استاندار: ذخيره منابع آبي بخش كشاورزي به سمت توسعه صنعتي آذربايجان غربي هدايت شود

اروميه- ايرنا- استاندار آذربايجان غربي با اشاره به اينكه صنعت اين استان در خدمت بخش كشاورزي است، گفت: ذخيره منابع آبي در بخش كشاورزي بايد در اختيار توسعه صنعتي اين استان قرار گيرد تا زمينه اشتغال زايي و ايجاد اشتغال جايگزين بخش كشاورزي فراهم شود.

قربانعلي سعادت روز يكشنبه در جلسه مديريت منابع آبي حوضه درياچه اروميه افزود: در صورتيكه صنعت آذربايجان غربي رونق نگيرد، كشاورزان اين استان نيز با مشكل بيكاري روبرو مي شوند.
وي با اشاره به اينكه تلاش مي شود تا حق آبه درياچه اروميه به نابودي روستاهاي زير حوضه اين درياچه منجر نشود، گفت: در اين راستا به طور مستمر مشكلات روستانشينان اين حوضه پيگيري مي شود.
استاندار آذربايجان غربي با بيان اينكه دستاوردهاي ستاد احياي درياچه اروميه براي استان و كشور ارزشمند است، اظهار كرد: مديران بخش هاي مختلف دستاوردهاي قابل توجه اين ستاد را به مردم منتقل كنند.
سعادت با اشاره به اينكه كشت هاي جايگزين كم آب و پربازده به جاي كشت هاي پرآب و كم بازده مي تواند كم آبي و خشكسالي را به بهترين شكل ممكن مديريت كند، گفت: ايجاد تحول در بخش كشاورزي اين استان با اجراي طرح هاي آبياري هاي نوين و اصلاح الگوي كشت اجتناب ناپذير است.
وي با طرح پيشنهادي مبني بر ايجاد پارك حيات وحش متناسب با اقليم منطقه در بخش احيا نشده درياچه اروميه، گفت: بر اساس اعلام ستاد احياي درياچه اروميه نمي توان يك هزار و 30 كيلومتر مربع از اين درياچه را احيا كرد و بايد براي اين قسمت احيا نشده، برنامه ريزي هاي اصولي انجام شود.
مديرعامل آب منطقه اي آذربايجان غربي نيز گفت: مجموع نياز مصرفي از آب هاي سطحي و زيرزميني در بخش شرب 251 ميليون مترمكعب، در بخش صنعت و خدمات 50 ميليون مترمكعب و در بخش كشاورزي 6 ميليارد و 21 ميليون متر مكعب است كه اين ميزان در سال هاي آينده به 285 ميليون متر مكعب در بخش شرب و 93 ميليون مترمكعب در بخش صنعت مي رسد و در بخش كشاورزي ثابت مي ماند.
كيومرث دانشجو با اشاره به اينكه حجم مخزن سدهاي آذربايجان غربي در سال گذشته 765 ميليون مترمكعب بود، ادامه داد: حجم آب موجود در مخزن سدهاي استان در حال حاضر 793 ميليون مترمكعب است كه نسبت به سال گذشته 3.6 درصد افزايش
دارد.
وي افزود: هم اكنون 2 ميليارد مترمكعب آب در بخش كشاورزي آذربايجان غربي مصرف مي شود كه با توجه به طرح پنج ساله دولت كه از سال 93 در دست اجراست، بايد اين ميزان تا سال 98 شمسي به حدود 60 درصد وضع موجود برسد.
مديركل جهاد كشاورزي آذربايجان غربي نيز در اين جلسه با بيان اينكه آب مورد نياز كشاورزي آذربايجان غربي در سال گذشته 841 ميليون مترمكعب بود، گفت: از اين ميزان 673 ميليون مترمكعب به اين بخش اختصاص يافت.
اسمعيل كريم زاده اظهار كرد: آب كشاورزي در سال هاي 93 و 94 در اين استان 16 درصد كاهش يافته بود و امسال نيز اين كاهش به 24 درصد مي رسد.
وي گفت: هدف گذاري آذربايجان غربي براي اجراي شيوه هاي نوين آبياري و اصلاح كشت 33 هزار هكتار براي سال هاي 93 و 94 بود كه تنها يك سوم اين ميزان محقق شد.
وي اضافه كرد: با وجود تحقق نيافتن اين هدف گذاري ميزان آب صرفه جويي شده در 2 سال گذشته 45 ميليون متر مكعب بود.
وي ادامه داد: 92 هزار هكتار باغ در آذربايجان غربي وجود دارد كه 65 درصد اين باغ ها در حوضه آبريز درياچه اروميه قرار دارند.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي نيز در اين جلسه با اشاره به اينكه اجراي طرح هاي آبخيزداري در توليد آب نقش بسزايي دارد، افزود: طرح هاي آبخيزداري طي سه سال گذشته در 182 هزار هكتار از اراضي آذربايجان غربي اجرا شده و به ازاي هر هكتار 572 مترمكعب آب توليد شده است.
رحمان وهاب زاده به توليد 96 ميليون متر مكعب آب از اين اراضي در سه سال گذشته اشاره كرد و گفت: طرح هاي 'هلالي' و 'پيتينگ' در خصوص حفظ سفره هاي زيرزميني نيز در 2 هزار و 600 هكتار از حوضه درياچه اروميه اجرا شده است.
به گزارش ايرنا، آذربايجان غربي داراي سه حوضه آبريز ارس، درياچه اروميه و زاب در شمال، مركز و جنوب اين استان است؛ سالانه حدود 300 تا 350 ميليمتر بارش در اين استان رخ مي دهد كه سهم بيشتر آن مربوط به حوضه آبريز زاب در جنوب استان است.
در سال هاي اخير با توجه به كاهش نزولات آسماني، كاهش حجم آب سطحي، پايين رفتن سطح آب هاي زيرزميني و از همه مهمتر وضعيت خشكي درياچه اروميه توجه ويژه به موضوع آب در كل كشور و به ويژه در آذربايجان غربي صورت گرفته و آب به مولفه اي مهم در برنامه ريزي هاي آينده مسئولان تبديل شده است.
به گزارش ايرنا، بازشدن سدها و روان شدن آب آنها به سمت درياچه در كنار بارش هاي فصلي از جمله مهمترين برنامه هاي احياي درياچه اروميه است؛ اين امر پس از كارشناسي هاي ستاد احيا و وزارت نيرو انجام مي گيرد و هنوز در اين خصوص تصميمي گرفته نشده است.
اين استان 12 سد دارد و به زودي سدهاي كاني سيب و سيلوه نيز به آنها اضافه مي شود اما با تصميم ستاد احياي درياچه اروميه در حال حاضر، امكان ادامه كار سدسازي در اين حوضه با توجه به نياز آبي درياچه وجود ندارد.
با ادامه روند بارش هاي خوب پاييزي كه به همراه سرماي هوا در آذربايجان غربي اتفاق افتاده است، صاحب نظران بر اين عقيده هستند كه روند مناسب بارش و سال آبي مناسب را در ماه آينده در استان شاهد خواهيم بود.
* مهمترين اخبار ايرناي كشور و آذربايجان غربي را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبري تلگرام اين رسانه به آدرس irnaoromiye@ دريافت كنيد.
8137/3072 ** خبرنگار: سيده فاطمه سجادي ** انتشاردهنده: عليرضا فولادي

سرخط اخبار استان‌ها