۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۴۶
کد خبر: 82019442
T T
۰ نفر

كشت برنج در فارس با آب چاه ممنوع شد

۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۴۶
کد خبر: 82019442
كشت برنج در فارس با آب چاه ممنوع شد

شیراز- ایرنا- رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان فارس از كشاورزان خواست از كشت محصولات با نیاز آبی بالا در شرایط كم آبی و خشكسالی این استان بپرهیزند زیرا در سال 95 كشت شلتوك (برنج )با بهره گیری از آب چاه های كشاورزی و منابع آبی زیرزمینی در این استان ممنوع است.

محمدمهدی قاسمی شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به این كه برنج از محصولات غذایی با نیاز آبی زیاد است، سازمان جهاد كشاورزی فارس در برنامه الگوی كشت خود هیچ جایگاهی برای كشت این محصول با استفاده از منابع آب زیرزمینی و چاه های آب كشاورزی در سال 95 در نظر نگرفته است كه تحقق این امر به آگاهی، همدلی و همراهی مردم و مسئولان استانی نیاز دارد.
** كاشت برنج در بخش كامفیروز شهرستان مرودشت مقدور نیست
رئیس سازمان جهاد كشاورزی فارس اظهار كرد: با توجه به ذخیره نشدن میزان كافی آب در مخزن سد ملاصدرا، تامین آب برای كشاورزان روستاهای بخش كامفیروز شهرستان مرودشت برای كشت برنج در سال زراعی كنونی (از مهر 94 تا شهریور 95) مقدور نیست.
وی بیان كرد: این تصمیم بر اساس هماهنگی و توافق انجام شده بین سازمان جهاد كشاورزی فارس و سازمان آب منطقه ای این استان اتخاذ شده است.
قاسمی اظهار كرد: در صورت كشت برنج در این منطقه با متخلفان براساس ضوابط و مقررات برخورد قانونی صورت می گیرد.
این مقام مسئول بیان كرد: حتی در صورتی كه كشاورزان بخواهند از دیگر كشاورزان و باغداران و یا از دیگر شیوه ها، آب خریداری كنند نیز توجیهی برای كشت برنج در این منطقه نخواهد بود.
** كاهش 18 درصدی سطح زیركشت برنج در سال زراعی قبل
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان فارس كشت نشدن برنج در استان های جنوبی كشور به ویژه فارس را از سیاست های راهبردی وزارت جهاد كشاورزی عنوان كرد و گفت: مدیریت و افزایش كارآیی آب در تولید محصولات زراعی از اولویت های این وزارتخانه و سازمان جهاد كشاورزی فارس است.
قاسمی اظهار كرد: سطح زیركشت برنج در سال زراعی گذشته (94 – 93) در استان فارس حدود 29 هزار هكتار بود كه نسبت به سال زراعی قبل از آن 18 درصد كاهش داشت و در سال زراعی جاری (95 – 94) نیز به دنبال كاهش جدی سطح زیركشت برنج هستیم.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی فارس افزود: در سال 95 سطوح نظارت كارشناسی در مزرعه ها به طور جدی دنبال می شود و كارشناسان این سازمان در همه مراحل كاشت، داشت و برداشت در مزرعه ها حضور می یابند كه این فعالیت در سال گذشته با استقبال كشاورزان نیز همراه بوده است.
استان فارس كه طی دهه های گذشته به لحاظ كشت انواع محصولات بخصوص برنج از جایگاه ممتازی در كشور برخوردار بوده طی یك دهه گذشته استمرار خشكسالی موجب گردیده تا به منابع آبی در این استان خسارت فراوانی وارد شود بطوری كه عمق حفر چاه در برخی از مناطق فارس از 70متر به بالای 300متر برسد.
شهرستان های مرودشت، فیروزآباد، كوار، ممسنی، رستم، سپیدان، شیراز، استهبان، جهرم، كازرون و پاسارگاد از مناطق تولیدكننده برنج در استان فارس هستند.
ارقام برنج بومی شامل عنبربو، چمپا، قصردشتی، لنجان، زرده، گرده و ... و ارقام اصلاح شده مانند فجر، حسنی و گوهر در این استان كشت می شود.
در سال های گذشته، كشاورزان مناطق خرامه و كُربال در این استان برنج می كاشتند كه با توجه به كمبود منابع آبی و خشكسالی، كاشت برنج در این مناطق متوقف شده است.
2027 / 5054 / 1876
۰ نفر