۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۱
کد خبر: 82335012
T T
۰ نفر
70 درصد ایرانی ها سوء تغذیه دارند

تهران - ایرنا - دبیر اجرایی هفدهمین كنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا گفت: 70 درصد مردم كشورمان دچار سوء تغذیه از دو نوع كم خوری یا پرخوری هستند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا ، دكتر مهدی شادنوش روز سه شنبه در هفدهمین كنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا افزود: سوء تغذیه، فقط كم خوری نیست بلكه به پرخوری نیز اطلاق می شود و بطوریقین میزان افراد با وزن طبیعی در جامعه كم شده است.
وی تصریح كرد: متاسفانه رفتن به رستوران و استفاده از فست فودها (غذاهای آماده) یكی از تفریحات جامعه شده است درحالیكه تغذیه سالم مردم یكی از دغدغه های نظام سلامت به شمار می آید.
شادنوش افزود: تغذیه نامناسب یكی از عوامل بسیاری از بیماری ها مانند سرطان، دیابت و بیماری های كلیوی است .تغذیه ، آنقدر مهم است كه حتی نباید از نقش آن در حوادث ترافیكی غافل شد؛ بطورمثال مردم باید بدانند كه چه مدت بعد از غذاخوردن می توانند رانندگی كنند تا تمركز لازم را داشته باشند.
وی خاطرنشان كرد: اكنون در راستای تشكیل پرونده سلامت ، تمام اطلاعات تغذیه ای افراد در حال ثبت است و امیدواریم این امور به صورت جدی پیگیری شود.
وی ادامه داد: بسیاری از زمینه های پیشگیری از بیماری ها را با یك تغذیه مناسب در دوران كودكی و نوجوانی می توان فراهم كرد.
دبیر اجرایی هفدهمین كنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا همچنین به بی تحركی هم اشاره كرد كه در كنار عادات بد غذایی، سلامت افراد جامعه را به خطر انداخته است.

**تغذیه بالینی در كشور باید تقویت شود
دبیر اجرایی هفدهمین كنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا به تغذیه بالینی در بیمارستان ها هم اشاره كرد كه در جهان ، پیگیری تخصصی تغذیه بیماران امر بسیار مهمی به شمار می رود اما این مساله در ایران نو پاست. وی در این خصوص تاكید كرد: میزان كالری دریافت بیماران بطور تخصصی باید پیگیری شود كه متاسفانه این امر در كشور ما ضعیف است.
شادنوش افزود: موفقیتی در حوزه تغذیه بالینی، نداشته ایم و حتی در بیمارستان ها، تغذیه بیماران بعد از عمل های جراحی پیچیده و دارای چند بیماری، پیگیری تخصصی نمی شود و پزشكان در حد اطلاعات خود بیماران را مدیریت می كنند.
وی همچنین با اشاره به ثبت انجمن علمی تغذیه در وزارت بهداشت طی هفته های اخیر ، ابراز امیدواری كرد كه با فعالیت این انجمن، امور تغذیه ای در جامعه به صورت منسجم تری پیگیری شود.
به گفته دبیر اجرایی هفدهمین كنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا، جامعه تغذیه ای كشور طی سال های گذشته بیشتر توجه خود را به تحقیق و پژوهش معطوف كرده و اكنون زمان آن رسیده است كه پژوهش ها و آموزش ها عملیاتی شود.
شادنوش یادآور شد: تغذیه طی ماه های گذشته در قالب طرح تحول سلامت وارد شبكه بهداشتی و درمانی كشور شده و اكنون حضور كارشناسان تغذیه در پایگاه های بهداشتی الزامی است.
هفدهمین كنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا از امروز با حضور مهمانانی از كشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، لهستان، چك ، تایلند، بلژیك ، اندونزی و هلند در هتل المپیك تهران آغاز شد و تا سه روز ادامه دارد.
آخرین دستاوردها در زمینه تغذیه در بیماران بدحال و بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه و سایر بخش های درمانی به منظور كاهش میزان سوء تغذیه و مرگ و میر در این كنگره ارائه می شود.
اجتمام**9185**1776
خبرنگار : سادات حسینی خواه**انتشاردهنده:لیلا خطیب زاده
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه