استفاده از ظروف يك بار مصرف براي مواد غذايي بالاي 60 درجه ممنوع

تهران-ايرنا-معاون مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت گفت: استفاده از مواد غذايي با دماي بالاي 60 درجه در ظروف يك بار مصرف خطرناك است و از اين ظروف فقط بايد براي موادي غذايي خنك مانند شربت و آب استفاده شود.

به گزارش ايرنا به نقل از وزارت بهداشت، محسن فرهادي با اشاره به فراواني استفاده از ظروف يكبار مصرف در ايام محرم افزود: استفاده از ظروف يك بار مصرف، حتي نوع پليمري آن لزوما سرطان زا نيست و ظروف پليمري به طور كلي ضرررسان نيستند بلكه بستگي به اين دارد چه مواد غذايي را در آن ظروف استفاده مي كنيم.
فرهاني گفت: زماني مي‌توان از ظروف پليمري استفاده كرد كه دماي ماده غذايي مصرفي زير 60 درجه سانتيگراد باشد در نتيجه براي مصرف آب يا شربت مي توان از اين ظروف استفاده كرد.
معاون فني بهداشت محيط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اضافه كرد: مواد خوراكي كه درجه حرارت بالايي دارند بايد در ظروف يكبار مصرف پليمري متناسب با درجه حرارتشان استفاده شوند.
وي گفت: در صورتي كه از ظروف يكبار مصرف براي توزيع مواد غذايي گرم استفاده مي شود بايد ابتدا صبر كرد كه دماي آن به زير 60 درصد برسد و بعد آن را در ظروف يكبار مصرف ريخت.
فرهادي اضافه كرد: مي توان از ظروف آلومينيومي و نيز ظروف بر پايه نشاسته استفاده كرد. در نتيجه توصيه به استفاده از ظروف يكبار مصرفي كه صرفا گياهي باشند درست نيست زيرا در پروانه ساخت تمام انواع ظروف يك بار مصرف، درجه حرارت مجاز ذكر شده است.
فرهادي با اشاره به ارسال ابلاغيه به مركز سلامت محيط و كار دانشگاه هاي پزشكي سراسر كشور پيش از آغاز ماه محرم عنوان كرد: در اين ابلاغيه تاكيد شد به صورت چهره به چهره آموزش هاي لازم به هيئت هاي مذهبي در مورد چگونگي استفاده از ظروف يكبار مصرف داده شود تا اين افراد با نشانه هاي ظاهري ظروفي براي هر درجه حرارت مناسب است، آشنا شوند.
وي درباره لزوم رعايت بهداشت در توزيع مواد غذايي گفت: در صورتي كه هيئت هاي مذهبي امكانات شست و شو و گندزدايي ظروف را دارند، بهتر است از ظروف يكبار مصرف استفاده نكنند.
وي با بيان اينكه در صورت الزام به استفاده از ظروف يكبار مصرف براي پخش نذري بايد از ظروفي كه پروانه ساخت از وزارت بهداشت دارند؛ استفاده شود، گفت: اين ظروف بايد متناسب با نيازي كه وجود دارد، تهيه شود.

**لزوم استفاده از سيستم هاي رستوراني در طبخ غذاي نذري
معاون فني بهداشت محيط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضمن توصيه به استفاده از افراد متخصص و حرفه اي براي طبخ غذاي نذري خاطرنشان كرد: تا جايي كه امكان دارد افرادي كه آشپز محسوب نمي شوند براي طبخ غذا ورود نكنند. همچنين ضرورت دارد از سيستم هاي رستوراني براي طبخ، استفاده شود زيرا اين افراد ضمن رعايت بهداشت غذا از شيوه هاي طبخ غذا نيز اطلاع دارند.
وي ادامه داد: در سيستم هاي رستوراني، افراد اغلب با انجام چكاب هاي لازم كارت بهداشت دريافت كرده اند در نتيجه بيش از سايرين نسبت به شناسايي ظروف آگاه هستند.
فرهادي با اشاره به اينكه در پخش نذري از ظروف مسي نيز استفاده مي شود و اين ظروف بهترين گزينه براي استفاده از سوي هيئت هاي مذهبي است، اذعان كرد: در صورتي كه اندود داخل اين ظروف به خوبي كنترل شود، استفاده از آنها را بهترين گزينه ممكن مي دانيم.

