۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82336191
T T
۰ نفر
42 هزار هكتار از مزارع دشت شاوور شوش تك محصول هستند

دزفول - ایرنا - بخشدار شاوور شهرستان شوش با بیان اینكه 42 هزار هكتار از مزارع دشت شاوور تك محصول می باشند گفت:با اجرای كانال های مدرن آبیاری در دشت شاوور امكان كشت انواع محصولات كشاورزی در این منطقه فراهم می شود.

عباس پورعاطف در حاشیه دیدار معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از دشت شاوور شوش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:باتلاقی بودن زمین های كشاورزی و بالا بودن آبهای تحت الارضی در دشت شاوور موجب شده تا تنها امكان كشت شالی در این زمین ها فراهم شود در حالیكه این منطقه ظرفیت بالایی در زمینه كشت و تولید انواع محصولات كشاورزی را دارد.
وی اظهار كرد:سنتی بودن نهرها و كانال های كشاورزی دشت شاوور و هدر رفت آب ضرورت احداث كانال های مدرن آبیاری در این دشت حاصلخیز را دو چندان كرده است كه در این راستا وزارت نیرو وارد عمل شده و مطالعات فاز یك ساماندهی ، اصلاح و بهینه سازی مصرف آب را در زمین های كشاورزی دشت شاوور را انجام داده است.
بخشدار شاوور افزود: احداث زهكش و كانال های آبیاری درجه 3 و 4 در كنار كانال های آبیاری درجه 1 و 2 در دشت شاوور علاوه بر اینكه مشكل باتلاقی بودن زمین های كشاورزی منطقه را برطرف می كند بلكه موجب می شود تا كشاورزان منطقه نیز از كشت تك محصول خارج شده و به سمت كشت سایر محصولات كشاورزی سوق پیدا كنند.
پورعاطف در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان كرد:ساماندهی ، اصلاح و بهبود مصرف آب در زمین های كشاورزی دشت شاوور همچنین موجب افزایش حجم آب مورد نیاز تالاب بامدژ شده ضمن اینكه آب مورد نیاز زمین های كشاورزی پایین دست بخش مركزی اهواز نیز تامین می شود.
وی افزایش كمی و كیفی محصولات كشاورزی دشت شاوور را از دیگر مزایای اجرای طرح
ساماندهی ، اصلاح و بهینه سازی مصرف آب با احداث كانال های مدرن كشاورزی در این منطقه برشمرد و گفت:این طرح در مرحله تكمیل و تامین اعتبار برای اجرا از سوی وزارت نیروست.
به گزارش ایرنا در سفر رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا به بخش شاوور شوش در روز چهارشنبه مطالعات و روند اجرای طرح ساماندهی ، اصلاح و بهبود مصرف آب با ساخت كانالهای مدرن كشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.
معاون وزیر نیرو همچنین در این سفر با حضور در بخش فتح المبین شوش روند احداث كانالهای اصلی در راستای طرح 550 هزار هكتاری مقام معظم رهبری را بررسی كرد.
رودخانه شاوور در 18 كیلومتری شمال غرب شهر شوش از بهم پیوستن چند چشمه تشكیل شده است.
رودخانه شاوور یكی از قدیمی ترین رودخانه های باستانی كشور است.
زمین های آبخور رود شاوور عموما در پایین دست پل شاوور و در منطقه الوان و آهودشت قرار دارد.
بخش شاوور شوش با 120 روستا و 90 هزار نفر جمعیت در شهرستان شوش واقع است.
شغل اصلی ساكنان این بخش كشاورزی و دامداری سنتی است.
6068 خبرنگار و انتشار:محمدعلی فریدپناه
كانال خبری ایرنا خوزستان: irnaahvaz@
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار استان خوزستان به كانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید.

سرخط اخبار استان‌ها