۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۵۰
کد خبر: 82096018
T T
۰ نفر
معاون وزير: كشاورزي كشور به شكل تاريخي از كمبود سرمايه رنج مي برد

قزوين-ايرنا- معاون امور زراعت وزير جهاد كشاورزي گفت: كشاورزي كشور به شكل تاريخي از كمبود سرمايه كه آنرا بايد شامل منابع مالي، فناوري و مديريت مناسب دانست در رنج است.

به گزارش ايرنا، عباس كشاورز بعدازظهر سه شنبه در آئين راه اندازي باشگاه كشاورزان شركت خدمات حمايتي كشاورزي قزوين كه به صورت پايلوت كشوري آغاز به كار كرد، افزود: اميدواريم با توجه بيشتر و با تزريق سرمايه اعم از منابع مالي، فناوري هاي نو و مديريت مطلوب بتوان بهره برداري بهتري در بخش كشاورزي خود را شاهد باشيم.
وي، كمبود آب را يكي از چالش هاي جدي بخش كشاورزي عنوان و اظهاركرد: بالا بودن هزينه تمام شده توليد از ديگر چالش هاي اين بخش به شمار مي رود كه ناشي از نارسائي هاي فني و نوسان هاي اقتصادي است.
اين مسئول با بيان اينكه به دليل محدوديت در منابع آبي، فضايي براي توسعه فعاليت هاي كشاورزي در كشور وجود ندارد و اگر همين مقدار زمين هاي موجود را حفظ كنيم هنر كرده ايم، افزود: براي بهره برداري مطلوب از كشاورزي بايد ديدگاه خود را نسبت به اين بخش تغيير دهيم.
معاون امور زراعت وزير جهاد كشاورزي اظهار كرد: امروزه ديگر با اتكا به روش هاي قديمي نمي توان كشاورزي كشور را مديريت كرد و بايد باور كنيم كه در اين بخش نيازمند تغيير اساسي هستيم.
كشاورز با بيان اينكه در گذشته به اينكه چه محصولي را در كجا كشت مي كنيم و چه ميزان به آب نيازمند بود و چقدر درآمد داشت فكر نمي كرديم، افزود: اما امروز براي حفظ منافع ملي مهم است كه هر محصولي را نگذاشت در هركجا كشت كرد.
كشاورز در بخش ديگري از صحبت هاي خود با ابراز خوشحالي بابت راه اندازي باشگاه كشاورزان قزوين، گفت: يكي از الزام هاي امروز براي توسعه و بهره برداري مطلوب در كشاورزي، برقراري امكان ارتباط بين ذينفعان اين بخش در يك مكان است كه اين باشگاه مي تواند در اين راستا تعريف شود.
معاون امور زراعت وزير جهاد كشاورزي، راه اندازي باشگاه كشاورزان در قزوين را يك اتفاق خوب دانست كه فاصله ذينفعان اين بخش را كاهش مي دهد و آنها را براي رشد و توسعه كشاورزي به همكاري بيشتر وا مي دارد.
وي اظهاركرد: با راه اندازي اين باشگاه كه در ساير نقاط كشور نيز راه اندازي خواهد شد، هزينه كشاورزان براي دريافت نهاده هاي مربوط به اين بخش و ساير خدمات كاهش مي يابد.
كشاورز در پايان افزود: اطلاعات كشاورزان در اين باشگاه ثبت مي شود و آنها مي توانند وضعيت كاري خود را در هر زمان مورد بررسي و رصد قرار دهند.
در پايان اين مراسم، معاون وزير جهاد كشاورز به طور افتخاري به عضويت باشگاه كشاورزان قزوين درآمد.
ارائه خدمات هواشناسي و مشاوره هاي مربوط به اين بخش مطابق با استانداردهاي نوين براي پيشگيري از خسارات، آزمايش رايگان آب و خاك براي ارتقاي بهره وري، ارائه مشاوره هاي تخصصي در زمينه استفاده از نهاده ها به شكل حضوري و غيرحضوري از جمله خدماتي است كه كشاورزان قزويني مي توانند با عضويت در اين باشگاه از آنها بهره مند شوند.
در اين باشگاه همچنين براي نخستين بار در كشور ارائه نهاده هاي مورد نياز كشاورزان به صورت سفارش گذاري و خدمات تلفني انجام مي گيرد تا كشاورزان براي دريافت نهاده ها ديگر نياز به صرف وقت و هزينه رفت و آمد نداشته نباشند.
از ديگر خدمات اين باشگاه ارائه كارت هاي اعتباري خريد نهاده با قابليت شارژ است كه از سوي بانك كشاورزي براي اعضاء صادر مي شود.
ارتقاي بهره وري، كاهش هزينه هاي توليد و افزايش كيفيت توليد محصول هاي كشاورزي از جمله اهداف راه اندازي باشگاه كشاورزان شركت خدمات حمايتي كشاورزي در قزوين است.
وزارت جهاد كشاورزي، بانك كشاورزي، سازمان هواشناسي و سازمان نظام مهندسي كشاورزي در تشكيل اين باشگاه با شركت خدمات حمايتي كشاورزي مشاركت داشته اند.
استان قزوين داراي 480 هزار هكتار اراضي كشاورزي و 80 هزار بهره بردار بخش كشاورزي است.
3013/ 6128

سرخط اخبار استان‌ها