۲۱ دی ۱۳۹۴، ۱۹:۱۴
کد خبر: 81916749
T T
۰ نفر
40 هزار تن كود كشاورزی در آذربایجان غربی توزیع شد

ارومیه- ایرنا- رئیس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان غربی گفت: 40 هزار تن كود كشاورزی در سال زراعی جاری تهیه شده و در اختیار كشاورزان قرار گرفت.

اسمعیل كریم زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نیاز كشاورزان استان به كود سالیانه 158 هزار تن است كه تاكنون نزدیك به 53 هزار تن كود برای مصارف كشاورزی تامین شده و از این مقدار حدود 40 هزار تن بین كشاورزان استان توزیع شده است.
وی ادامه داد: در زمینه توزیع و تامین كود شیمیایی بیش از مقدار تهیه شده نیز برای سال زراعی جدید هیچ گونه مشكلی وجود ندارد.
كریم زاده بیان كرد: تولید و تهیه نهاده ها با كمیت و كیفیت مطلوب و رسیدن به موقع آن در زمان نیاز به مصرف كنندگان و فعالان كشاورزی از مسایلی است كه نباید از آن غفلت كرد.
وی با بیان اینكه هم اكنون در قالب شركت خدمات حمایتی 85 كارگزار كود، كار توزیع نهاده ها را در سطح استان بر عهده دارند، اظهار كرد: در سال های اخیر شاهد كاهش میزان مصرف سموم و كودهای شیمیایی و به تبع آن حركت به سمت تولید محصولات سالم و ارگانیك در استان هستیم.
وی اضافه كرد: با توجه به رشد 1.6 درصدی جمعیت استان نیاز به تامین مواد غذایی و امنیت غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است و نیازمند كوشش و فعالیت مستمر در این راستا هستیم.
رئیس جهاد كشاورزی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی بیش از دو برابر نیاز مواد غذایی استان را تامین می كند ولی سرمایه گذاری ناچیزی در این بخش انجام شده كه برای توسعه پایدار كشاورزی در استان بسیار ناچیز است.
وی گفت: در استان آذربایجان غربی 46 نوع محصول زراعی و باغی تولید می شود كه حفظ بازارهای موجود داخلی و شناسایی بازارهای هدف خارجی در راستای توسعه صادارت محصولات ضروری است.
كریم زاده افزود: با توجه به رتبه های برتر استان در تولید اكثر محصولات كشاورزی، در راستای حفظ این برندها، تقویت و ارتقای كمی و كیفی محصولات و استفاده بهینه از منابع پایه آبی و خاكی در استان برنامه های مختلفی در سازمان جهاد كشاورزی در دست اجراست.
وی بیان كرد : باید با فراهم كردن فرصت های سرمایه گذاری در بخش بسته بندی محصولات كشاورزی تولید شده در استان، بتوانیم جایگاه خود را در بازار های داخلی و خارجی حفظ كنیم.
آذربایجان غربی دارای یك میلیون هكتار اراضی قابل كشت است كه سالانه 700 تا 800 هزار هكتار از این اراضی به كشت محصولات باغی و زراعی اختصاص می یابد.
این استان هر ساله با تولید افزون بر6.2 میلیون تن انواع محصولات كشاورزی جزو استان های برتر كشور در تولید سیب، چغندر قند، انگور و انواع میوه هاست.
7125/1905

سرخط اخبار استان‌ها