سرمازدگي و يا سيل خسارت ديده است، حمايت بيشتري داشته باشند.
وي گفت: به عنوان نمونه، به سبب تغيير اقليم در شهرستان جهرم اين شهرستان در سال‌هاي اخير با بارندگي‌هاي سيل‌آسا مواجه بوده و بر اثر اين بارش ها، باغ هاي مركبات، كانال‌ها، چاه‌هاي كشاورزي و چشمه‌ها دچار آسيب‌هاي جدي شده است و وزارت جهاد كشاورزي بايد در اين شرايط، كشاورزان را بيش از پيش پشتيباني و حمايت كند.
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اينكه كشور ما به لحاظ كشاورزي غني و بسيار مستعد است
اظهار داشت: با توجه به اين قابليت ها و اينكه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي زودبازده است، بايد در اين زمينه فعاليت هاي بيشتري صورت گيرد.
رضايي كوچي افزود: وزارت جهاد كشاورزي به ‌عنوان متولي اصلي كشاورزي و پشتيبان و حامي كشاورزان بايد در اين حوزه بيشتر سرمايه‌گذاري كند.
او گفت: در منطقه خفر جهرم بيش از پنج هزار هكتار كشت ديم انجير وجود دارد و محصول آن مرغوب و مناسب براي صادرات است ليكن بايد زمينه صادرات آن مهيا شود.
اين نماينده مجلس اظهار داشت: شهرستان جهرم با توليد سالانه يك ميليون و 500 هزار تن مركبات با كيفيت بسيار خوب شامل ليمو شيرين، ليمو ترش و پرتقال از قطب‌هاي توليد مركبات كشور به شمار مي آيد و افزون بر اين سالانه بيش از 40 هزار تن خرماي شاهاني كه يكي از مرغوب ترين خرماي كشور محسوب مي شود در نخلستان هاي اين شهرستان توليد مي شود.
وزير جهاد كشاورزي در ادامه سفر يك روزه خود به شهرستان جهرم از انجيرستان ديم روستاي آبسرد بخش خفر بازديد و پس از آن با عزيمت به شهر خاوران جهرم، طرح توليد مرغ و تخم مرغ اين شهر را افتتاح كرد.
طرح توليد مرغ و تخم مرغ خاوران با اعتبار 45 ميليارد ريال راه اندازي شده و با بهره برداري از آن براي 20 نفر به صورت مستقيم و بيش از 100 نفر به صورت غير مستقيم ايجاد اشتغال شده است.
شهرستان جهرم در فاصله 186 كيلومتري جنوب شرقي شيراز قرار دارد.
وزير جهاد كشاورزي در سفري 2 روزه به استان فارس، عصر چهارشنبه (سوم آبان) وارد شيراز شد.
7369 /9873/ 6118
خبرنگاران بشيرزاده جهرمي، افشارپور ** انتشار دهنده: پرويندخت پاردسويي شيرازي

سرخط اخبار استان‌ها