۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۹
کد خبر: 82273995
T T
۰ نفر
40 درصد زنان میانسال ایلامی از چاقی و رژیم غذایی نامناسب رنج می برند

ایلام - ایرنا - مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت ایلام گفت: بیش از 40 درصد گروه زنان مولد و میانسال 30 تا 59 سال استان دارای چاقی مفرط، كم تحركی و رژیم غذایی نامناسب هستند.

پوراندخت عبدالهی پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: این عوامل زمینه ساز بروز بیماری و ناهنجاری های زیادی از جمله كاهش یا ناتوانی در باروری برای این طیف سنی می شود.
به گفته وی، انواع سرطان ها نیز از جمله عوامل مهم و اصلی مرگ و میر در این رنج سنی است كه همه بانوان این رده بویژه زنان بالای 40 سال و افراد دارای سابقه بیماری فامیلی با مراجعه به واحدهای بهداشتی شهری و روستایی با غربالگری در صورت ابتلا با تشخیص به موقع بیماری از پیشرفت آن جلوگیری كنند.
عبدالهی پور با بیان اینكه همه افراد دارای سن تقویمی و بیولوژیكی هستند، یادآور شد: سن بیولوژیكی افرادی در هر سنی كه از وضعیت و سلامت روحی و معنوی مطلوب برخوردار هستند از سن تقویمی آنها كمتر است و زنان با توجه به نقش مهم و محوری شان در خانواده و اجتماع باید به شیوه های مختلف این سلامت و شادابی بیولوژیكی را برای خود فراهم سازند.
وی با اشاره به اینكه زنان به علت شرایط شان همواره از لحاظ جسمی و روحی در حال تغییرات بیولوژیكی هستند، افزود: همین تغییر در طول زمان و به خصوص در دوره میانسالی زنان را با مشكلاتی مواجه می سازد كه البته آنها باید با خود مراقبتی این مشكلات را تا زمان كهنسالی با سلامت طی كنند و عوامل استرس زا را كنترل و از محیط زندگی خود دور سازند.
به گفته وی، بخش عمده ای از زنان گروه سنی 30 تا 59 سال در سن فعال باروری هستند كه تامین سلامت جسمی و روحی این مادران تاثیر مستقیم بر سلامت جنین و نوزاد و نیز تولد هر كودك سالم نقشی مهم در رشد و توسعه یك جامعه دارد و یك مادر برای داشتن خانواده ای سالم و شاداب باید آگاهی های بهداشتی و مراقبتی از خود و خانواده را فرابگیرد.
وی اضافه كرد: یكی از مهمترین مشكلات جامعه بانوان استان ایلام اینكه این زنان بعنوان محور خانواده به علت مسئولیت های سنگین خود در خانه و بخصوص وظایف زنان شاغل در محیط كار و منزل به اندازه ای كه سلامت اعضای خانواده برایشان مهم است سلامتی خود را چندان جدی نمی گیرند و این امر سلامت روحی و جسمی این قشر را با مشكلاتی چون تغذیه نامناسب، استرس، عدم تحرك كافی و انواع بیماری ها مواجه می كند.
بر اساس آمار جمعیتی مركز بهداشت استان ایلام 195 هزار و 194 نفر معادل 39.4 درصد كل جمعیت استان را گروه میانسالان تشكیل داده اند كه 97 هزار و 272 نفر این آمار مختص به زنان رده سنی 30 تا 59 سال است.
شهرستان ایلام با جمعیت 37 هزار و 495 نفر بیشترین و سیروان با 2 هزار و 954 نفر كمترین زنان میانسال استان را دارا هستند.
از 24 تا 30 مهرماه به نام هفته سلامت زنان ایرانی نامگذاری شده است.
خبرنگار: زهرا موسوی**انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7172/9002

سرخط اخبار استان‌ها