۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۲۷
کد خبر: 82684166
T T
۰ نفر
14ميليون تخم چشم زده ماهي قزل آلا وارد همدان شد/ تنوع در آبزي پروري برنامه شيلات

همدان - ايرنا - مدير شيلات سازمان جهاد كشاورزي استان همدان گفت: در 6 ماه گذشته 14 ميليون تخم چشم زده ماهي قزل آلا وارد اين استان شده است.

علي دولو روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در راستاي ترويج پرورش ماهي در استان 20هزار ماهي قزل آلا در بين استخرهاي سال اولي پرورش ماهي توزيع شده است.
وي با اشاره به اينكه جهاد كشاورزي در راستاي ترويج پرورش ماهي در استان اقدام به كمك به استخرهاي سال اولي مي كند اضافه كرد: در اين راستا 40هزار ماهي كپور از استان هاي شمال كشور وارد و در 75 استخر استان توزيع شده اند.
وي ادامه داد: همچنين در اين مدت پنج ميليون و 300 هزار ماهي قزل آلا در استخرهاي استانو 65 هزار قطعه بچه ماهي كپور نيز در استخرهاي ويژه پرورش اين نوع ماهي رسازي شده است.
وي با بيان اينكه تنوع در آبزي پروري از برنامه هاي شيلات استان است افزود: در اين راستا پرورش زالو طبي در دستور كار قرار گرفته است و در اين زمينه 2 مجوز با ظرفيت 500 هزار قطعه نيز صادر شده است.
دولو با بيان اينكه پارسال يك دوره كارگاه ملي پرورش زالو با حضور 200 نفر در استان برگزار شد بيان كرد: يك واحد پرورش زالو طبي استان به زودي با ظرفيت 200هزار قطعه به بهره برداري مي رسد.
مدير شيلات سازمان جهاد كشاورزي همدان گفت: در 6 ماه نخست امسال 18 مجوز بهره برداري از آبزيان و در سال گذشته نيز مجوز يك واحد پرورش ميگو نيز به صورت آزمايشي در استان صادر شده است.
دولو با اشاره به اينكه در زمينه مكانيزاسيون كردن بخش آبزيان 15 ميليارد ريال به صندوق كارآفريني اميد معرفي شده است افزود: از اين ميزان تاكنون 20 درصد آن جذب شده است.
وي ادامه داد: همدان در بين استانهاي غرب كشور جايگاه خوبي در زمينه پرورش آبزيان دارد و سال گذشته پنج هزار و 370 تن توليد ماهي استان بوده كه در 784 واحد استخر پرورش ماهي توليد شده است.
وي با بيان اينكه در سال گذشته 46 واحد ماهي زنيتي در استان فعاليت داشته است گفت: سه ميليون و 980 هزار قطعه انواع ماهي زينتي در سال گذشته در استان تكثير شده است.
دولو با بيان اينكه استان همدان از قطب هاي توليد و تكثير قزل آلا در كشور است بيان كرد: استان 25 تا 30 درصد نياز كشور به اين محصول را توليد مي كند.
وي با اشاره به اينكه در سال گذشته 20 ميليون و 400 هزار قطعه بچه ماهي در استان توليد شده است اظهار كرد: سال گذشته7ميليون و 500 هزار قطعه بچه ماهي قزل آلا در طول سال در استخرهاي استان رها شده اند.
دولو با بيان اينكه در بخش آبزيان استان همدان يك هزار نفر به طور مستقيم و غيرمستقيم اشتغال دارند گفت: درسال هاي گذشته اين سازمان موفق شد در راستاي افزايش مصرف آبزيان بيش از 36 هزار نفر از بانوان را با روش هاي طبخ آبزيان آشنا كند.
وي با بيان اينكه پرورش ماهي در استان از سال 75 به طور رسمي آغاز شده است گفت: احيا و راه اندازي استخرهاي غيرفعال، نگهداري استخرهاي موجود و افزايش و بهره وري آنها و ايجاد واحدهاي توسعه اي از جمله برنامه هاي سازمان جهاد كشاورزي در راستاي ترويج مصرف ماهي است.
7523/2087
خبرنگار: مرضيه بختياري** انتشاردهنده: زهرا پيرنيا

سرخط اخبار استان‌ها