مصرف نمك در ايران دو برابر استاندارد جهاني است

دزفول - ايرنا - مدير گروه بهبود تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي دزفول گفت:به رغم اينكه افراد جامعه از مضرات مصرف بي رويه نمك اطلاع دارند اما همچنان مصرف نمك در ايران دو برابر استاندارد جهاني است.

ميترا جودكيان روز يكشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود:سرانه مصرف نمك هر ايراني در سال شش كيلوگرم مي باشد در حاليكه اين رقم در جهان سه كيلو گرم است.
وي بيماري هاي قلبي عروقي را نخستين علت مرگ و مير در ايران عنوان كرد و افزود:مصرف بالاي نمك از جمله علل اين بيماري ها مي باشد ضمن اينكه كاهش مصرف نمك احتمال ابتلا به افزايش فشار خون را كاهش مي دهد.
جودكيان افزايش فشار خون را از مهم ترين عوامل ابتلا به بيماري هاي قلبي دانست و افزود: بدن به نمك به مقدار كم نياز دارد ولي اكثر افراد بيش از حد نياز نمك مصرف مي كنند.
مدير گروه بهبود تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي دزفول اظهار كرد:نياز بدن به نمك از راه هاي مختلفي چون پخت غذا و نمك موجود در انواع چاشني ها و محصولات غذايي كنسروي تامين مي شود لذا از افزودن نمك به غذا در سفره بايد اجتناب كرد.
اين كارشناس تغذيه با صرفه ترين شيوه كاهش مصرف نمك را انجام برنامه هاي پيشگيري از طريق تلفيق برنامه هاي موثر در سياست هاي ارتقاي سلامت عنوان كرد و گفت:اين سياست ها بايد در همه جا در اولويت قرار گيرند.
وي با بيان اينكه اجراي اين طرح در كشور انگلستان با همكاري صنايع غذايي و آشاميدني طي چند سال كاهش مقدار نمك در بيش از يك چهارم غذاهاي توليدي را به دنبال داشته است افزود:دولت ژاپن نيز موفق شده است با برنامه ريزي و آموزش مصرف نمك را در اين كشور كاهش دهد كه با اينكار علاوه بر كاهش فشار خون ميزان سكته مغزي نيز در ژاپن تا بيش از 70% كاهش يافته است.
جودكيان گفت:برچسب گذاري تغذيه اي بر روي مواد غذايي موجب شد كارخانه هاي مواد غذايي در فرمولاسيون محصولات خود به ويژه مقدار نمك موجود در غذاها بازنگري كنند .
وي افزود:بر اساس توصيه هاي سازمان بهداشت جهاني به منظور پيشگيري از بيماري هاي پر فشاري خون تمام افراد بزرگسال بايد كمتر از پنج گرم كلرورسديم يا دو گرم سديم مصرف كنند اما سرانه مصرف نمك در كشور ما 10 تا 15 گرم در روز براي هر فرد مي باشد كه اين ميزان بنا به توصيه هاي بين المللي بايد به كمتر ازپنج گرم در روز كاهش يابد.
اين كارشناس تغذيه افزود:بسياري از فرآورده هاي غلات از قبيل بيسكويت و كيك داراي مقداري سديم هستند اما مصرف كننده به دليل طعم شيرين آنان متوجه نمي شوند.
وي به شهروندان توصيه كرد براي كاهش مصرف نمك ، نان و پنير كم نمك را در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانند و از مصرف زيتون شور پرهيز نمايند.
7278/6068

سرخط اخبار استان‌ها