خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند:

سگ‌های ولگرد بیشتر توسط مردم تغذیه می‌شوند نه جستجو در پسماندها/ برخورد با حیوانات ولگرد جزو ماموریت‌های همراه با تعارض شهرداری است

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۴۲۸

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: بین پسماند و کنترل جمعیت حیوانات شهری هیچ ارتباط مستقیمی وجود ندارد. پسماندها در داخل مخازن وجود دارند. شما یک عکس نشان دهید که سگ‌ها در داخل مخازن در حال تغذیه باشند اما به دفعات تصاویر و مستنداتی وجود دارد که مردم در پارک‌ها و مراکز مختلف اقدام به غذادهی به سگ‌ها می‌کنند.

صدرالدین علیپور (مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران) درباره نقش مدیریت پسماند در افزایش جمیعت حیوانات شهری و مدیریت نادرست پسماند که منجر به افزایش جمعیت حیوانات شهری می‌‌شود،‌ در گفت‌و‌گو با ایلنا گفت: سگ‌ها از پسماند به وجود نمی‌آیند،‌ بلکه رشد تعداد جمعیت حیوانات شهری دلایل دیگری دارد،‌ این حیوانات اغلب سگ‌های خانگی هستند که رها می‌شوند و تعدادشان به بحث پسماند ربطی ندارد‌.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جمع‌آوری پسماند در تغذیه و رشد جمعیت حیوانات شهری موثر است، اظهار داشت: با این نگاه افرادی که خودشان به صورت روزانه به سگ‌ها و گربه‌های شهر در همه جا غذا می‌دهند، در افزایش تعداد آنها موثرند. شما در سطح شهر و در هرجایی که دلتان بخواهد می‌توانید غذا برای سگ‌ها و گربه‌ها پخش کنید. این شیوه از غذا دادن به حیوانات شهری بسیار موثرتر از پسماندهایی است که آنها می‌توانند در سطح شهر پیدا کنند. به این معنا که درصد ماده غذایی یافت در میان پسماندها به هیچ عنوان قابل مقایسه با مواد غذایی که افراد در سطح شهر در اختیار حیوانات می‌گذارند، نیست.

علیپور در ادامه اظهار داشت: بین پسماند و کنترل جمعیت حیوانات شهری ارتباط مستقیمی وجود ندارد. پسماندها در داخل مخازن وجود دارند. شما یک عکس نشان دهید که سگ‌ها در داخل مخازن در حال تغذیه هستند اما به دفعات تصاویر و مستنداتی وجود دارد که مردم در پارک‌ها و مراکز مختلف اقدام به غذادهی به سگ‌ها می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ادامه تصریح کرد: تجربیات جهانی نشان می‌دهد رشد حیوانات شهری عوامل متعددی دارد و شهرداری به تنهایی مسئول این قضیه نیست. شاید سگ‌ها از نقاط مختلفی به شهرها روی آورده و در اطراف تهران رهاسازی شوند. همچنین در بحث کنترل سگ‌ها،‌ بسیاری از آنها در خارج از محدوده شهری تهران قرار دارند‌ و رسیدگی به آنها ربطی به شهرداری ندارد. از طرفی تجربه دنیا در زمینه کنترل حیوانات شهری موجود است. آنها اغلب از انواع قرنطینه استفاده می‌کنند تا اگر این حیوانات ناقل بیماری باشند با روش‌های مشخصی از میان برده شده یا اگر ناقل نباشند،‌ عقیم‌سازی شوند.

وی با بیان اینکه مسئول مستقیم این کار در تهران؛ شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل سیار شهرداری تهران است، در ادامه درباره فیلم منتشر شده با موضوع سگ‌کشی در فضای مجازی گفت: درباره فیلم منتشر شده تشکیک وجود دارد. با مستندات ثابت شده که آن فیلم متعلق به دو سال پیش است و اصلا محل استناد نیست. به عنوان یک محیط‌‌‌زیستی با اشاره به تجارب جهانی، می‌گویم چندین برابر این گزارش‌ها در سطح شهر تهران،‌ گزارش‌هایی از گازگرفتگی سگ‌های بدون صاحب در نقاط مختلف شهر از سامانه 137 و شکایات مردمی ارایه شده است.

