آثار وحشتناک سوءتغذیه ناشی از جنایات اسرائیل در غزه

کارشناس علوم تغذیه با اشاره به آثار مرگبار ناشی از سوءتغذیه کودکان در غزه گفت: رژیم صهیونیستی مقاومت غزه را ناشی از روحیه شجاعانه مردم آن می‌داند و با تحمیل عمدی قحطی و سوءتغذیه جسم و روان نسل‌های آینده را نشانه گرفته است.

آمنه صفرچی، کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به بیانیه جمعی از متخصصین تغذیه درباره بروز قحطی عمدی در نوار غزه با هدف ایجاد سوءتغذیه در کودکان توسط رژیم جنایتکار صهیونیستی اظهار کرد: باتوجه به این‌که تغذیه در کودکی پایه رشد جسمی و روانی هر انسانی است؛ سوءتغذیه‌ای که رژیم صهیونیستی به طور عمدی برای کودکان غزه رقم می‌زند یک جنایت خبیثانه است.

وی افزود: زمانی که کودکی از دریافت ریزمغذی‌ها، پروتئین‌ها و مواد موردنیاز محروم می‌شود یا بر اثر سوءتغذیه از دنیا می‌رود و یا در صورت زنده ماندن نیز دچار عوارض جسمانی شدیدی خواهد شد بنابراین جنایتی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه انجام می‌دهد یعنی بروز عمدی قحطی در نوار غزه و عوارض ناشی از سوءتغذیه بسیار فراتر از عوارض ناشی از جنگ در سال‌های آینده خواهد بود و به این طریق مقاومت این افراد را کاهش می‌دهد.

صفرچی با ارائه مثالی ادامه داد: آسیب‌های ناشی از سوءتغذیه در بزرگسالی شامل مشکلات روحی و روانی، مشکلات عصبی، افسردگی‌های حاد، بدفرمی استخوان‌ها و ضعف شدید استخوان‌بندی، ضعف عضله ناشی از کمبود پروتئین و... است.

وی گفت: سوءتغذیه در سنین کودکی با بروز بیماری‌های مزمن در بزرگسالی در ارتباط است؛ کمبود ویتامین آ باعث ضعف در بینایی و افزایش خطر عفونت، کمبود روی باعث از دست رفتن اشتها و تاخیر در رشد کودکان، کمبود آهن باعث نقص عملکردی مغز و کمبود ید باعث بروز مشکلات هورمونی می‌شود.

کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر آسیب‌های ناشی از سوءتغذیه در مادران باردار و شیرده نیز تصریح کرد: کمبود دریافت ویتامین و پروتئین در زنان باردار باعث نقص و ناهنجاری‌های جنین می‌شود و حتی اگر جنین زنده بماند نیز ممکن است با نقایص مادرزادی و اختلالات عصبی به دنیا بیاید.

وی افزود: همچنین در دوران بارداری و شیردهی مادر نیاز دارد که در آرامش باشد تا بتواند مراحل بارداری و رشد و نمو فرزندش را به خوبی و همراه با سلامتی طی کند در حالی که زنان غزه زیر بمباران شدید رژیم صهیونیستی قرار دارند و شاهد شهید شدن اعضای خانواده و فرزندان خود هستند و تمام استرس‌ها به فرزند شیرخوار یا جنین‌شان منتقل می‌شود و کودک در صورت زنده ماندن نیز در آینده با مشکلات روحی و روانی، اختلالات رشد و ... مواجه خواهد شد.

صفرچی بیان کرد: رژیم صهیونیستی مقاومت غزه را ناشی از روحیه بسیار شجاعانه می‌داند و بنابراین با این جنایات و تحمیل عمدی سوءتغذیه به کودکان، به صورت هدفمند روح و روان و جسم کودکانی که در آینده قرار است با این رژیم منحوس بجنگند را نشانه گرفته است و قصد دارد نسل آینده در غزه بسیار ضعیف و دارای مشکلات جسمی و روحی شدید بار بیایند.

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار