دستگاه های نظارتی با سوداگران برخوردكنند/ قیمت واقعی هركیلو گوشت قرمز 28تا32هزارتومان

تهران- ایرنا- رییس شورای تامین كنندگان دام زنده كشور خواستار تعدیل هرچه سریعتر قیمت گوشت قرمز شد و گفت: زمان آن رسیده است دستگاه های نظارتی همچون سازمان های حمایت از تولیدكنندگان و مصرف كنندگان، تعزیرات حكومتی و بازرسی وارد عمل شوند و با سوداگران و گرانفروشان برخورد قانونی كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، منصور پوریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اكنون سودجویان و دلالان قیمت هر كیلوگرم گوشت قرمز را به بیش از 500 تا 550 هزار ریال (50 تا 55 هزارتومان) رسانده اند كه دارای بیش از 20 هزار تومان حباب است و تلاش دارند این قیمت را در بازار تثبیت كنند.
به گفته وی، قیمت واقعی گوشت قرمز بین280 تا 320 هزار ریال (28 تا 32 هزار تومان) است و عرضه این محصول با نرخی بیش از آن اجحاف به تولیدكنندگان و مصرف كنندگان به شمار می رود.
وی اضافه كرد: در حال حاضر نرخ هر كیلوگرم لاشه گوسفندی بین 120 تا 125هزار ریال( 12 تا 12 هزار و 500 تومان) است، اما برخی از چوب دارها هر كیلوگرم لاشه گوسفندی را بین 150 تا 160 هزار ریال(15 تا 16 هزارتومان) می فروشند.
پوریان گفت: افراد سودجو برایشان مهم نیست كه با افزایش غیرمنطقی نرخ گوشت قرمز باعث كاهش سرانه مصرف این محصول می شوند و در درازمدت می تواند این موضوع در كاهش تولید نیز موثر باشد.
وی تصریح كرد: درحال حاضر با توجه به افزایش بی رویه قیمت گوشت قرمز، دهك های ضعیف و كم درآمد جامعه امكان خرید ندارند و این شرایط ناعادلانه ای را در جامعه بوجود می آورد.

** گرانی گوشت قرمز ربطی به كمبود دام ندارد
رییس مجمع ملی صادركنندگان دام زنده با تاكید براین كه دام زنده در كشور موجود است و كمبودی برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز كشور نداریم، گفت: درحالی كه ما در حال حاضر با كمبود دام زنده و گوشت در بازار مواجه نیستیم، هر روز شاهد روند افزایشی قیمت این محصولات در بازار مصرف هستیم.
پوریان با بیان این كه در یكسال گذشته شرایط نابسامان گوشت قرمز را در بازار اعلام كرده بودیم، افزود: اكنون سودجویان گرانی گوشت قرمز را به صادرات بره به كردستان ربط می دهند و می گویند بازار تهران خواستار بره لوكس است اما همه این دام به كردستان صادر می شود. سالیانه حداكثر1800 راس گوسفند به كردستان صادر شود كه این امر نمی تواند تاثیری در قیمت گوشت در بازار مصرف داشته باشد.
وی معتقد است بخش عمده این سودجویان، دلالان و توزیع كنندگان گوشت به دنبال وادارت گوشت قرمز هستند، به طوری كه بخش عمده گوشت عرضه شده در فروشگاه های بزرگ شهروند و رفاه و غیره از گوشت های وارداتی است كه می توانند سود كلانی را از این محل كسب كنند.

** ادامه پروسه گرانی گوشت به نفع هیچكس نیست
رییس شورای تامین كنندگان دام زنده تصریح كرد: اگر برای هر ایرانی 10 كیلوگرم گوشت قرمز تولید داخل به اضافه گوشت منجمد در نظر بگیریم بازهم این گرانی ها به دلیل منافع عده ای ادامه می یابد و این پروسه به نفع هیچكس به جز دلالان و توزیع كنندگان گوشت نیست.

** دام زنده ایران گران تر از دام زنده كشورهای منطقه عرضه می شود
پوریان با اشاره به این كه كیفیت گوشت قرمز تولیدی ایران بالا است، گفت: بالا بودن كیفیت دلیل نمی شود كه دام زنده صادراتی ایران در بازارهای منطقه و یا داخل كشور با بیشترین قیمت عرضه شود.
وی اظهارداشت: اكنون هركیلوگرم دام زنده كشور ما 80 هزار ریال(8 هزارتومان) گران تر از دام زنده تولیدی كشورهای منطقه به فروش می رسد كه این منصفانه نیست و سودجویان به دنبال رساندن قیمت دام زنده صادراتی به 140 هزار ریال( 14 هزار تومان) هستند.
پوریان از دستگاه های متولی و نظارتی خواستار همكاری و تشدید نظارت شد و افزود: به نظر می رسد وزارتخانه جهادكشاورزی به عنوان متولی تولید، شورای تامین دام به عنوان تامین كننده دام زنده و دستگاه های نظارتی همچون تعزیرات حكومتی، سازمان بازرسی كل كشور، سازمان حمایت از تولیدكنندگان و مصرف كنندگان باید وارد عمل شوند تا با تشدید برخوردها با متخلفان و خاطیان، بازار گوشت قرمز هرچه سریعتر متعادل شود.
به گزارش ایرنا، نیاز مصرفی گوشت قرمز كشور 900 هزارتن در سال است كه بیش از 800 هزار تن آن از تولیدات داخلی و كمتر از 10 درصد از راه واردات تامین می شود.
براساس آمارها، سرانه تولید گوشت قرمز كشور برای هر نفر 10 كیلو و 500 گرم و سرانه مصرف آن 11 كیلو و 500 گرم است؛ در حالی كه سرانه مصرف جهانی گوشت قرمز به ازای هر نفر بدون احتساب گوشت خوك 13 كیلوگرم است.
اكنون 75 كشتارگاه صنعتی و 305 كشتارگاه سنتی در كشور فعالیت می كنند.
اقتصام**9186**1561**خبرنگار: هما همت خواه** انتشاردهنده: مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد