۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۱۷
کد خبر: 82401577
T T
۰ نفر

سامانه سلامت غذایی دهم بهمن آغاز به كار می‌كند

۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۱۷
کد خبر: 82401577
سامانه سلامت غذایی دهم بهمن آغاز به كار می‌كند

اهواز ـ ایرنا ـ مدیركل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: سامانه سلامت غذایی برای اطلاع مردم از وضعیت مواد غذایی دهم بهمن امسال به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می كند.

بهرام دارایی روز چهارشنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: در این سامانه مردم می‌توانند به راحتی از وضعیت محصولات غذایی از لحاظ ایمنی و سلامت آنها مطلع شوند.
وی افزود: مردم با ارسال نام هر محصول غذایی كه در كشور وجود دارد می‌توانند از وضعیت سلامت آن، تاییدیه وزارت بهداشت یا اخطارهایی كه آن محصول غذایی دریافت كرده باخبر شوند.

*** اجرای طرح ملی پایش آلاینده‎های مواد غذایی به زودی
مدیركل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با اشاره به طرح ملی پایش آلاینده‎ها، سموم و تقلبات مواد غذایی اظهار كرد: چندین سال است كه روی این طرح كار تحقیقاتی انجام و اكنون به مرحله اجرایی رسیده كه به زودی در كشور اجرا می‌شود.
وی گفت: این طرح به منظور پایش مداوم مواد غذایی انجام می‌شود به این معنا كه سازمان غذا و داروی كشور مسئولیت حفظ ایمنی و سلامت مواد غذایی را بر عهده دارد.
دارایی افزود: در این طرح برای همه آلاینده هایی كه متصور هستیم و در دنیا شناخته شده هستند و تعریفی برای آنها وجود دارد پایش انجام‌ می‌شود.
وی خاطرنشان كرد: در محصولات غذایی عمده مانند غلات، لبنیات، میوه ، سبزیجات، مركبات، مواد پروتیینی و فرآورده‌های آنها باید آلاینده‌ها ردیابی شود كه این آلاینده‌ها شامل سموم شیمیایی و كشاورزی، آنتی بیوتیك‌ها و هورمون‌های استفاده شده در دام و طیور است.
وی ادامه داد: فلزات سنگین و تقلب در مواد غذایی خطرآفرین بوده و ردیابی آنها بسیار ضروری است.
وی در پاسخ به اینكه چقدر امكانات كشور در پایش محصولات غذایی و دارویی با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد اظهار كرد: در این زمینه هیچ مشكلی نداریم زیرا با اتحادیه اروپا و دانشگاه‌های خوب دنیا ارتباط مستقیم و علمی داریم؛ همچنین در كشور مراكزی وجود دارد كه در این زمینه تحقیق و كار مداوم می‌كنند.
دارایی افزود: به عنوان مثال خوزستان و دانشگاه علوم پزشكی اهواز در پایش روغن‌ها به ما كمك می كنند و فلزات سنگین موجود در غذا‌ها را اندازه گیری می‌كنند.
وی اظهار كرد: دانشگاه علوم پزشكی اهواز و معاونت غذا و دارو خوزستان از قطب های كشور محسوب می‌شود و در كنار دیگر قطب‌های كشور پیش می رود و از وضعیت خوبی برخوردار است.
به گزارش ایرنا آزمایشگاه آنالیز دارو و اتاق آب با حضور بهرام دارایی، مدیر كل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو و مدیران آزمایشگاه‌های قطب چهار كشور چهارشنبه در اهواز گشایش یافت.
همچنین اتاق تولید آب با گریدهای مختلف برای مصارف آزمایشگاهی بازدید و بخش اندازه گیری باقی مانده سموم دفع آفات در صیفی جات و محصولات كشاورزی با استفاده از دستگاه های جدید و تكنولوژی روز به بهره برداری رسید.
همچنین از نرم افزار اتوماسیون آزمایشگاهی رونمایی شد.
مدیر آزمایشگاه كنترل كیفی مواد غذایی خوزستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با بهره برداری از این آزمایشگاه، 160متر مربع به فضای فیزیكی آزمایشگاهی این دانشگاه اضافه شده است.
رضا زاده دباغ توضیح داد: برای تامین تجهیزات این آزمایشگاه در 2سال گذشته هشت میلیارد و 900میلیون ریال هزینه شده و سه نیروی كارشناس و متخصص جذب و بكارگیری شد.
این آزمایشگاه كه نخستین آزمایشگاه در خوزستان است استان های همجوار را نیز زیر پوشش دارد.
در این آیین مدیران آزمایشگاه های قطب چهار دانشگاه علوم پزشكی ( آبادان، دزفول، لرستان، شوشتر، بهبهان و اهواز) نیز حضور داشتند.
حدود 2 هزار انواع آزمایشگاه در خوزستان وجود دارد.
7164 / 6037
خبرنگار: عاطفه جوادی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه