۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲
کد خبر: 82249794
T T
۰ نفر
جشنواره شيره پزي به عنوان يك آيين كهن با كيفيت بهتري برگزار شود

ملاير- ايرنا- معاون استاندار و فرماندار ويژه ملاير تاكيد كرد: جشنواره شيره پزي مانيزان كه يك ميراث معنوي ، آيين كهن و ثبت شده در بخش كشاورزي است هر سال بايد با كيفيت بهتري برگزار شود و بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

به گزارش ايرنا عبدالعظيم رضايي شامگاه پنجشنبه در هفتمين جشنواره شيره پزي ملاير در روستاي هدف گردشگري مانيزان با بيان اينكه قدمت ديرينه شيره پزي برابر با عمر توليد انگور است افزود: آيين شيره پزي ملاير كه به عنوان يك نماد توليد شيره انگور برگزار مي شود، بايد بر كميت و كيفيت آن افزوده شود.
وي برگزاري اين جشنواره را بهانه و زمينه اي براي ايجاد شور و نشاط اجتماعي دانست و اظهار كرد: از دلايل ديگر برگزاري اين جشنواره اين است كه بتوانيم از ظرفيت هاي خوبي كه در زمينه هاي فرهنگي و آداب و رسومي كه در زندگي و تاريخ ما وجود دارد به شايستگي زحمات گذشتگان را ارج نهيم.
وي با بيان اينكه ملاير در فرهنگي بودن و قطب توليد انگور و كشمش در كشور و استان سرآمد است افزود: امسال جشنواره هاي فرهنگي مهمي چون جشن شكرگزاري گندم و جشنواره خوشه برتر نيز برگزار شد كه استقبال خوب مردم از اين برنامه هاي شاد فرهنگي، نشان از اين دارد كه آنها هميشه همراه ما هستند.
رضايي ادامه داد: سالانه بيش از 200 هزار تن انگور در اين شهرستان توليد مي شود كه امسال بيش از 245 هزار تن انگور در ملاير برداشت شد و براي اين نعمت خدادادي بايد شكر گزاري به درگاه خداوند را به جاي آوريم.
وي با بيان اينكه روستاي مانيزان يكي از روستاهاي ثبت شده هدف گردشگري است ادامه داد: از اين رهگذر و پتانسيل و ظرفيت ارزشمندي كه اين روستا دارد، بايد از امكانات و زيرساخت هاي لازم برخوردار شود، در حاليكه محروميت در روستا و معابر اين روستا نامناسب است.
فرماندار ويژه ملاير بيان كرد: يكي از دلايل تاخير در بهسازي روستا اين است كه متناسب با فضاي كالبدي فرهنگي و ميراث ماندگار روستا و اينكه به عنوان روستاي هدف گردشگري معرفي شده، بايد طرح مناسب تهيه شود.
به گزارش ايرنا رضايي يادآور شد: در حال حاضر طرح بهسازي روستا شروع شده و اميدواريم سال آينده فضاي برگزاري جشنواره متفاوت و متحول نسبت به امسال باشد.
وي همچنين خواستار ثبت اطلاعات و آمار خانوارها از طريق اينترنت در سرشماري نفوس و مسكن شد و گفت: سرشماري اينترنتي تا 23 مهرماه ادامه دارد و تاكيد داريم خانوارها با وجود امكانات موجود در سطح شهر و روستا نسبت به ثبت نام خود در سايت سرشماري اقدام كنند.

* افزايش قيمت خريد انگور و كشمش خبر خوشي براي باغداران است
نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي نيز با تبريك هفته دفاع مقدس، امنيت و آرامش امروز را مرهون خون شهدا دانست و افزود: با توجه به ظرفيت هاي بالاي اين جشنواره سال آينده جشنواره شيره پزي بايد در قالب جشنواره رسمي و ملي برگزار شود.
حجت الاسلام احد آزادي خواه با بيان اينكه خواست خداوند بود كه نعمت هايي چون انگور فزوني يافت گفت: در جلسه اي كه سه روز گذشته با وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان تعاون روستايي كشور داشتيم، اين مسئولان اعتراف كردند كه درآمد و محصول امسال قابل مقايسه با سال گذشته نيست.
وي با اشاره به رشد سه برابري محصول توليدي انگور در ملاير اظهار كرد: در مجلس 102 امضا خطاب به رئيس جمهوري از نمايندگان مجلس گرفتيم تا ضمن تشكر از توجه ويژه دولت به كشاورزان، نسبت به ارتقاي قيمت سبزه و كشمش نگاه ويژه اي داشته باشد.
به گزارش ايرنا آزادي خواه ادامه داد: علاوه بر اين در نامه اي كه به مهندس نوبخت رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي نوشتيم، قرار است در روزهاي آينده قيمت كشمش افزايش پيدا كند و اين خبر خوشي براي باغداران است.
وي گفت: نمايندگان مردم ملاير به دور از هرگونه نگاه هاي سياسي، در كنار هم براي رفع مشكلات و مسائل مردم ملاير تلاش مي كنند و غافل از نيازمندي مردم نيستند.
هفتمين جشنواره شيره پزي ملاير شامگاه پنجشنبه با حضور جمعي از مسئولان استاني و شهرستاني، گردشگران داخلي و خارجي و اقشار مختلف مردم در روستاي هدف گردشگري مانيزان برگزار شد.
شهرستان ملاير با دارا بودن جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر در 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.
7528/2087
خبرنگار- معصومه موسوي**انتشار دهنده: زهرا پيرنيا

سرخط اخبار استان‌ها