۱۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۵
کد خبر: 82682668
T T
۰ نفر
لزوم ساماندهي كشت بي رويه سيب زميني در شهرستان سلسله

خرم آباد- ايرنا - كارشناسان كشاورزي مي گويند اجاره اراضي شهرستان سلسله توسط كشاورزان غيربومي به منظور كاشت سيب زميني در سالهاي اخير روندي رو به رشد به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سيب زميني يكي از محصولاتي است كه نقش مهمي در سبد غذايي خانوارها دارد اما در عين حال اين محصول را مي توان يكي از آبدوست ترين محصولات كشاورزي نيز دانست چرا كه توليد اين محصول نيازمند استفاده از آب فراوان است.
در سال هاي اخير كشاورزان غيربومي با اجاره اراضي مستعد و حاصلخيز شهرستان سلسله علاوه بر استفاده بي رويه از منابع آبي شهرستان، اراضي كشاورزي مستعد منطقه را از مواد مغذي و مورد نياز محصولات كشاورزي مهم و استراتژيك از قبيل گندم و كلزا كه كشت هاي غالب شهرستان محسوب مي شوند نيز تهي مي كنند.
به گفته كارشناسان مصرف آب محصول سيب زميني در هر هكتار بيش از 20 هزار مترمكعب است در حالي كه براي كاشت محصول گندم در همين ميزان تنها به حدود چهار تا پنج هزار متر مكعب آب نياز است كه همين امر نشان دهنده مصرف بيش از اندازه منابع آبي شهرستان و كمبود اين منابع در صورت ادامه روند موجود است.
متاسفانه تاكنون نظارت خاصي بر روند مصرف آب و محدود كردن كشت اين محصول آبدوست توسط مسئولان مربوطه در شهرستان صورت نگرفته و اجاره دادن زمين هاي كشاورزي شهرستان سلسله به كشاورزان غيربومي شهرهاي اصفهان و همدان با روندي افزايشي در حال گسترش بوده و جلوگيري از اين امر نيازمند حمايت همه جانبه مسئولان و ارائه راهكارهاي لازم است.
مدير جهاد كشاورزي سلسله در اين باره اظهار داشت: در حال حاضر 2 هزار و 370 هكتار از اراضي كشاورزي شهرستان به كشت سيب زميني اختصاص دارد.
هادي سپهوند با بيان اينكه آنچه مد نظر جهاد كشاورزي مي باشد افزايش توليد با برنامه و منطقي است، عنوان كرد: سالانه الگوي كاشت انواع محصولات توسط جهاد كشاورزي به تمامي مراكز ابلاغ مي شود كه در اين برنامه كاشت 800 هكتار سيب زميني توسط كشاورزان بومي در شهرستان به ما ابلاغ شده بود در حالي كه تقريبا سه برابر حد مجاز توسط كشاورزان غيربومي كاشت سيب زميني در شهرستان سلسله صورت گرفته است.
وي با اشاره به رواج يافتن كاشت محصول سيب زميني در دشت فيروزآباد شهرستان و بحران سوء مصرف انواع كودهاي شيميايي به‌ ويژه كودهاي ازته در اين دشت، عنوان كرد: متاسفانه مصرف بيش از حد كودهاي شيميايي اثرات مخربي از قبيل سفت شدن و افزايش شوري خاك و افت كيفيت محصولات برداشت شده را به همراه خواهد داشت.
وي با تاكيد بر مخالفت جهادكشاورزي با كاشت بي رويه محصول سيب زميني توسط كشاورزان غيربومي در شهرستان خاطرنشان كرد: بايد كشاورزان شهرستان نيز مانع مصرف بي رويه منابع آبي شهرستان شده و اراضي كشاورزي حاصلخيز خود را به كشاورزان غيربومي اجاره ندهند.
وي همچنين با تاكيد بر كاشت سيب زميني در سال آينده بر اساس الگوي كشت، تصريح كرد: قطعا هرگونه كاشت اين گياه خارج از طرح الگوي كاشت با مشكلات جدي مواجه خواهد شد و افراد غير بومي نيز در سهميه اختصاصي الگوي كاشت شهرستان هيچ جايگاهي نخواهند داشت.
سپهوند بر ضرورت تشكيل نشستي تحت عنوان حفاظت از منابع آبي و خاكي شهرستان سلسله براي جلوگيري از كاشت بيشتر اين محصول تاكي كرد و افزود: بي شك اجرايي كردن اين امر مستلزم همكاري تمامي دستگاه هاي اجرايي است.
فرماندار سلسله نيز با تاكيد بر مخالفت با كاشت بي رويه سيب زميني در شهرستان، اظهار كرد: كشاورزان نبايد به دنبال كاشت بي رويه محصولات آبدوست باشند و براي سال‌هاي زراعي آينده نيز سازمان جهاد كشاورزي بايد نسبت به كنترل اين نوع كشت اقدامات لازم را انجام دهد.
قدرت الله فلاح نژاد افزود: دشت الشتر يكي از حاصلخيزترين و بي نظيرترين دشت هاي استان لرستان است كه سالانه محصولات كشاورزي مهم و استراتژيكي از آن برداشت مي شود لذا بايد نهايت تلاش را در جهت حفظ و رونق منابع آبي و خاكي اين دشت به كار برد.
بي شك اگر چه ارائه قوانين بازدارنده و ارائه الگوي كشت از سوي ادارات امور آب و جهاد كشاورزي در جلوگيري از اين امر مي تواند تاثيرگذار باشد اما در اين ميان نقش مهم كشاورزان شهرستان را در جلوگيري از اجاره دادن زمين هاي كشاورزي به كشاورزان غيربومي نمي توان انكار كرد.
شهرستان سلسله داراي 41 هزار هكتار اراضي كشاورزي است كه 12 هزار هكتار آن آبي، 25 هزار هكتار ديم و 4 هزار هكتار آن نيز باغات است.
آخرين اخبار و رويدادهاي استان لرستان، ايران و جهان علاوه بر سايت ايرنا لرستان در كانال تلگرامي @irnalorestan نيز منتشر مي شوند.
7265/6060
خبرنگار: زهرا جمشيدي نسب**انتشاردهنده:محمد عليدوستي

سرخط اخبار استان‌ها