۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۳۳
کد خبر: 82195725
T T
۰ نفر
تنها یك سوم كارت‌های بازرگانی در خراسان شمالی فعال است

بجنورد- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی خراسان شمالی تعداد دارندگان كارت‌های بازرگانی در استان را 300 نفر دانست و گفت: دو سوم این تعداد به علت وجود مشكلات مالیاتی، بیمه و سایر موارد غیرفعال است.

محمد صمدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: اگر دو سال از زمان دریافت كارت، دارنده آن نسبت به تمدید كارت بازرگانی خود اقدام نكند به منزله نداشتن كارت است.
وی وجود مسائل مالیاتی، بیمه و سایر مشكلات موجود را از مهم‌ترین دلایل عدم پیگیری و تمدید كارت بازرگانی دانست.
صمدی اظهار كرد: اكنون نظارت و دقت خوبی برای صدور كارت بازرگانی صورت می‌گیرد تا بدین وسیله فقط كسانی كه اهل كار و تجربه هستند وارد كار شوند و از ورود كالاهای قاچاق و دیگر مشكلات پیرامون جلوگیری شود.
وی تعداد كارت‌های صادره از ابتدای سال جاری تاكنون را 15 مورد برشمرد و گفت: دارندگان كارت‌های بازرگانی با پایان یافتن مدت كارت خود به مرور نسبت به تمدید كارت اقدام می‌كنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی خراسان شمالی گفت: كارت بازرگانی به نوعی مجوزی برای صادرات و واردات محصولات است و تمام متقاضیان این امر باید دارای كارت بازرگانی باشند.
صمدی بر توجه هر چه بیشتر به بخش خصوصی تاكید كرد و افزود: هم اكنون اتاق بازرگانی استان در راستای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و اقتصاد برنامه های وسیعی در نظر گرفته است.
وی به برگزاری جلسه های مختلف و نیز كمیته قضایی به منظور كمك به رفع مشكلات واحدهای تولیدی اشاره ای كرد و گفت: با اجرای این برنامه ها مشكلات واحدهای تولیدی احصا و حتی جلوی اجرائیات بانك ها برای بیش از 30 واحد تولیدی نیز گرفته شده است.
وی اظهار كرد: یك هیات متشكل از تجار و بازرگانان استان 7 تا 14 شهریورماه به كشورهای آذربایجان و گرجستان اعزام می شوند.
صمدی هدف از اعزام و پذیرش هیات های تجاری را معرفی قابلیت ها و پتانسیل های استان در بخش های مختلف به تجار و بازرگانان سایر كشورها به منظور سرمایه گذاری مشترك و در نتیجه رونق تولید استان دانست.
این استان در چهار ماه سال جاری 18.5 میلیون دلار به وزن 166 هزار تن محصول به سایر كشورها صادرات داشته است.
تركمستان، پاكستان، عراق، هندوستان و چین از جمله كشور هایی مقصد صادرات هستند.
خراسان شمالی حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد كه از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان كشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش كشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در حوز كشاورزی بیش از میانگین كشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
3007/ 6042

سرخط اخبار استان‌ها