علیپور در ادامه گفت: در شهرداری از این ماموریت‌های همراه با تعارض زیاد داریم، یعنی تعداد زیادی از مردم مدعی هستند که این سگ‌ها رها شده‌اند و شهروندان را اذیت می‌کنند و تعداد دیگری معتقدند نباید هیچ آزاری به آنها رساند. می‌دانید بیماری هاری اگر به انسان انتقال یابد،‌ ممکن است منجر به مرگ افراد شود،‌ گرچه باید این حیوانات نیز ساماندهی بشوند.

وی خاطرنشان کرد: اصول مقابله با حیوانات شهری در دنیا به شیوه قرنطینه وعقیم‌سازی انجام می‌شود و سگ‌هایی که تشخیص داده شوند به هر شکل ناقل بیماری هستند،‌ با روش‌هایی که به آن مرگ با ترحم می‌گویند، به عمرشان  پایان داده می‌شود،‌ زیرا اگر سگی ناقل بیماری باشد و در اجتماع حضور یابد، باعث خسارت و مرگ انسانی می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه اصول کنترل و جمع‌آوری در مراکز قرنطینه، معاینه و عقیم‌سازی است، خاطرنشان کرد: سگ‌هایی که ناقل نیستند پس از مدتی در اکوسیستم رهاسازی می‌شوند و آنها که ناقل بیماری باشند با تشخیص بیماری، مرگ با ترحم روی آنها اعمال می‌شوند. اما اینکه در آن لحظه در این مراکز چه اتفاقی افتاده و از یک فرد در آن لحظه عملی غیراصولی سر زده باشد، توسط هرکسی محکوم است و باید با آن برخورد شود. این موارد باید توسط همکاران در سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل سیار اعلام شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در پاسخ به این سوال که به‌رغم طرح‌هایی که برای ساماندهی حیوانات ولگرد در نظر گرفته شده،‌ تغییری در کاهش جمعیت این حیوانات در سطح شهر نمی‌بینیم و طرح‌ها موفقیت آمیز نبوده است، گفت: بیشترین تلاش در همین دوره انجام شده است،‌ در گذشته اصلا قرنطینه‌ای وجود نداشت و در سال‌های گذشته با تفنگ این سگ‌ها منهدم می‌شدند. استفاده از قرنطینه و اختصاص مکانی مشخص و استفاده از دامپزشک و غذادهی به آنها برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد.

وی در این باره که آمار حیوانات ولگرد شهری کاهش نیافته است، تصریح کرد: این نقطه شروع است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم کاری که سال‌ها انجام نشده و باعث رهاسازی 20 ساله تعداد زیادی از سگ‌های ولگرد شده و در نقطه شروع قرار دارد، آنی و در طی یک ماه ساماندهی شوند. حتما در آغاز اشکالاتی موجود است و ممکن است نیازمند ایجاد تغییراتی در روند باشد که طبیعتا زمانبر است.

علیپور در انتها خاطرنشان کرد: همکاران ما در شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل سیار حتما آماده شنیدن نقدها هستند و اگر تشکل‌های ثبت شده‌ای وجود دارند که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند، آمادگی برای مشارکت و ارائه راهکار و نظردهی از سوی آنها وجود دارند و حتی اینکه قسمتی از مسئولیت را با همکاری شهرداری به عهده بگیرند. این مسیر باز است و امکان مشارکت و نظر دادن افراد وجود دارد. اما نظردهی و نقد کردن با ایجاد فضای ناامنی و اقداماتی که ماهیت و کلیت شهر و کشور را تهدید کند، متفاوت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز