Iranian Agriculture News Agency

آغاز ساخت آزمایشگاهی داروی گیاهی جلوگیری‌کننده از سقط‌جنین در ایران

مسئول یک هسته فناور مستقر در مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی جهاد دانشگاهی واحد ایلام گفت: ترکیبی از گونه‌های گیاهی سالم برای جلوگیری از سقط‌جنین در دام‌ها تهیه و وارد مراحل آزمایشگاهی شده است.


مسئول یک هسته فناور مستقر در مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی جهاد دانشگاهی واحد ایلام گفت: ترکیبی از گونه‌های گیاهی سالم برای جلوگیری از سقط‌جنین در دام‌ها تهیه و وارد مراحل آزمایشگاهی شده است .

به گزارش ایسنا، «امین ولی‌زاده» اظهار کرد: به واسطه مراجعه مکرر به مزارع دامی در مناطق مختلف استان و بر اساس مشاهدات متعدد صورت گرفته، متوجه شدیم که در برخی از گله‌های دامی در مناطق مختلف استان سقط‌جنین قابل‌توجهی وجود دارد .

وی با بیان اینکه تحقیقات لازم بر روی چرای دام‌ها به عمل آمد و نوع گیاه خوراکی گوسفندان در مناطق مختلف موردبررسی قرار گرفت، افزود: بعد از انجام این تحقیقات متوجه شدیم که خوردن برخی از گونه‌های گیاهی بر روی سقط‌جنین و تغییرات هورمونی در بدن دام تأثیر گذاشته است .

واکسیناتور دامپزشکی دهلران اضافه کرد: سرانجام ترکیبی از این گیاهان تهیه و به صورت آزمایشی روی گله‌هایی که سقط‌جنین داشته‌اند آزمایش شد که این آزمایش بین 20 تا 30 گله صورت گرفت که با موفقیت 91 تا 92 درصد همراه بود .

ولی‌زاده خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی در مسئله سقط‌جنین دام تأثیر دارند که در مجموع به دو دسته میکروبیولوژی و عوامل تغذیه‌ای تقسیم می‌شوند .

وی یادآور شد: در بین عوامل میکروبیولوژی علل باکتریایی، قارچی و حتی ویروسی بسیار مؤثر هستند که باید از طریق آنتی‌بیوتیک‌های شیمیایی و هورمون درمانی اقدام به درمان آنها کرد .

مسئول این هسته‌ی فناور مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی جهاد دانشگاهی ایلام تأکید کرد: در بحث عوامل تغذیه‌ای، متأسفانه شاهدیم که در مناطقی که تغذیه و غذای سالم و مناسب برای دام وجود ندارد برخی‌ها از طریق تغذیه نامناسب مانند نان خشک کپک‌زده یا باقی‌مانده درو محصولات کشاورزی که حامل سم است دام‌ها را تغذیه می‌کنند و همین عامل در سقط‌جنین دام‌ها تأثیرگذار است .

ولی‌زاده تصریح کرد: در هر گله، در یک دوره زایش به صورت میانگین بین 9 تا 11 بره و بزغاله سقط می‌شود .

« مریم مؤمنی» - معاون فناوری مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی گفت: طرح آقای ولیزاده در خصوص ساخت داروی گیاهی مورداستفاده برای دام در جلسه دی‌ماه شورای فناوری مرکز مطرح و بعد از داوری موفق به پذیرش در مرکز شد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید