۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۷:۲۹
کد خبر: 82961143
T T
۰ نفر
مصرف نوشیدنی های غیر میوه ای عوارض دارد

یزد- ایرنا - كارشناس كنترل كیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد گفت: نوشیدنی های غیر میوه ای با عنوان نوشابه های گاز دار حاوی كافئین،گازكربن دی‌ اكسید ، اسید فسفریك، رنگ های خوراكی، مواد نگهدارنده و مقدار زیادی شكر است كه مصرف آن برای افراد عوارض دارد.

حسین زارع بیدكی روز چهارشنبه به ایرنا افزود: كافئین موجود در نوشابه ، فشار خون را افزایش می دهد و باعث می شود، گیرنده ‌های « ادنوزین» مغز با خواب آلودگی مبارزه كند و با افزایش تولید « دوپامین» مراكز لذت در مغز را فعال كند.
وی در ادامه توضیح داد: این امر موجب نوعی سرخوشی خفیف و بی نظمی در خواب می شود كه از آن به عنوان نوعی اعتیاد و وابستگی در مصرف كنندگان یاد می شود.
وی اضافه كرد: این فرایند انگیزه مصرف مجدد را در بدن ما افزایش می دهد.
زارع بیدكی با بیان اینكه با مصرف نوشابه گازدار مقدار قابل توجهی اسید فسفریك درون آن به سرعت جذب بدن و وارد خون می شود، تصریح كرد: چون كلیه ها قادر به دفع سریع آن نیستند، فشار مضاعفی به كلیه ها وارد می شود.
كارشناس كنترل كیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشكی یزد اظهار كرد: اسید فسفریك همچنین باعث می شود كلسیم و منیزیم از استخوان ها خارج و درون خون جریان یابد كه این امر باعث، بروز عوارض ناشی از كمبود كلسیم مانند پوكی استخوان ، تسریع در پوسیدگی دندان ها همچنین با رسوب كلسیم آزاد شده، در كلیه ها موجب تشكیل سنگ كلیه می شود.
زارع بیدكی یادآور شد: گازكربن دی‌اكسید موجود در نوشابه با آب ایجاد اسید بسیار ضعیف به نام اسیدكربنیك می كند كه نسبت به سایر تركبیات دارای عوارض كمتری بوده و مزه ترش ملایم دارد و نوعی احساس خاص و مطلوب از تماس آن با سطح زبان به وجود می آید، همچنین تا حدی به عنوان نگهدارنده عمل می كند.
وی در ادامه با بیان اینكه نوشابه های گاز دار به علت ماهیت اسیدی روند پوسیدگی دندان را تسریع می كند، افزود: یك قوطی نوشابه 250سی سی عموما حاوی 25 گرم شكر است.
كارشناس كنترل كیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشكی یزد در ادامه افزود: حداكثر مجاز مصرف 24 گرم شكر در شبانه روز است و مصرف مقدار بیشتر از آن بدون تردید ضمن افزایش قند خون منجر به تولید چربی توسط كبد شده ، چاقی و افزایش چربی خون را تشدید می كند و در نهایت میزان ابتلا به دیابت و فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.
زارع بیدكی اظهار كرد: شیرینی تند ناشی از مقدار زیاد شكر موجود در این نوشابه ها به خاطر وجود اسید فسفریك ، محسوس نبوده و تا حد زیادی خنثی و تعدیل و مطبوع می‌شود.
وی با بیان اینكه این تركیب توانایی حل دندان شیری كودك را در خود دارد و برای دندان‌های دایمی نیز مضر است، ادامه داد: تحقیقات متعدد نشان می دهد كه نوشیدنی‌های شیرین بخصوص نوشابه های گاز دار عامل در مرگ ناشی از دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان محسوب می‌شود.
به گفته این كارشناس ،مالكان صنعت نوشابه ‌سازی اظهار می‌دارند، محصولات آنها در صورتی كه به اندازه مصرف شوند، خطری ندارند، انجمن قلب آمریكا می‌ گوید، مصرف بیش از 3 قوطی 355 میلی لیتری نوشابه در هفته حتما به سلامتی فرد آسیب می زند.
وی بیان كرد: كارشناسان بهداشت و سلامت حداكثر مجاز نوشابه برای افرادی كه دچار چاقی، قند، چربی و فشار خون نیستند را 2 لیوان در هفته بیان می كنند.
زارع بیدكی افزود: سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار برای هر ایرانی سالانه 42‌ لیتر است، در حالیكه استاندارد جهانی آن در سال 11‌ الی‌ 12 لیتر است افرادی كه نوشابه مصرف می‌كنند معمولا مصرف آب میوه، شیر و حتی آب را كاهش می‌دهند و بدن خود را از ویتامین‌ها و مواد معدنی و... كه برای سلامتی بدن ضروری هستند محروم می‌ كنند.
وی یادآور شد: آنها دچار عوارضی از قیبل سكته، پوكی استخوان دیابت، سنگ كلیه و خرابی دندان می شوند.
وی اظهار كرد: لازم است با آموزش موثر و افزایش تنوع و كیفیت سایر نوشیدنی ها، حق انتخاب و تغییر الگوی مصرف را از نوشابه های گازدار به سوی نوشیدنی های مفید و سالم نظیر انواع نوشیدنی های لبنی، ماءالشعیر و آب میوه ها طبیعی بهبود بخشید .
7544/ 2047/

سرخط اخبار استان‌ها