كنترل كيفيت و ايمني مواد غذايي با روش هاي جديد آزمايشگاهي ارتقا مي يابد

اروميه - ايرنا - معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان آذربايجان غربي گفت: با هدف ارتقا كنترل كيفيت و ايمني مواد غذايي در محصولات مصرفي شهروندان، اجراي رو‌ش‌هاي جديد آزمايشگاهي به روش HPLC در آزمايشگاه كنترل غذا و داروي اروميه انجام مي‌شود.

حسن ملكي نژاد روز دوشنبه در حاشيه برگزاري دوره آموزشي فلاونووئيدها (تركيبات شيميايي گياهي) در اروميه با بيان اينكه برخي از افراد سودجو به جاي استفاده از ميوه‌هاي طبيعي از تركيبات رنگي شيميايي در تهيه آبميوه‌ها استفاده مي‌ كنند، افزود: با به كارگيري روش‌هاي جديد آزمايشگاهي از جمله اندازه‌ گيري فلاونوئيدها در مواد غذايي از بروز برخي مشكلات و مخاطرات سلامتي جلوگيري و كيفيت و ايمني مواد غذايي تضمين مي‌شود.
وي با اشاره به تاثير مثبت فلاونوئيدها بر سلامتي افراد گفت: مصرف مواد غذايي حاوي فلاونوئيدها نظير چاي، باعث كاهش احتمال ابتلا به سرطان پانكراس، سينه و ريه و همچنين مصرف ساير مواد غذايي حاوي تركيبات فلاونوئيد باعث پيشگيري از تسلب شرائين و كاهش حملات قلبي و ساير بيماري ها مي‌شود.
ملكي نژاد درباره كاربرد امروزي فلانوئيدها گفت: از فلاونوئيدهاي مركبات علاوه بر تهيه مواد غذايي از جمله آب ميوه‌ها، به عنوان ماده اوليه در تهيه و ساخت رنگ ها، چسب‌ها، روغن‌ها، خوشبو كنندها و ضدعفوني كردن اتاق‌ها و همچنين براي توسعه داروهاي طبيعي از جمله آنتي بيوتيك‌ها، حشره‌كش‌ها و علف‌كش ها استفاده مي‌شود.
اين دوره با حضور 20 نفر از كارشناسان آزمايشگاه غذا و داروي استان به مدت يك روز در اروميه برگزار شد.
به گزارش ايرنا فلاونوئيدها گروهي از مواد پلي فنليك (نوعي رنگدانه در داخل ميوه ها) با ساختمان شيميايي و ويژگي‌هاي گوناگون هستند كه داراي بيش از چهار هزار تركيب با منشا گياهي است.
فلاونوئيدها به طور طبيعي در ميوه‌ها، سبزي‌ها، خشكبار و دانه‌ها و مغزها وجود دارد و داراي دامنه وسيعي از اثرات بيولوژيكي، نظير بازدارندگي پر اكسيداسيون چربي و چسبندگي پلاكت‌هاست.
7125/3072 ** خبرنگار: طاهره نويد آرين ** انتشار دهنده: عليرضا فولادي

سرخط اخبار استان‌ها