پیش بینی تولید ٣ تن خاویار پرورشی در سالجاری/صید ماهی خاویاری همچنان ممنوع است

تهران- ایرنا- رییس سازمان شیلات ایران پیش بینی كرد: امسال تولید خاویار پرورشی ایران به حدود 3 تن برسد كه بخشی از آن به مصرف داخلی می رسد و بخشی نیز صادر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حسن صالحی» روز چهارشنبه در حاشیه بازدید دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهی گیری و صنایع وابسته كه با حضور محمود حجتی وزیر جهادكشاورزی در محل نمایشگاههای بین المللی تهران شروع به كار كرد، در جمع خبرنگاران افزود: ممنوعیت صید برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری به مدت پنج سال است و تاكنون برداشتی برای صادرات از آبهای دریای خزر نداشته ایم و این روند ادامه دارد.
وی اظهارداشت: اكنون خاویار پرورشی تولید و صادر می شود به طوری كه سال گذشته 2 تن خاویار تولید شد كه یك تن آن به مصرف داخلی رسید و یك تن نیز صادر شد.

** رشد 30 درصدی ارزش صادرات محصولات شیلاتی ایران
معاون وزیر جهادكشاورزی كابینه دوازدهم گفت: در 6 ماهه سالجاری میزان صادرات آبزیان از لحاظ ارزشی 30 درصد رشد داشت به طوری كه در برخی زمینه ها مانند میگو و ماهیان رشد صادراتی ایران بیش از گذشته بوده است.
وی افزود: سال گذشته یك میلیون و 900 هزار تن انواع آبزیان در كشور تولید شد كه 110 هزار تن آن به ارزش 412 میلیون دلار صادر شد كه ارزآوری خوبی برای كشور به همراه داشت.

** هدف گذاری صادرات 60 هزارتنی میگو در برنامه ششم توسعه
صالحی با بیان اینكه هیچ محدودیتی برای صادرات میگو نداریم و بازارهای صادراتی مناسب موجود است، تصریح كرد: طبق برنامه ششم توسعه باید صادرات 60 هزار تن میگو محقق شود.

** استاندارد جهانی مصرف آبزیان 20 كیلوگرم است
رئیس سازمان شیلات ایران تصریح كرد: اكنون مصرف سرانه آبزیان بر اساس استاندارد جهانی 20 كیلوگرم است و ایران در بهترین حالت، تنها نصف استاندارد جهانی مصرف آبزیان دارد.
وی با اشاره به رشد سرانه مصرف آبزیان در 30 سال گذشته جهش قابل توجهی داشته است، اظهار داشت: سال گذشته سرانه مصرف آبزیان كشور 10.6 كیلوگرم بود كه به نظر می رسد امسال از مرز 11 كیلوگرم عبور كند.
این مقام مسئول اضافه كرد: با گسترش مصرف ماهی در روستاهای كشور سرانه مصرف آبزیان رو به افزایش است اما باید توجه داشت كه همچنان با استانداردهای جهانی فاصله داریم.
صالحی درباره بالا بودن قیمت ماهی و تاثیر آن در كاهش مصرف گفت: به طور حتم نباید مردم از ماهی های گران كه دارای حجم صید پایین هستند، استفاده كنند بلكه با توسعه تولید پرورش ماهی در نقاط مختلف كشور می توانند از ماهیان مختلف از جمله ماهی قزل‌آلا بانرخ های پایین تر بهره مند شوند.
به گفته وی، برای ترویج و فرهنگسازی مصرف آبزیان در كشورمان جشنواره تبلیغ آبزیان در تمام استانها برای توسعه مصرف این محصولات در نظر گرفته شده كه تاكنون 400 نوع طرح برای آبزیان به مردم معرفی شده است.

** ابلاغ دستورالعمل جدید وزن قزل‌آلا صادراتی به مزارع پرورشی
معاون وزیر جهادكشاورزی گفت: ‌دستورالعمل جدید وزن ماهی قزل‌آلا به مزارع پرورش ماهی ابلاغ شد كه این امر در میزان صادرات این محصول تاثیر بسزایی دارد به طوری كه اگر ماهی قزل‌آلا دارای وزن 1.5 كیلوگرم باشد، در بازارهای صادراتی مشتری بهتری دارد.
وی تولید و صادرات ماهی قزل آلا را رو به رشد دانست و اضافه كرد: امسال برنامه ریزی صادرات 30 هزارتن ماهی قزل آلا در دستور كار است و سال گذشته 10 هزارتن ماهی قزل آلای ایران به كشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد.
به گزارش ایرنا، دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهی گیری و صنایع وابسته از 3 تا 6 آبان ماه به مدت سه روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران درحال برگزاری است.
این نمایشگاه با حضور 28 شركت خارجی از كشورهای نروژ، دانمارك، تركیه، ایتالیا، آلمان، یونان، هند، هلند، اسپانیا و فرانسه و 76 شركت داخلی برگزار شده و شركت های فعال در این بخش، دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدیدكنندگان و متخصصان این صنعت قرار می دهند.
پیشتر عیسی گلشاهی مدیركل دفتر بهبود كیفیت، فرآوری و توسعه بازار صادرات آبزیان میزان صادرات محصولات آبزی كشور به لحاظ وزنی طی این مدت را 39 هزار تن عنوان كرد و افزود: حجم صادرات كنسرو تن ماهی در پنج ماه امسال حدود 350 تن به ارزش 1.6 میلیون دلار بوده است.
وی اظهارداشت: در ایران سالانه 800 میلیون عدد كنسرو ماهی تن در استان هایی همچون سیستان و بلوچستان، هرمزگان، اصفهان، گیلان و البرز تولید می شود.
گلشاهی با بیان اینكه ایران بزرگترین صیدكننده ماهی تن در غرب اقیانوس هند است، گفت: صیادان ما سالانه نزدیك به 200 هزار تن ماهی تن صید می كنند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**9186** 6075* خبرنگار: هما همت خواه** انتشار: زهرا هجینی نژاد

سرخط اخبار اقتصاد