۱۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۷:۳۲
کد خبر: 81782238
T T
۰ نفر

سويا از بروز سرطان سينه پيشگيري مي كند

۱۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۷:۳۲
کد خبر: 81782238
سويا از بروز سرطان سينه پيشگيري مي كند

تهران- ايرنا- يك كارشناس ارشد تغذيه با بيان اينكه تغذيه سالم در پيشگيري از بروز بيماري هاي مزمن نظير سرطان موثر است گفت: فيتواستروژن موجود در سويا از بروز بيماري سرطان سينه در افراد پيشگيري مي كند.

مرضيه عسگري روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين گياه روغني خاصيت ضد سرطاني دارد لذا مصرف آن براي پيشگيري از بروز بيماري سرطان به افرادي كه درگير بيماري سرطان نيستند توصيه مي شود.
وي با بيان اينكه فيتواستروژن موجود در سويا مانع افزايش ترشح استروژن در افراد سالم مي شود گفت: افرادي كه به بيماري سرطان سينه يا سرطان تخمدان مبتلا هستند و يا سابقه ابتلاء به اين بيماري در خانواده اشان وجود دارد به علت اينكه سلول هاي بدن آنها به ماده استروژن حساس شده نبايد استروژن اضافي به بدن آنها وارد شود در نتيجه بهتر است از سويا استفاده نكنند.
عسگري افزود: با توجه به وجود آلاينده ها در هوا بايد به تغذيه به عنوان عامل رفع سموم بدن، توجه ويژه داشت.
عسگري با بيان اينكه افراد روزانه سه عدد ميوه و پنج واحد سبزي را در برنامه غذايي خود قرار دهند تصريح كرد: آنتي اكسيدان موجود در اين دو گروه سد محكمي برابر سمومي است كه به سلول هاي بدن حمله كرده و آنها را مستعد سرطاني شدن مي كند.
وي با تاكيد بر اينكه در ميوه ها و انواع سبزي ها مقدار زيادي آنتي اكسيدان وجود دارد گفت: افراد حتما استفاده از سبزي ها را به شكل بخار پز و آب پز در ميان وعده هاي غذايي خود قرار دهند.
اين كارشناس ارشد تغذيه افزود: بايد از انواع غلات سبوس دار و كامل به جاي انواع ساده آن استفاده كرد و بهتر است به جاي نان هاي سفيد از نان هاي سنتي نظير نان سنگك استفاده شود.
عسگري گفت: خانوداه ها استفاده از حبوبات را در برنامه غذايي خود قرار دهند چرا كه اين مواد غذايي منبع پروتئين هستند و مضرات چربي موجود در گوشت قرمز را ندارد.
وي افزود: خانواده ها مصرف گوشت را كاهش دهند و بجاي آن از تخم مرغ و ماهي استفاده كنند، به ويژه ماهي هاي ساردين و قزل آلا كه منبع خوبي از امگاسه هستند و التهاب را كه يكي از عوامل شناخته شده بروز سرطان در افراد به شمار مي آيد كاهش مي دهد.
كارشناس ارشد تغذيه از خانواده ها خواست از مصرف روغن هاي جامد هيدروژنه كه اسيدترانس بالايي دارد خودداري كنند و به جاي آن از روغن هايي نظير روغن زيتون، روغن كانولا و كلزا كه اسيد هاي چرب غير اشباع مناسب و فوايد سلامتي بخش براي بدن دارد استفاده كنند.
عسگري گفت: افراد از مصرف فست فود ها خودداري كنند و فعاليت هاي بدني خود را با ورزش افزايش دهند چرا كه ورزش به صورت مستقيم در كنترل وزن و در پيشگيري از بروز سرطان نقش دارد.
تهرام/7364/1831

سرخط اخبار جامعه