تبلیغ داروی ضد ریزش مو و لاغری در تلویزیون مورد تایید وزارت بهداشت نیست/ تذكر كتبی وزیر بهداشت

تهران - ایرنا - رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تبلیغات كالاها و ادعاهای درمان ریزش مو یا درمان لاغری كه در تلویزیون انجام می‌شود به هیچ عنوان مورد تایید وزارت بهداشت نیست و وزیر بهداشت كتبی در مورد این تبلیغات گمراه كننده به رئیس صدا و سیما تذكر داده است.

مدتی است نوع جدیدی از تبلیغات كالاهای مرتبط با سلامت در صدا و سیما و تقریبا در تمام شبكه های تلویزیونی رایج شده است، در این نوع تبلیغات یك زن به عنوان مبلغ كالا برای مدت طولانی در حدود 10 دقیقه ادعاهایی را در مورد یك كالا كه حتی نام آن هم اعلام نمی‌شود، مطرح می‌كند. ادعاهایی مانند درمان قطعی ریزش مو، رویش مجدد مو و درمان قطعی طاسی یا درمان قطعی لاغری و امثال آن.
این تبلیغات مدتهای طولانی است كه از صدا و سیما پخش می‌شود. شیوه فروش این كالاها كه حتی نام آنها نیز برده نمی‌شود نیز مانند تبلیغات ماهواره‌ای به صورت فروش از طریق پیامك و تحویل به در منزل است.
با توجه به اینكه این نوع تبلیغات به صورت بسیار گسترده از صدا و سیما پخش می‌شود و با توجه به ادعاهای بزرگ آنها و نیز معلوم نبودن نام و برند برخی از این كالاها كه نوعی تبلیغ خاكستری و مبهم محسوب می‌شود برای روشن شدن موضوع به سراغ رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو رفتیم.
رسول دیناروند در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سلامت ایرنا تبلیغ هر نوع كالایی كه ادعای درمانی دارد را به طور كلی ممنوع اعلام كرد و گفت: هیچكدام از كالاهای دارویی و حتی آرایشی، بهداشتی و مكمل‌ها حتی اگر مجوز تولید از وزارت بهداشت داشته باشند حق تبلیغ ادعای درمانی ندارند.
با هم مشروح این گفت و گو را می‌خوانیم:

*اخیرا تبلیغات گسترده‌ای از شبكه‌های مختلف تلویویون پخش می‌شود كه به عنوان مثال كالایی برای درمان قطعی ریزش مو را معرفی می‌كند و ادعا می‌كند كه این كالا با مجوز وزارت بهداشت است، نظر وزارت بهداشت در مورد این تبلیغات چیست؟ آیا مورد تایید هسنند.
دیناروند:‌به طور كلی تبلیغ هر نوع دارو كه برای درمان یك عارضه باشد، در كشور ممنوع است، تبلیغات سایر كالاها مثل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، غیر قانونی نیست و مجاز است اما هیچكدام از این كالاها نیز حق ادعای درمانی ندارند.
هر كالایی كه ادعای درمانی كند،تبلیغش ممنوع می‌شود، حتی اگر یك كفش كه اصلا كالای سلامت نیست، ادعا كند كه برای درمان دیسك كمر كاربرد دارد و موثر است، تبلیغ آن ممنوع می‌شود، برای اینكه این ادعا ثابت نشده است و باید در مراجع ذی صلاح این ادعا ثابت شود و حتی اگر این ادعا ثابت شود و خاصیت درمانی داشته باشد، حق تبلیغ ندارد.

*نظر شما در مورد تبلیغات اخیر صدا و سیما چیست؟
دیناروند: وزارت بهداشت مخالف تبلیغات اخیر صدا و سیما و تبلیغ كالاهایی است كه متاسفانه ادعاهای درمانی عجیب و غریب می‌كنند.

* برای درمان قطعی ریزش مو یا درمان چاقی.
دیناروند: بله، برای لاغری، ریزش مو و امثال اینها. وزارت بهداشت كاملا با این تبلیغات مخالف است و هم بنده و هم وزیر بهداشت به رئیس صدا و سیما نامه كتبی نوشته‌ایم و به طور رسمی تذكر داده ایم و اعلام كرده‌ایم كه این تبلیغات گمراه كننده است و صدا و سیما باید جلوی این كار را بگیرد. چون واقعا این تبلیغات درست نیست.

* این كالاها از جمله كالایی كه ادعای درمان قطعی ریزش مو و رویش مجدد مو را دارد،‌ ادعا می كنند كه از وزارت بهداشت مجوز دارند،همین طور است؟
دیناروند: نه لزوما.

*برخی از این كالاها حتی اسم‌شان هم در تبلیغات نمی‌آید و معلوم نیست چه كالایی تبلیغ می شود؟
دیناروند: اصلا، برخی از این تبلیغات شبیه تبلیغات ماهواره ای است كه اصلا درست نیست.

* به نظر این شیوه جدیدی از تبلیغات است كه در صدا و سیما شروع شده است؟
دیناروند: واقعا نمی‌دانم، در صدا و سیما چه می‌گذرد، آیا به مشكل بودجه‌ای خورده است، یا چه مشكلی دارد، بله جدیدا این نوع تبلیغات دیده می شود و خیلی هم عجیب است.

* این تبلیغات ثانیه‌ای هم نیست و چندین دقیقه طول می كشد و خیلی طولانی است.
دیناروند:‌ بله، گاهی اوقات، 10 دقیقه یا 15 دقیقه یك كالا تبلیغ می‌شود و به راحتی تبلیغ می‌كنند، واقعا خیلی عجیب است و معلوم است كه این تبلیغات اثر دارد كه مدتهای طولانی است بخش می شود.

*توصیه و نظر وزارت بهداشت در مورد این تبلیغات برای مردم چیست؟
دیناروند: وزارت بهداشت، كاملا با این تبلیغات مخالف است و به هیچ عنوان این تبلیغات و ادعاهای آنها را تایید نمی‌كنیم و به مردم می گوییم كه این كالاها هیچ فرقی با كالاهای ماهواره‌ای ندارند و همان طور كه قبلا به مردم گفته‌ایم كه به تبلیغات این نوع كالاها در ماهواره‌ها توجه نكنند، الان هم در مورد این كالاها در صدا و سیما به مردم می‌گوییم كه به این تبلیغات توجه نكنند و بدانند كه این نوع تبلیغات و ادعاها از نظر قانونی هم ممنوع است.

*آیا درمان قطعی ریزش مو وجود دارد؟
دیناروند: معلوم است كه نه، اگر قرار بود، ریزش مو درمان قطعی داشته باشد كه تا حالا باید این عارضه در دنیا از بین رفته بود. واقعا چنین چیزی نه در ایران بلكه در دنیا وجود ندارد و تاكنون هیچ درمان قطعی برای ریزش مو در دنیا پیدا نشده است.

*در مور درمان چاقی چطور؟
دیناروند: اگر قرار بود كسی با یك دارو، لاغر شود، دیگر هیچ فرد چاقی در دنیا وجود نداشت، مردم گول این تبلیغات را نخورند، هیچ كدام از این تبلیغات مورد تایید وزارت بهداشت نیست. ممكن است برای كمك به رژیم درمانی چاقی، محصولاتی از وزارت بهداشت مجوز بگیرند اما ادعای درمان قطعی داشتن به طور یقین مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

*كالاهایی كه در این تبلیغات برای درمان ریزش مو معرفی شود، مجوز وزارت بهداشت را دارد؟
دیناروند: من نمی‌دانم این چه كالاهایی است، چون اسم آن هم در تبلیغ برده نمی‌شود، ممكن است كالایی به طور كلی از وزارت بهداشت مجوز هم داشته باشد ولی تاكنون وزارت بهداشت به هیچ كالایی به عنوان درمان قطعی ریزش مو مجوز نداده است.

* سازمان غذا و دارو در بازار رصد نكرده است كه این چه كالاهایی است، چون به راحتی می‌شود یك نمونه را خریداری و بررسی كرد؟
دیناروند: بازرسی سازمان غذا و دارو این موضوع ها را رصد می‌كند، حتما از بازرسی سازمان موضوع را پیگیری می‌كنم اما به طور قطعی می‌گویم كه هیچ كدام از این ادعاها و تبلیغات مورد تایید وزارت بهداشت نیست.
اجتمام(4)**3063
گفت و گو از افشین شاعری
1418 ** انتشار: مریم برزآبادی
۰ نفر