۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۳۲
کد خبر: 82520057
T T
۰ نفر
فائو: وفور عرضه همچنان قیمت جهانی مواد غذایی را كاهش داد

تهران - ایرنا - سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام كرد: رصد قیمت ها نشان می‌دهد كه بهای مواد غذایی در ماه آوریل به دلیل پیش‌بینی‌ها درباره فراوانی عرضه همچنان با روند نزولی مواجه بود.

به گزارش ایرنا از نمایندگی سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران، شاخص بهای مواد غذایی فائو در ماه آوریل (12 فروردین تا 12 اردیبهشت 1396) به رقم متوسط 168 واحد رسید كه نسبت به ماه مارس 1.8 درصد كاهش نشان می‌دهد. با این وجود رقم یاد شده هنوز هم 10 درصد بالاتر از سطح سال گذشته میلادی محاسبه شده است.
شاخص بهای شكر با 9.1 درصد افت در ماه یاد شده میلادی بیشترین كاهش را نشان داد. عرضه گسترده صادرات از برزیل و تداوم كاهش تقاضای جهانی واردات دلیل این افت قیمت گزارش شده است.
شاخص بهای روغن نباتی فائو نیز در ماه آوریل و در پی تقاضای ضعیف برای روغن پالم و نیز پیش‌بینی‌ها درباره رشد جهشی كشت و برداشت سویا در آمریكای شمالی و جنوبی، با افت 3.9 درصدی مواجه شد.
شاخص بهای مواد غذایی فائو كه بر اساس شاخص وزن تجاری، بازارهای بین‌المللی را رصد می‌كند به پنج گروه كالایی اصلی شامل حبوبات و غلات، روغن‌های گیاهی، محصولات لبنی، گوشت و شكر تقسیم می‌شود.
كاهش قیمت گندم، علی‌رغم ثابت ماندن قیمت‌های بین‌المللی برنج، منجر به پایین آمدن شاخص بهای غلات به میزان 1.2 درصد شد.
براساس گزارش فائو، شاخص بهای لبنیات نیز در پی ورود نیمكره شمالی به فصل اوج تولید، 3.3 درصد كاهش یافت.
اما در مقابل، افزایش قیمت برخی انواع گوشت در پی تقاضای بالای داخلی در اتحادیه اروپا و افزایش صادرات به چین، رشد 1.7 درصدی نشان داد.
فائو پیش‌بینی‌هایش درباره تولید جهانی غلات در سال 2017 را بروزرسانی كرده و اعلام داشت كه حتی با وجود رشد یك درصدی مصرف، تولید این محصولات از سال 2016 احتمالا با افت سالیانه 0.4 درصدی مواجه بوده است.
براساس گزارش دفتر نمایندگی فائو در ایران، پیش‌بینی‌های جدید كه در «گزارش عرضه و تقاضای غلات» منتشر شدند حاكی از كاهش نسبت ذخایر-به-مصرف در سال 18/2017 به 25.8 درصد است، كه اگرچه از منظر تاریخی رقمی بالا و دلگرم كننده است اما اندكی از سطح فصل جاری پایین‌تر است.
بررسی‌های جدید نشان می‌دهد تولید جهانی غلات نسبت به ماه آوریل افزایش داشته است. برزیل ظاهرا از برداشت بیش از انتظار ذرت برخوردار بوده و تولید جهانی این محصول به هزار و 54 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
تخمین تولید جهانی برنج در رقم 506 میلیون تن ثابت مانده و پیش‌بینی برای گندم 740 میلیون تن نیز بدون تغییر باقی ماند، زیرا حجم پایین‌تر و مورد انتظار برداشت‌ها در استرالیا، كانادا، فدراسیون روسیه و آمریكا توسط افزایش احتمالی سطح زیر كشت در اتحادیه اروپا، هند و مراكش جبران می‌شوند.
در حوزه مصرف نیز انتظار می‌رود در سالهای 2017 تا 2018 تولید انبوه ذرت و دیگر دانه‌های درشت منجر به افزایش مصرف این محصول برای تغذیه دام در چین و آمریكای جنوبی شود. از طرف دیگر، انتظار می‌رود مصرف برنج نیز با توجه به افزایش مصرف غذا 1.2 درصد بالاتر برود.
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد كه انبارهای جهانی در پایان فصل زراعی 2018 به طور تقریبی هم‌سطح با ابتدای سال خواهد بود، اگرچه تركیب این انبارها تاحدودی در حال تغییر هستند. انبارهای گندم 3.3 درصد رشد داشته و به ركورد جدید 247.6 میلیون تن دست خواهند یافت. چین كه دلیل اصلی این افزایش است از سوی دیگر ذخایر دانه‌های درشت خود را به میزان 20.5 میلیون تن كاهش می‌دهد.
تجارت بین‌المللی گندم و دانه‌های درشت از منظر وزن و حجم كاهش داشته اما تقاضای قوی در خاور نزدیك و آفریقا عامل افزایش تجارت برنج خواهد بود.
به گزارش ایرنا، سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد (فائو) از سازمان‌های بین‌المللی است كه در سال 1945 توسط 44 كشور عضو سازمان ملل متحد تاسیس شد.
این سازمان برای گسترش و نوسازی كشاورزی، جنگلداری، شیلات و تامین غذای مناسب برای همگان به كشورهای در حال توسعه كمك می‌كند.
هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است.
اقتصام**9186 * 1579*خبرنگار: هما همت خواه* انتشار : مرضیه فاتحی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد