۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۱
کد خبر: 82753233
T T
۰ نفر
شهروندان از خرید مواد آرایشی و بهداشتی فاقد برچسب اصالت پرهیز كنند

همدان - ایرنا - مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: مردم از خرید مواد آرایشی و بهداشتی فاقد برچسب اصالت (TTAC) به طور جدی پرهیز كنند.

محمد كاظم‌زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: سامانه‌ سلامت (TTAC) زمینه ای برای ردیابی، رهگیری و كنترل اصالت فرآورده های سلامت محور است.
وی توضیح داد: با ورود به این سامانه و وارد كردن كد روی محصول به راحتی می توان كشور تولید كننده محصول، مبدا ورود كالا، نام تاجر، تاریخ تولید و انقضا و دیگر مشخصه های مورد نیاز را رویت كرد.
وی اضافه كرد: بر روی تمامی مواد آرایشی و بهداشتی كد شناسایی وجود دارد كه در صورت وارد كردن آن كد در سامانه 'تی تك' می توان مشخصات محصول را مشاهده كرد.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان تاكید كرد: نبود برچسب سلامت بر روی كالا به منزله ناسالم بودن آن است حتی در صورتی كه این مواد آرایشی و بهداشتی در بهترین شركت كه دارای معتبرترین برند است تولید شده باشد.
كاظم زاده ادامه داد: نبود برند بر روی محصول یعنی نحوه تولید و شرایط نگهداری مواد آرایشی و بهداشتی مشخص نیست و حتی احتمال بیوتروریسم نیز می رود.
وی بیان كرد: مواد آرایشی و بهداشتی فاقد برچسب اصالت به صورت فله ای و با قیمت های نازل عرضه می شود كه توصیه می شود متقاضیان هنگام خرید كالا فریب ارزان بودن آن را نخورند.
كارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پرشكی همدان نیز گفت: 190 قلم محصول آرایشی و بهداشتی غیر مجاز در همدان امحا شد.
مریم قیاسی افزود: 199 مركز تولیدی، نگهداری و عرضه محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی این استان امسال مورد بازدید قرار گرفتند.
وی اضافه كرد: از این تعداد بازدید 66 مورد مربوط به واحدهای تولیدی غذایی و بسته بندی، 30 مورد شناسه نظارت بهداشتی كارگاهی، 46 مورد شناسه نظارت بهداشتی مشاغل خانگی و پنج مورد واحدهای تولیدی آرایشی و بهداشتی، بوده است.
وی ادامه داد: همچنین هشت مورد سردخانه و انبار نگهداری موادغذایی و بهداشتی و 44 مورد مراكز نگهداری عرضه و فروش فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مورد بازدید قرار گرفت كه یك مورد از شناسه‌ های نظارت بهداشتی كارگاهی با ضوابط فنی و بهداشتی منطبق نبود.
وی افزود: در یك ماه گذشته 189 قلم محصول آرایشی و بهداشتی جمع آوری، 400 كیلوگرم نمك غیر تصفیه بدون مارك و فاقد مشخصات توقیف و مسئول یك كارخانه آبمیوه به مرجع قضایی معرفی شد.
7526/2087
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار دهنده: زهرا پیرنیا

سرخط اخبار استان‌ها