**سركشي به مساجد و هيئت هاي مذهبي در ماه محرم
معاون فني بهداشت محيط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به سركشي به هيئت هاي مذهبي و مساجد از ابتداي ماه محرم توسط كارشناسان وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: آموزش هاي لازم همراه با اين سركشي ها به افراد ارائه مي شود. رسانه ها نيز مي توانند در اطلاع رساني نسبت به انواع ظروف يكبار مصرف و چگونگي مصرف آنها موثر باشند.

** نخاله كاغذ در ظروف گياهي نيست
فرهادي با تاكيد بر اينكه تا كنون گزارشي مبني بر تهيه ظروف يك بار مصرف گياهي در كشور با استفاده از نخاله هاي كاغذ به دست مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت نرسيده است.
وي گفت: عمده ترين مشكل ظروف گياهي اين است كه هزينه توليد بالاتري دارند. در نتيجه مردم به دليل قيمت پايين تر ظروف پليمري به سمت تهيه و استفاده از اين ظروف مي روند. از سوي ديگر كارخانه هايي كه به توليد اين ظروف در كشور دست مي زنند كارخانه هاي خوبي هستند كه تا كنون گزارشي در مورد آنها نداشته‌ايم.
معاون فني مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با تاكيد بر اينكه اين كارخانه ها با طي مسير توليد پروانه ساخت خود را دريافت مي كنند، گفت: در بازرسي هايي كه از سوي مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت صورت مي گيرد در ابتداي امر، پروانه كارخانه اي كه در حال توليد اين ظروف است، بررسي مي شود.
وي افزود: در مجموع ظروف آلومينيومي براي توزيع غذاي نذري بهتر از ظروف يك بار مصرف حتي نوع گياهي آن است.
فرهادي اضافه كرد: هيئت ها هنگام تهيه ظروف يكبار مصرف در ابتدا بايد به پروانه ساخت وزارت بهداشت سپس به جنس اين ظروف و سپس غذايي كه در آن توزيع مي شود توجه كنند. لذا براي استفاده از ظروف يكبار مصرف، نمي توان يك حكم واحد صادر كرد و گفت استفاده از اين ظروف سرطان زا است بلكه بايد به اين سه مورد توجه كرد.

**معرفي توليدكنندگان ظروف يكبار مصرف فاقد پروانه به مراجع قضايي
فرهادي با بيان اينكه مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت با توليد ظروف يك بار مصرف، فاقد پروانه به شدت مقابله مي كند، خاطرنشان كرد: بدين معني كه اين ظروف را جمع آوري كرده و پس از اثبات آلوده بودن آنها با كار آزمايشگاهي به امحاء آنها مي پردازيم. در صورتي كه كارگاه توليد كننده اين ظروف غيرمجاز باشد آن را به دستگاه قضايي معرفي و آن را پلمپ مي كنيم.
وي با بيان اينكه در ايام ماه محرم با مردم به شيوه حقوقي و قضايي برخورد نمي كنيم، ادامه داد: عمده اقدامات ما در اين ايام مشاوره است و در صورتي كه خطري سلامت مردم را تهديد كند، مداخله نيز مي كنيم.
معاون مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت اضافه كرد: به طور مشخص در صورتي كه وارد يك مسجد مي شويم و در آن شاهد استفاده از ظروف نامناسب هستيم و حتي اگر تشخيص دهيم غذا داراي مشكل است از توزيع آن نذر جلوگيري مي كنيم. البته امسال تا كنون گزارشي دريافت نكرده ايم اما سال گذشته مواردي از معدوم كردن غذا داشته ايم.
فرهادي تاكيد كرد: مردم مي توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف يا دارا بودن هر نوع شكايت، موارد را به شماره 1490 اطلاع دهند تا رسيدگي شود.
اجتمام(1)**3063 ** 1418
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه