همگرایی، كلید مبارزه موثر با قاچاق كالا

تبریز - ایرنا - 'ضرورت هم افزایی و عزم همگانی'، مطلع نشست كمیته فرهنگی و تبلیغات كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز آذربایجان شرقی بود كه امروز شنبه با شركت جمعی از مدیران نهادهای مسئول در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

به گزارش ایرنا، شركت كنندگان در این نشست بر این نكته اذعان داشتند كه مبارزه كارآمد با قاچاق كالا به عنوان زمینه ساز حمایت عملی از تولید داخلی، نیازمند همنگرایی و هم افزایی است و هر گونه بخشی نگری و فرافكنی در مقابله با گسترش این پدیده شوم و كمرشكن محكوم به شكست است.
واقع نگری و پرهیز از شعارزدگی و تصویب قوانین و مقررات واقع بنیانه با لحاظ كردن واقعیات اقتصاد و تولید ملی در پایتخت و دیگر مناطق كشور همراه با اعمال دیدگاه ها و تجربیات ارزشمند مدیران استانی و محلی از دیگر ترجیع بندهای نشست امروز كمیته فرهنگی و تبلیغات كمیسیون مبارزه با قاچاق كالای آذربایجان شرقی در تبریز بود.

** اپیدمی قاچاق كالا، كمر تولید داخلی را می شكند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی تبریز در این نشست با اشاره به اینكه پدیده قاچاق كالا سال ها است كه گریبانگیر كشور و به تبع آن آذربایجان شرقی است، بر لزوم چاره اندیشی اساسی و بنیادی برای مقابله با آن تاكید كرد.
صمد حسن زاده گفت: انتظار این است كه اگر مجموعه اقدامات پیشگیرانه، نظارتی و تنبیهی به ریشه كنی پدیده شوم قاچاق كالا در جامعه منجر نمی شود، حداقل زمینه ساز كاهش دامنه آن شود.
وی با اشاره به اینكه بر اساس آمارهای منتشر شده سال گذشته 28 میلیارد دلار كالای قاچاق وارد كشور شده است، اظهار داشت: ادامه این روند علاوه بر ضرر اقتصادی هنگفتی كه به جامعه از بابت پرداخت نشدن عوارض گمركی، مالیات بر ارزش افزوده و كارمزد گردش آن در شبكه توزیع و فروش وارد می كند، از منظر رواج بدفرهنگی اقتصادی در جامعه نیز قابل تامل است.
وی با اشاره به نقش قاچاق كالا در كمرنگ كردن دستاوردهای دولت و مخدوش كردن چهره آن در نزد افكار عمومی اضافه كرد: كالاهایی كه از مبادی قاچاق وارد كشور می شوند، معمولا استاندارد نیستند و موجب اختلال در در تولید و توزیع كشور و به تبع آن استان می شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی تبریز با بیان اینكه به دلیل تعدد و تكرار قاچاق كالا معمولا ابزاری برای شناسایی و كنترل موثر آن وجود ندارد، تشریح كرد: بنا بر اعلام مقام های مسئول در زمان حاضر 106 بندر در كشور داریم كه تنها 60 مورد آن در اختیار و كنترل دولت است و مقدار كالایی كه از 48 اسكله دیگر وارد كشور می شود، بیشتر از 60 اسلكه یاد شده است.
وی یادآور شد: در این شرایط دشوار اقتصادی كه واحدهای بزرگ تولیدی داخلی با مشكل كمبود فروش، ظرفیت تولید و رقابت سالم مواجه اند، قاچاق كالا چالش بزرگی برای تولید داخلی محسوب می شود.
وی دقت بیشتر حوزه های نظارتی بر قاچاق كالا و سرمایه گذاری و ورود بیشتر نهادهای مسئول بر این امر را در راستای حمایت از تولید داخلی ضروری دانست و گفت: باید به مردم كشورمان تبیین شود كه به ازای ورود هر قلم كالای قاچاق یك فرصت شغلی برای جوانان جویای كار این مرز و بوم از دست می رود.

** اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با قاچاق كالا ناكافی است
دبیر كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینكه مبارزه با قاچاق كالا از اولویت های دولت تدبیر و امید است، هم افزایی نهادهای مسئول برای افزایش كارآمدی در این حوزه حیاتی را مهم دانست.
محمود چمنی با اشاره به اینكه در دهه های گذشته اقدامات موثری برای مبارزه با قاچاق كالا در سطح كشور و به تبع آن در آذربایجان شرقی صورت گرفته است، گفت: واقعیت این است كه گسترش قاچاق كالا به كشور، اثرات مخربی بر حوزه صنعت و سرمایه گذاری دارد.
وی با اشاره به اینكه كشفیات قاچاق كالا یك درصد مجموع كالای قاچاق شده به آذربایجان شرقی است، اظهار داشت: با وجود این كه آمار كشفیات قاچاق كالا در استان سیر صعودی دارد، اما میزان كشفیات تناسبی با حجم قاچاق ندارد.
وی افزود: به عنوان نمونه در 9 ماهه پارسال 13 هزار و 835 قطعه لوازم یدكی قاچاق در استان كشف شد كه این رقم امسال به 337 هزار و 331 قطعه افزایش یافت.
دبیر كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارزش آذربایجان شرقی ادامه داد: قاچاق كالا یك پدیده چند متغیری است و عوامل مختلفی مانند ضعف تولیدات داخلی، نواقص كنترل مرزی، نقص در ساختار گمرك، نظام مند نبودن ساختار نقل و انتقالات پولی و پایین بودن ریسك قاچاق در ساختار اداری در گسترش این پدیده شوم در جامعه دخیل اند.
وی یادآور شد: تا زمانی كه وضعیت مرزنشینان از نظر رفاه و استاندارد زندگی ارتقا نیابد، مبارزه موثر با قاچاق كالا میسر نخواهد بود.
وی از شكسته شدن قبح قاچاق كالا در جامعه به عنوان یكی دیگر از مشكلات فرهنگی و اجتماعی این پدیده شوم نام برد و اضافه كرد: هر گونه دستاورد مثبت در این زمینه نیازمند عزم و اهتمام جمعی است و تعریف و ترویج تجارت حلال و معاملات اسلامی و شناساندن تبعات غیرقابل جبران قاچاق كالا به مردم می تواند تاثیر مثبتی در این زمینه داشته باشد.

** تصور غلط اشباع تولید داخلی باید پاك شود
رئیس خانه صنعت و معدن آذربایجان شرقی نیز در این نشست، فرهنگ سازی برای حمایت مردم از تولید داخلی را از الزامات مبارزه با قاچاق كالا در جامعه دانست و گفت: به عنوان نمونه می توان از تجربیات تركیه به عنوان كشور همسایه ما در این زمینه استفاده كرد، به طوری كه ترك های ساكن آلمان در فروشگاه های این كشور به دنبال كالاهای تولید تركیه می گردند.
محمدحسین باقری با ذكر نمونه دیگری از حمایت مردم تركیه از تولید داخلی مبنی بر جمع آوری و آتش زدن اجناس دست سوم چینی در میدان معروف 'تقسیم' استانبول افزود: تامل در این گونه تجربه ها نشان می دهد كه موفقیت در مبارزه با قاچاق كالا علاوه بر اقدامات بازدارنده و تنبیهی دولتی، نیازمند فرهنگ سازی در میان شهروندان برای حمایت از تولید داخل است.
وی با انتقاد از رایج بودن تصور غلطی مبنی بر 'اشباع بودن بازار داخلی تولید برخی كالاها' در برخی از نهادهای تصمیم گیر و پولی یادآور شد: ارتقای كیفیت تولید داخلی، نیازمند به روزسازی ماشین آلات و واردات ماشین آلات جدید است، اما متاسفانه برخی از نهادهای پولی به بهانه اشباع بازار داخلی از اعطای تسهیلات در این زمینه طفره می روند.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه در سال های گذشته وقتی یكی از تولیدكنندگان استان درخواست دریافت تسهیلات بانكی برای واردات ماشین آلات تولید لباسشویی كرده بود، هیات مدیره بانك مسئول به بهانه اشباع شدن بازار داخلی از تصویب این درخواست خودداری كرد، در حالی كه اطلاع واثق داشتیم در هشت ماه آن سال 840 میلیون دلار لباسشویی خارجی وارد كشور شده بود.
رئیس خانه صنعت و معدن آذربایجان شرقی با تاكید بر ضرورت همكاری همه نهادهای مسئول برای كمك به رونق تولید داخلی از طریق تسهیل ساز وكارهای قانونی و پولی تشریح كرد: بدیهی است تولید كننده ای كه 30 تا 35 درصد عوارض گمركی برای واردات ماشین آلات و مواد اولیه پرداخت می كند، توان رقابت با كالای قاچاقی را كه هیچ گونه عوارض گمركی و مالیاتی نمی دهد، ندارد.
وی گفت: در شرایطی كه دولت امروزه این اندازه برای جذب سرمایه گذار خارجی تلاش می كند، مبادا از خروج سرمایه های داخلی به دلیل مشكلات، پیچیدگی ها و كاغذبازی های اداری غفلت شود.
باقری با اشاره به اهمیت زمان در موضوع حمایت از تولید داخلی افزود: زمان به سرعت می گذرد و همه باید در قبال تحقق شعار حمایت از تولید داخلی پاسخگو باشند و نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی نیز باید به خوبی از منافع استان در مجلس و سطوح ملی دفاع كنند تا كاسه كوزه ها بر مسئولان محلی نشكند.
وی با اشاره به خروج سالیانه حجم بزرگی از سرمایه از كشور به دلیل دشواری های ادامه تولید در داخل اضافه كرد: باید توجه داشت كه خروج سرمایه از كشور موجب افت حجم سرمایه داخلی می شود.

** توجه به ظرفیت های مرزنشیان در كاهش قاچاق كالا موثر است
قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این نشست از ضعف قوانین و مقررات به عنوان یكی از دلایل گسترش قاچاق كالا در جامعه یاد كرد و گفت: در بسیاری از موارد تصویب قوانین و مقررات خلق الساعه و بدون جویا شدن نظرات كارشناسی و تجربیات مسئولان و كارشناسان محلی است و همین امر موجب تضعیف و انبار شدن تولید داخلی و رونق بازار كالای قاچاق می شود.
غلامعلی راستی با اشاره به وجود 300 هزار مرزنشین در آذربایجان شرقی اظهار داشت: این یك ظرفیت بزرگ برای مقاله با قاچاق كالاست و قانون موجود در این ارتباط نیز بسیار خوب است، اما در اجرای قانون مشكلاتی وجود دارد.
وی با تاكید بر ضرورت استفاده از توانمندی های مرزنشینان در زمینه مبارزه با قاچاق كالا یادآور شد: هر چند بر اساس قانون این افراد مجاز به واردات 160 قلم كالا هستند، اما در سال های گذشته تنها موفق به واردات برنج شده اند.
وی از فرهنگ سازی برای مصرف كالا تولید داخلی به عنوان یكی دیگر از ضرورت های مبارزه كارآمد با قاچاق كالا در جامعه یاد كرد و افزود: مرحوم آیت الله مدرس لباس از پارچه كرباس می پوشید و آن را برای همه تبلیغ می كرد و مردم نیز از وی تبعیت می كردند و ما امروزه باید این رفتار را در ترویج فرهنگ استفاده از كالاهای وطنی الگو قرار دهیم.
قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با تاكید بر ضرورت كنترل قاچاق كالا از مرزها و مبادی ورودی، تاكید كرد: در این صورت نظارت بر كالاهای قاچاق در انبارها و فروشگاه ها موثر خواهد بود.

** بانك های تركیه و دبی قاچاق كالا به ایران را ضمانت می كنند
مدیرعامل مجتمع تراكتورسازی ایران نیز با اشاره به ضرر سالیانه 12 میلیارد دلاری دولت از قاچاق كالا در كشور گفت: مصرف كننده حق دارد كه از میان كالا داخلی یا وارداتی به میل خود انتخاب كند، اما او باید بداند كه قاچاق كالا در وهله اول موجب تضییع حق و حقوق خود وی می شود.
ابوالفتح ابراهیمی با اشاره به حمایت همه جانبه كشورها از صادرات تولیدات داخلی افزود: د زمان حاضر در تركیه و دبی، تبلیغات وسیعی مبنی بر انتقال جنس به ایران به صورت تضمینی وجود دارد كه حاكی از وجود زمینه قاچاق كالا از این كشورها به داخل كشورمان است.
وی بیان این اینكه این تبلیغات دال بر ضمانت بانك های تركیه از صادرات كالاهای تولید این كشور به خاك ایران به هر شكل ممكن از جمله قاچاق است، چاره اندیشی برای مبارزه موثر با قاچاق كالا از یك سو و حمایت كارآمد از تولید داخلی از سوی دیگر را ضروری دانست.

**تولید 52 برنامه در صدا و سیمای مركزی آذربایجان شرقی در حمایت از تولید داخلی
مدیركل صداو سیمای آذربایجان شرقی نیز در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده در این رسانه در راستای حمایت از تولید داخلی و مبارزه با قاچاق كالا ارایه كرد.
محسن لطیفی با اشاره به تولید 52 برنامه در زمینه مبارزه با قاچاق كالا، حمایت از تولید داخلی و معرفی كارآفرینان برتر در یك سال گذشته از آمادگی این نهاد رسانه ای برای تقویت همكاری ها با حوزه صنعت و تولید آذربایجان شرقی خبر داد.
وی با اشاره به كمبود بودجه ای سازمان صدا و سیما، مشاركت فعالان حوزه صنعت و تولید برای پخش برنامه های مرتبط با حمایت از تولید داخلی و مبارزه با قاچاق كالا را ضروری دانست.
گزارش از: محمد عزیزی راد
518/7229

سرخط اخبار استان‌ها