۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۵۳
کد خبر: 82392205
T T
۰ نفر

شيوع كمبود ويتامين دي در خراسان رضوي

۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۵۳
کد خبر: 82392205
شيوع كمبود ويتامين  دي در خراسان رضوي

مشهد- ايرنا- مدير گروه بهبود تغذيه جامعه دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: اين استان با وجود برخورداري از نعمت آفتاب، اكنون يكي از استان هاي با شيوع بالاي كمبود ويتامين دي در سطح كشور شناخته شده است.

دكتر زهرا اباصلتي روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: نور آفتاب يكي از منابع مهم تشكيل و ايجاد ويتامين دي در بدن است و دوري از نور خورشيد كمبود اين ويتامين را در جامعه افزايش داده است.
وي با بيان اينكه بيشترين كمبود ويتامين دي در كشور در استان تهران گزارش شده است، خاطر نشان كرد: طبق آخرين ارزيابي ها حدود 90 درصد از نوجوانان و جوانان استان خراسان رضوي مبتلا به كمبود ويتامين دي هستند كه كمبود اين ويتامين در دختران 93 درصد و در پسران 85 درصد است.
وي با بيان اينكه كمبود ويتامين دي در بين زنان بيشتر از مردان مشاهده مي شود، گفت: اين ويتامين يكي از ريز مغذي هاي مهم بدن است و كمبود آن يكي از مشكلات بهداشتي در تمام دنيا به شمار مي رود.
وي بيان كرد: هم اكنون كمبود اين ويتامين در تمام گروههاي سني در كشورمان مشاهده مي شود اما بيشترين كمبود در گروههاي سني نوجوانان و جوانان گزارش شده است.
اباصلتي با اشاره به علل افزايش كمبود ويتامين دي در جامعه گفت: تغيير سبك زندگي و استفاده كمتر از آفتاب، استفاده از پرده هاي ضخيم ، نبودن منازل در معرض آفتاب، آلودگي هوا، كمتر قدم زدن در فضاي خارج از خانه، استفاده از كرم هاي ضد آفتاب و كاهش سرانه مصرف شير و لبنيات در كمبود اين ويتامين نقش دارند.
مدير گروه بهبود تغذيه جامعه دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: پوكي استخوان شايع ترين عوارض كمبود ويتامين دي در جامعه است و تحقيقات نشان داده است كه كمبود اين ويتامين در ايجاد بيماريهاي ديابت، سرطان ها، افسردگي و بيماريهاي التهابي نقش بسزايي دارد.
وي تاكيد كرد: قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت 10 دقيقه و بدون استفاده از كرم ضد آفتاب براي پيشگيري از كمبود ويتامين دي به همه افراد توصيه مي شود كه بهترين زمان ساعت 9 تا 15 هر روز است.
وي داشتن تغذيه مناسب شامل مصرف تخم مرغ، جگر و شير و لبنيات را از راهكارهاي پيشگيري از كمبود ويتامين دي ذكر و اظهار كرد: كلسيم در شير و فراورده هاي لبني به وفور يافت مي شود و جذب ويتامين دي در بدن را افزايش مي دهد.
وي گفت: مصرف مكمل مگا دوز ويتامين دي يكي ديگر از راهكارهاي مقابله با كمبود اين ويتامين درجامعه است.
3027/ 6012خبرنگار: مريم انجيدني ** انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني

سرخط اخبار استان‌ها