کد خبر: ۱۸۸۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 17
کودک باید در زمان خوردن در وضعیت راحت قرار گیرد و غذا نزدیک او باشد تا بتوانند به راحتی بدون اینکه تحت فشار قرار گیرد غذا بخورد
شفاآنلاین>تغذیه> کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند گفت: در تغذیه کودک باید نکات مهمی را رعایت کرد تا مواد غذایی مورد نیاز او تامین شود.

به گزارش شفاآنلاین، «زهره امیرپور» اظهار کرد: کودک باید در زمان خوردن در وضعیت راحت قرار گیرد و غذا نزدیک او باشد تا بتوانند به راحتی بدون اینکه تحت فشار قرار گیرد غذا بخورد.

وی افزود: لوازم غذا خوردن کودک باید از جنس نشکن باشد چرا که در صورت شکستن ظرف، کودک ممکن است احساس یاس کند یا والدین با او عصبانی شوند.

کارشناس (Expert)تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند با بیان اینکه رنگ مواد غذایی در اشتهای کودک و علاقه او به غذا تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: خوردن غذاهایی با رنگ‌های سبز، نارنجی و زرد برای کودک جالب است.

امیرپور ادامه داد: کودک باید به جای آب میوه صنعتی از آبمیوه طبیعی کودک استفاده کند چرا که در آبمیوه صنعتی، مواد قندی، رنگ و ماده معطر اضافه شده است.

وی با بیان اینکه غذا خوردن در یک ساعت معین سبب تحریک اشتهای کودک می‌شود، افزود: خستگی، مهم‌ترین عامل از بین بردن اشتهای کودک است.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند با بیان اینکه بهتر است کودک به دور از عجله غذا بخورد، اظهار کرد: دادن غذای یکنواخت و تکراری سبب بیزاری کودک می‌شود حتی اگر غذای مورد علاقه کودک پشت سر هم به کودک داده شود، کودک از خوردن آن خودداری می‌کند.

امیرپور ادامه داد:  باید کودک را با انواع غذاهای مختلف آشنا کرد و بهتر است غذای جدید را فرد بزرگ تر خانواده بخورد تا الگویی برای کودک باشد.

وی با بیان اینکه بی‌تحرکی، خواب ناکافی و بیماری(Sickness) کودک موجب بی اشتهایی کودک می‌شود، افزود: با سه وعده غذایی اصلی نیازهای کودک تامین نمی‌شود و باید توجه داشت که میان وعده نیز سهم کوچکی در تامین نیازهای غذایی کودک دارد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند ادامه داد: بنابراین میان وعده باید بین وعده ‌های اصلی به کودک داده شود، به طوری که دو تا سه ساعت با وعده اصلی فاصله داشته باشد.

امیرپور ادامه داد: میان وعده‌هایی مانند شیر پاستوریزه یا جوشیده، نان و پنیر، خرما، بیسکویت و میوه و خشکبار مانند بادام، پسته، گردو، کشمش و توت خشک برای تغذیه کودک، مناسب است.

وی اظهار کرد: از دادن تنقلاتی مانند چیپس و پفک باید خودداری کرد چرا که خوردن این مواد غذایی اشتهای کودک را کم کرده و باعث می‌شود تا نتواند غذای اصلی را بخورد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند بیان کرد: برنامه غذایی مناسب کودکان سنین زیر پنج سال باید روزانه حاوی تمام گروه‌های غذایی اصلی شامل؛ نان و غلات، میوه ها و سبزی ها، شیر و لبنیات، گوشت و جانشین ها باشد.

امیرپور ادامه داد: کودک باید در روز حداقل پنج وعده غذا شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده بخورد.

وی اظهار کرد:  صبحانه کودک مهم‌ترین وعده غذایی است و مصرف آن موجب یادگیری بهتر و دقت بیشتر کودک می‌شود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند یادآور شد: برنامه غذایی کودک را باید طوری تنظیم کرد که صبحانه را با سایر افراد با خانواده بخورد تا عادت به صبحانه خوردن در او ایجاد شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار