۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۲
کد خبر: 82253231
T T
۰ نفر
طرح انتخاب ارقام ذرت دانه اي در استان اردبيل اجرا شد

اردبيل - ايرنا - معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان اردبيل گفت: طرح انتخاب ارقام ذرت دانه اي به روش مشاركتي با همكاري دو شركت بزرگ كشت و صنعت مغان و پارس در اين استان اجرا شد.

ميرجمال الدين پور پيغمبر روز يكشنبه افزود: افزايش سطوح كمي و كيفي توليد و تنوع بخشي به ارقام ذرت دانه اي با پتانسيل بالا در اراضي شمالي استان اجرا شده است.
او در زمينه ميزان ارقامي كه در اين طرح مورد مقايسه قرار گرفته اند گفت: 107 رقم ذرت دانه اي كه از توليدات شركت هاي معتبر خارجي و داخلي هستند در اجراي اين طرح مورد آزمايش قرار گرفته اند.
او هدف از اجراي طرح را مقايسه سازگاري و عملكرد در واحد سطح دانست و اظهاراميدواري كرد كه در سال آينده با انتخاب بهترين ارقام شاهد افزايش چشمگيري در واحد سطح در توليد ذرت دانه اي در استان باشيم.
به گفته او ، با اجراي اين طرح ميزان پذيرش كشاورزان در انتخاب ارقام به دليل مشاركت خود كشاورزان بالا مي رود و با افزايش تنوع كشت ارقام در سطح مزارع ريسك كاهش توليد نيز كاهش مي يابد.
به گزارش ايرنا از روابط عمومي جهاد كشاورزي اردبيل ، وي افزود: همچنين با اجراي اين طرح از ميزان خسارت آفات و بيماري ها به نحو قابل ملاحظه اي كاسته شده و به راحتي با اجراي اين طرح ارقامي كه سازگار با شرايط آب و هوايي هر ميكروكليما است را مي توان شناسايي كرد.
او در خصوص ديگر مزاياي اجراي اين طرح نيز افزود: يكي از شاخصه هاي مهم اجراي اين طرح در اين است كه مي توان به واسطه اجراي موفقيت آميز آن به افزايش و پايداري توليد ذرت دانه اي با متنوع شدن ارقام دست يافت.
پارسال 60 هزار تن ذرت دانه اي از مزارع استان اردبيل برداشت شد كه از اين ميزان هفت هزار و 822 تن به صورت خريد تضميني در مدت سه ماه توسط شركت پشتيباني امور دام از زراعان خريداري شد.
ارزش كل محصول توليدي ذرت دانه اي استان اردبيل در سال گذشته بيش از 500 ميليارد ريال بود كه قسمت عمده آن توسط بخش خصوصي خريداري شد.
ذرت گياه مفيدي است كه تمام قسمت هاي آن اعم از ساقه ، برگ ، دانه و حتي كاكل و چوب بلال آن مصرف مي شود و بيش ار 500 نوع فرآورده مختلف از آن به دست مي آيد. موارد مصرف ذرت در تغذيه انسان ، تغذيه دام ها و طيور و مصارف صنعتي و داروسازي است ، روغن ذرت ، كنسرو بلال و دانه ذرت به مصارف انساني مي رسد.
دانه ذرت در مرغداري ها و علوفه تر ، خشك ، سيلو شده و كنجاله دانه در دامداري ها و كاكل آن در داروسازي مصرف مي شود.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده: سيفعلي موسي زاده
6018/6016

سرخط اخبار استان‌ها