قيمت مرغ در خراسان رضوي طي سه سال گذشته كمترين نوسان را داشت

مشهد- ايرنا- معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: قيمت مرغ در استان طي سه سال گذشته به دليل برنامه ريزي و مديريت ميزان توليد كمترين نوسانات را داشت.

جعفر حاجي مجتهد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: رعايت اصول و ميزان جوجه ريزي بر اساس زمانبندي اعلام شده، مانع از زيان مرغداران مي شود.
وي بيان كرد: توليد گوشت مرغ بر اساس نياز بازار و توجه به اصل عرضه و تقاضا در خراسان رضوي صورت مي گيرد و به همين دليل است كه در سه سال گذشته كمترين نوسان قيمت مرغ در اين استان تجربه شده است.
وي با اشاره به منطقي شدن نوسانات قيمت مرغ گوشتي در سه سال گذشته، افزود: پيش از اين افت و رشد نامتعادل در قيمت مرغ را شاهد بوده ايم.
حاجي مجتهد در خصوص گلايه مرغداران از وضعيت بازار اظهار كرد: در مهرماه به طور طبيعي در 15 سال گذشته شاهد كاهش مصرف مرغ بوده ايم اما از ميانه هاي ديماه دوباره مصرف در بين مردم به حالت عادي باز مي گردد.
اين مسئول تاكيد كرد: جوجه ريزي بر اساس نياز بازار ضرورتي است كه با رعايت آن مرغداران مي توانند از هر گونه خسارت و افزايش بي رويه توليد جلوگيري كنند اما مساله اينجاست كه برخي مرغداران بدون توجه به اين اصل و با جوجه ريزي بي موقع، زمينه ضرر و زيان همكاران خود را موجب مي شوند.
وي گفت: هم اكنون ماهانه حدود 160 هزار تن مرغ گوشتي در خراسان رضوي توليد مي شود كه منطبق بر نياز بازار است اما ظرفيت و امكان توليد تا 200 هزار تن نيز وجود دارد.
وي مهمترين مشكل فعلي مرغداران را افزايش قيمت نهاده ها دانست و افزود: افزايش 20 درصدي قيمت نهاده ها به دليل واردات آن بر اساس قيمت دلار موجب شده تا هزينه توليد بالاتر برود و همين امر در كنار كاهش مصرف، موجب گلايه و بروز مشكل براي مرغداران شده است.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي اظهار كرد: البته بايد توجه داشت وضعيت درآمدي مرغداران استان با توجه به برنامه ريزي توليد موجب شده هم اكنون در نقطه سر به سري قرار داشته باشند به اين معنا كه سودي ندارند اما ضرر هم نمي كنند مگر اينكه سهميه جوجه ريزي خود را رعايت نكرده باشند.
هم اكنون 1400 مرغدار صنعتي با ظرفيت هر دوره 24 ميليون قطعه جوجه ريزي در خراسان رضوي فعاليت دارند.
خبرنگار: آرزو جاوداني ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
7496/5132

سرخط اخبار استان‌ها