۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸
کد خبر: 82278533
T T
۰ نفر
رئيس اتاق بازرگاني كرمان: تامين مالي پروژه ها در استان با مشكل روبرو است

كرمان - ايرنا - رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي كرمان گفت: در استان پروژه، طرح و ايده بسياري وجود دارد اما تامين مالي آنها با مشكل روبرو است.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان كرمان سيد مهدي طبيب زاده افزود: در بانك ها مصارف از منابع پيشي گرفته و تجهيز منابع نيز آن طور كه بايد صورت نمي‌گيرد.
وي اظهار كرد: اگرچه گاهي افرادي مشكلاتي را براي بانك ها ايجاد كرده ‌‌اند اما بانك ها نيز نبايد فعالان اقتصادي را مانند اين عده محدود ببينند زيرا بسياري از آنها براي توسعه و رونق اقتصاد كشور تلاش مي كنند.
وي با اشاره به اينكه براي تكميل پروژه‌ها‌ي جاري استان كرمان به 45 تا 50 ميليارد دلار سرمايه نياز است ادامه داد: اگر منابع مالي اين پروژه ها قرار باشد از طريق سرمايه هاي خارجي تامين شود بايد سالانه 200 ميليارد دلار سرمايه گذاري صورت گيرد تا به جايگاه مدنظر برسيم كه اين مهم به سختي امكان پذير است.
رئيس اتاق بازرگاني كرمان گفت: در شرايطي كه نمي توان به فاينانس هاي خارجي تضمين داد، تجهيز منابع نيز امكان پذير نيست و همچنين به تامين مالي از طريق بازار و بازار سرمايه نمي‌توان چندان دل بست از اين رو بانك ها بايد همراهي بيشتري با بخش خصوصي داشته باشند.
وي بر بهبود محيط كسب و كار در استان تاكيد و بيان كرد: بر روي فضاي كسب و كار از نظر تئوري اقداماتي انجام شده اما بايد به دنبال بهترين راهكار براي بهبود اين محيط در اجرا باشيم.
رئيس كميسيون گردشگري و خدمات اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي كرمان هم گفت: استان كرمان طي 10 سال گذشته در فعاليت هاي گردشگري از استان هاي مشابه و همسايه خود عقب مانده و جبران اين عقب ماندگي نياز به تلاش مضاعف همه فعالان اين حوزه دارد.
مهدي سياوشي با اشاره به اينكه براي توسعه گردشگري استان نياز به توسعه زيرساخت هاي لازم از جمله هتل و اقامتگاه هاي گردشگري وجود دارد افزود: بانك ها به سختي محل اجراي طرح هاي گردشگري را به عنوان وثيقه مي پذيرند كه درخواست داريم بانك ها در شهرها و روستاها به طور ويژه در ارائه تسهيلات همكاري كنند.
نايب رئيس اتاق كرمان همچنين بروكراسي اداري را مشكل ديگر سرمايه گذاران عنوان و خاطرنشان كرد: مسير سرمايه گذاري در استان سخت و طولاني است و انتظار داريم بانك ها به سرمايه گذاران كمك بيشتري كنند.
رئيس كميسيون امور زيربنايي و سرمايه گذاري اتاق كرمان نيز با بيان اينكه پسته نخستين محصول صادراتي استان است و در چند سال گذشته توليد پسته ايران از پسته آمريكا عقب مانده، گفت: در چنين شرايطي بايد تسهيلات به موقع در نظر گرفته و به فعالان اين بخش تزريق شود.
حميد عزت آبادي پور ادامه داد: نسبت منابع به مصارف در بانك هاي استان در چند سال گذشته منفي نبوده و جا دارد در شرايط ركود اقتصادي، فعالان و بنگاه‌هاي اقتصادي از نظر ارائه تسهيلات با نرخ بهره مناسب مورد حمايت بيشتري قرار گيرند.
رئيس كميسيون صنعت و معدن اتاق كرمان هم از بانك صادرات درخواست كرد پروفايلي را براي هريك از مشتريان تهيه كند و قرار نباشد با هر گونه تغيير، مجددا همه اطلاعات را از مشتري بخواهند.
عباس جبالبارزي با اشاره به اينكه نوع نگاه به مشتري بايد تغيير كند و همچنين محاسبات شفاف به مشتري ارائه شود بيان كرد: با توجه به اينكه مشتري شريك بانك است بانك ها بايد براي پايين آوردن هزينه هاي مشتريان تلاش و در اين زمينه نسبت به ساير بانك‌ها و موسسات موفق تر عمل كنند.
وي خاطرنشان كرد: سيستم پيامك يا مانيتورينگ براي پرونده‌هاي تامين اعتباري در بانك ها در نظر گرفته شود و همچنين بودجه كم بانك هاي استان به ويژه در مناطق محروم افزايش يابد تا بتوان سرمايه گذاري بيشتري انجام داد.
جبالبارزي گفت: در بخش معدن بانك ها برخي وثيقه ها را نمي پذيرند در حالي كه بايد با نگاه مثبت تر به نخستين استان معدني كشور نگاه شود و براي افزايش سرمايه گذاري ها در اين بخش كمك كنند.
سرپرست بانك صادرات استان كرمان نيز گفت: رسالت اصلي بانك تجهيز و تخصيص منابع است و بانك ها رابط بين افراد بدون قدرت ريسك و داراي سرمايه (منابع) و افراد با قدرت ريسك و نيازمند به سرمايه (مصارف) هستند.
مهدي ميري جهرمي افزود: در گذشته مردم با اعتماد بيشتر به بانك ها حساب هاي جاري و پس انداز خود را فعال نگه مي داشتند و بانك ها مي توانستند 2.5 درصد حق الوكاله خود را كسب كنند اما پس از روي آوردن مردم به موسسات مالي و اعتباري، منابع بانك ها كاهش يافت و وصول اين حق الوكاله بسيار سخت شد.
وي گفت: با وجود چنين شرايطي كه منابع بانك ها نسبت به گذشته كاهش يافته، اما همه تلاش خود را براي حمايت از توليد و بهبود محيط كسب و كار انجام مي دهيم زيرا هر چه تعامل با مشتريان بيشتر باشد بانك مي تواند با رقباي خود (موسسات مالي و اعتباري) رقابت كند.
خبرنگار: كميل بهشتيان ** انتشار دهنده: رسول محمدحسني
7429/3028

سرخط اخبار استان‌ها