۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۱۹

معاون سازمان تعاون روستایی خبر داد:

۱۲ هزار تشکل در بخش کشاورزی فعال هستند

 ۱۲ هزار تشکل در بخش کشاورزی فعال هستند

بیرجند- معاون دفتر امور تشکل‌های روستایی سازمان تعاون روستایی ایران از وجود بیش از ۱۲ هزار تشکل در بخش کشاورزی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ادیب پیش از ظهر شنبه در جلسه نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: کشور ایران یکی از کشورهای خشک بوده که ویژگی‌های خاصی بر بخش کشاورزی آن حاکم است.

وی، بالا بودن سن کشاورزان و کم‌سوادی بهره‌برداران بخش کشاورزی را ازجمله این شرایط خاص عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیشتر کشت‌های کشاورزی کشور معیشتی بوده و دانش نوین در این بخش ورود نیافته است.

 فعالیت ۴.۳ میلیون نفر در بخش کشاورزی کشور

معاون دفتر امور تشکل‌های روستایی سازمان تعاون روستایی ایران به وجود ۴ میلیون و ۳۰ هزار نفر بهره‌بردار در بخش کشاورزی کشور اشاره کرد و افزود: رفع مشکلات بخش کشاورزی نیاز به مشارکت مردم دارد چراکه دولت به‌تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را رفع کند.

ادیب ادامه داد: ازاین‌رو در راستای اهداف و سیاست‌های بخش کشاورزی دولت‌ها الزام دارند تا مردم را در قالب نهادها سازمان‌دهی کنند که به نفع بخش کشاورزی از این نهادها استفاده کنند.

وی از وجود بیش از ۱۲ هزار تشکل در بخش کشاورزی کشور خبر داد و گفت: هرکدام از این تشکل‌ها وظایف ویژه خود رادارند و کارکردهای آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

تشکیل ۴۳۷ نظام صنفی کشاورزی در کشور

معاون دفتر امور تشکل‌های روستایی سازمان تعاون روستایی ایران با اشاره به راه‌اندازی نخستین نظام صنفی کشور در سال ۸۸ در تهران، بیان داشت: تاکنون بیش از ۴۳۷ نظام صنفی در بخش کشاورزی کشور تشکیل‌شده است که هم‌اکنون ۷۰۰ هزار نفر در نظام‌های صنفی کشاورزی کشور عضو هستند.

ادیب بابیان اینکه از این تعداد بیش از ۵۰۰ هزار نفر پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند، عنوان داشت: در حال پیگیری برای تشکیل این تشکل در ۱۳ شهرستان هستیم.

وی با تأکید بر اینکه برای رفع مشکلات بخش کشاورزی باید تشکل‌های جامع به‌عنوان حلقه اتصال و ارتباط بین بهره‌برداران بخش کشاورزی و مسئولان این بخش ایجاد می‌شد، بیان داشت: نظام صنفی بخش کشاورزی چتر حمایتی بوده که فراتر از بخش کشاورزی فعالیت می‌کند.

نظام صنفی کشاورزی برای رفع دغدغه کشاورزان اقدام کند

معاون دفتر امور تشکل‌های روستایی سازمان تعاون روستایی ایران با اشاره به دغدغه کشاورزان در ارتباط با بحث تولید، فروش و بازاریابی محصولات، افزود: نظام صنفی باید این موضوع ورود یافته و با حضور در مجامع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی به کشاورزان کمک کند.

ادیب با اشاره به اینکه تا قبل از شکل‌گیری نظام‌ صنفی بخش کشاورزی شناسنامه شغلی کشاورزی در کشور وجود نداشت، بیان کرد: با شکل‌گیری نظام صنفی بر اساس پروانه‌های فعالیت صادرشده این شناسنامه به بهره‌برداران بخش کشاورزی داده‌شده است.

به گفته وی اطلاعات پروانه فعالیت، اطلاعات دقیقی است که هرساله به‌روزرسانی می‌شود و در حال حاضر ۲۷۰ شغل کدگذاری و شناسایی‌شده است.

معاون دفتر امور تشکل‌های روستایی سازمان تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر در سطح کشور در بخش کشاورزی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، تأکید کرد: مسئولان نظام صنفی استان‌ها باید با مدیران کل تأمین اجتماعی به تفاهم برسند تا اعضای نظام صنفی به‌عنوان بیمه‌شده تلقی شوند

کد خبر 3026029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha