Iranian Agriculture News Agency

حجتی در افتتاح نخستین مجتمع صنعتی پرورش گاو سمینتال در آبیک قزوین مطرح کرد:

تعادل‌بخشی در عرضه شیر و گوشت با توسعه نژاد سمینتال

وزیر جهاد کشاورزی امروز در افتتاح نخستین مجتمع صنعتی پرورش گاو سمینتال در آبیک قزوین مزایای این نژاد را تشریح کرد.

تعادل‌بخشی در عرضه شیر و گوشت با توسعه نژاد سمینتال


وزیر جهاد کشاورزی امروز در افتتاح نخستین مجتمع صنعتی پرورش گاو سمینتال در آبیک قزوین مزایای این نژاد را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، محمود حجتی گفت: اگرچه در چند دهه گذشته در کشور تولید شیر و گوشت متکی به نژاد هلشتاین بوده است، اما طی دو، سه سال گذشته با پیگیری‌های انجام‌شده موفق به واردات این نژاد به کشور شدیم.

وی با اشاره به اینکه شیر سمینتال در کیفیت نسبت به هلشتاین بالاتر است، افزود: اگرچه قیمت شیر این نژاد 30 تا 40 درصد بالاتر از نژاد هلشتاین است، اما در مقایسه با آن، هزینه‌های تولید پایین‌تر و کیفیت گوشت بالاتری دارد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: گوساله‌های نر سمینتال بعد از گذشت یک سال، برای کشتار آماده می‌شود، اما برای این مدت در نژاد هلشتاین، شش ماه بیشتر است؛ بنابراین سمینتال می‌تواند در تعادل‌بخشی شیر و گوشت کمک مؤثری به نیاز کشور باشد.

حجتی در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر سهم این نژاد در آینده دامداری‌های ایران ادامه داد: باید دید که استقبال دامداران چگونه خواهد بود؛ هرچند مجموعه‌ای که امروز با همت و تلاش هلدینگ دانش‌بنیان کشاورزی دانا افتتاح شد، می‌تواند نمونه موفقی تلقی شود، زیرا خصوصیات دیده‌شده از سمینتال، گویای همین مطلب است.

وی درباره بهره‌وری تصریح کرد: اساس تمام طرح‌هایی که در بخش سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تقدیم ستاد فرماندهی مربوطه شد، بهره‌وری است.

به گفته حجتی، با توجه به محدودیتی که در منابع آب و خاک در کشور وجود دارد، چگونگی استفاده از این منابع در اولویت قرار گرفته و ده‌ها پروژه در زیرمجموعه آن تعریف شده است؛ چرا که بهره‌وری در آب تنها در سیستم‌های نوین خلاصه نمی‌شود، توسعه گلخانه‌ها، مکانیزاسیون و کاشت نشاء از دیگر مواردی است که می‌تواند در صرفه‌جویی آب بسیار مؤثر باشد.

وی یادآور شد: امسال با توجه به تأمین اعتبارات از طرف دولت، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری به 250 هزار هکتار خواهد رسید.

وزیر جهاد کشاورزی درباره مکانیزاسیون تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که می‌تواند در کاهش مصرف آب بسیار مؤثر باشد، مکانیزاسیون است؛ به همین دلیل، در سال جاری تدبیری اندیشیده شده تا طرح‌های مربوط به این بخش بدون محدودیت از طریق بانک کشاورزی تـأمین اعتبار شود.

حجتی با اشاره به چاه‌های غیرمجاز اظهار داشت: اکنون بیش از 10 میلیارد مترمکعب آب توسط چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود؛ بنابراین رسیدگی به آنها بسیار مهم و ضروری است.

وی معتقد است: تعادل‌بخشی در این عرصه باید با کمک وزارت نیرو انجام شود، به همین خاطر مقرر شده تا دشت‌ها سفره‌به‌سفره بررسی شود و با حضور ریش‌سفیدان و صاحب‌نامان، مصلحت و صلاح هر دشت را تعیین کنیم./

V-950707-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید