۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۳۰
کد خبر: 83019276
T T
۰ نفر
رشد قیمت شانه و كارتن از تخم مرغ پیشی گرفت

تهران- ایرنا- افزایش هزینه های تولید در هفته های گذشته و رشد قیمت تمام شده محصولات و كالاهای اساسی، دامن صنعت طیور را گرفت؛ به طوری كه هر شانه و كارتن بسته بندی تخم مرغ 300 درصد گران تر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تولیدكنندگان تخم مرغ می گویند قیمت این محصول در هفته های گذشته حدود 40 تا 45 درصد افزایش یافت اما امروز آنان بیش از آنكه نگران تولید باشند باید برای تامین شانه و كارتن بسته بندی هزینه كنند.
سالیانه 930 هزار تن تخم مرغ در كشور تولید می شود كه در سال های اخیر به خودكفایی در تولید این محصول منجر شد اما پارسال با شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نزدیك 25 میلیون قطعه مرغ تخمگذار در 567 واحد مرغداری از 20 استان كشور معدوم شد.
در پی این اتفاق، قیمت هر عدد تخم مرغ از 300 تا 400 تومان و هر شانه 2 كیلوگرمی از 9 هزار تا 11 هزار تومان، به هر عدد 700 تومان و هر شانه دو كیلوگرمی 21 هزار تومان در ماه های آذر و دی پارسال رسید.
دولت برای تنظیم بازار مجوز واردات تخم مرغ از تركیه را صادر كرد تا قیمت این محصول را متعادل نگه دارد.
شركت پشتیبانی امور دام كشور پارسال حدود 10 هزار تن تخم مرغ به بازار عرضه كرد.
در این پیوند، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار كشور امروز (شنبه) به خبرنگار ایرنا گفت: در سه هفته گذشته قیمت شانه و كارتن تخم مرغ حدود 300 درصد یا سه برابر رشد كرد.
به گفته وی، پیش از این نرخ هر شانه 30 تایی تخم مرغ 100 تا 150 تومان و هر كارتن یك هزار تومان بود اما اكنون هر شانه 300تومان و كارتن دو هزار و 500 تا سه هزار تومان به فروش می رسد كه بر قیمت تمام شده محصول نهایی موثر است.
«رضا تركاشوند» ادامه داد: افزایش نرخ شانه و كارتن روی هر كیلوگرم تخم مرغ 250 تومان افزایش قیمت را سبب می شود.
به گفته وی، اكنون قیمت هر كیلوگرم تخم مرغ در مرغداری ها 7300 تا 7500 تومان و هر شانه 30 تایی 15 هزار تا 16 هزار تومان در میادین میوه و تره بار است كه نشان می دهد روند قیمتی این محصول كاهشی نیست، زیرا پیش از این میادین این محصول را به قیمت تنظیم بازاری عرضه می كردند اما اكنون این قیمت در میادین نیز واقعی شده است.
این مقام صنفی تاكید كرد افزایش تقاضا و رشد هزینه های تمام شده تولید ناشی از افزایش قیمت نهاده ها، مكمل ها، ریزمغذی ها، واكسن آنفلانزای فوق حاد پرندگان و كرایه حمل و نقل در بالا رفتن 40 تا 45 درصدی هزینه های تمام شده تولید تخم مرغ تاثیرگذار است.
تركاشوند گفت: بخشی از افزایش تقاضای تخم مرغ به گرانی قیمت گوشت مرغ و قرمز برمی گردد. برخی افراد با كاهش تقاضای مصرف این 2 محصول به سمت تخم مرغ روی آورده اند.
وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار عملیات واكسیناسیون طیور تخمگذار برای مقابله با بیماری آنفلوانزای پرندگان در دستور كار قرار گرفت كه بخشی از هزینه های سربار را برای تولیدكنندگان در پی داشته است؛ تا جایی كه برای واكسن طیور یك هزار تومان هزینه می شود كه البته این امر برای امنیت تولید و حفظ سرمایه در این بخش است.

** به واردات تخم مرغ نیازی نیست
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار تاكید كرد تخم مرغ تولید داخل كفاف نیاز كشور را می دهد و با توجه به وضع بازار، به واردات تخم مرغ هیچ نیازی نداریم.
وی گفت: در تفاهمنامه ای با شركت پشتیبانی امور دام قرار شد از این پس تخم مرغ تنظیم بازاری به جای تامین از محل واردات از تولیدات داخلی تامین شود كه می تواند به صنعت طیور تخم گذار كشور كمكی باشد.
بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد امروز در برخی میدان های میوه و تره بار تهران هر شانه 39 تایی تخم مرغ 13 هزار و 800 تومان عرضه شد. البته این تخم مرغ ها به شماری از میدان ها نرسیده بود كه نشاندهنده نقص احتمالی در سیستم توزیع است.

اقتصام*9186*1961*
۰ نفر