۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۱
کد خبر: 82683547
T T
۰ نفر

نهبندان دومين توليد كننده خرما در خراسان جنوبي

۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۱
کد خبر: 82683547
نهبندان دومين توليد كننده خرما در خراسان جنوبي

بيرجند - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي نهبندان گفت: اين شهرستان با توجه به موقعيت خاص جغرافيايي و آب و هوايي جايگاه دوم توليد خرما را در خراسان جنوبي به خود اختصاص داده است.

محمد مالكي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هم اكنون 380 هكتار از اراضي شهرستان نهبندان زيركشت محصول خرماست كه از اين مقدار 285 هكتار بارور است.
وي پيش بيني كرد كه امسال 627 تن خرما به ارزش 2 ميليارد و 194 ميليون تومان در اين شهرستان برداشت شود.
وي گفت: بيشتر باغ هاي خرما شهرستان نهبندان در روستاهاي دهسلم، بندان و چاهداشي وجود دارد كه 320 بهره بردار در زمينه توليد اين محصول فعاليت دارند.
مدير جهاد كشاورزي نهبندان افزود: برداشت خرما از اواسط مرداد شروع شده كه تا اواسط مهر ادامه دارد و بيشتر خرماي توليد شهرستان در داخل استان به مصرف مي رسد.
وي كبكاب، زاهدي، مضافتي، ارقام محلي، خاره خوش و پركو را از مهمترين ارقام توليدي خرماي نهبندان ذكر و بيان كرد: با توجه به شرايط آب و هوايي خاص نهبندان خرما يكي از محصولات مزيت دار است.
مالكي از برداشت محصول زيتون در نهبندان نيز خبر داد و گفت: 320 هكتار از اراضي كشاورزي شهرستان در منطقه چاهداشي و دشت محمد آباد زيركشت زيتون است كه از اين سطح 142 هكتار بارور است.
وي بيان كرد: پيش بيني مي شود در سال جاري 56 تن زيتون و 6 هزار و 300 كيلوگرم روغن به ارزش 280 ميليون تومان از باغهاي نهبندان استحصال شود.
وي زرد، روغني، كروناكي و آربيكين را از ارقام زيتون نهبندان نام برد و گفت: خشكسالي هاي چندين ساله و عوامل محيطي مانع پيشرفت و توسعه اين محصول در شهرستان شده است.
نهبندان مركز اين شهرستان در 200 كيلومتري جنوب بيرجند مركز خراسان جنوبي قرار دارد.
شهرستان نهبندان با بيش از 59 هزار نفر جمعيت و 26 هزار كيلومترمربع مساحت از شمال و غرب به شهرستان بيرجند، از جنوب به استان هاي سيستان و بلوچستان و كرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود مي شود.
سايت ايرنا خراسان جنوبي: www.irna.ir/skhorasan
كانال تلگرام: irnabirjand@
*7556*3028*خبرنگار- حكيمه مصطفايي*انتشار- رسول محمدحسني

سرخط اخبار استان‌ها