۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۱۹
کد خبر: 81909929
T T
۰ نفر
اختصاص بیش از دو هزار هكتار زمین برای سرمایه گذاری ایرانیان در سلیمانیه عراق

كرمانشاه - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی و صنایع استان سلیمانیه عراق اعلام كرد: حدود 2 هزار و 400 هكتار زمین برای ایرانیان در ناحیه صنعتی استان سلیمانیه تخصیص داده و مشوق هایی هم ارائه می كنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیروان محمد محمود روز چهارشنبه كه همراه با هیاتی از مسئولان اتاق بازرگانی این استان و برخی فعالان تجاری در دیدار با همتایان كرمانشاهی اش، سخن می گفت، اظهار كرد: اما با گذشت یك سال از این تصمیم، هنوز هیچ صنعتگر یا سرمایه گذار ایرانی به ما مراجعه ای نداشته است.
وی در ادامه با مهم ارزیابی كردن مرز پرویزخان گفت: در این مرز توانایی های صادراتی زیادی وجود دارد و اكنون 47 درصد از واردات اقلیم كردستان از ایران به واسطه این مرز انجام می شود.
سیروان تاكید كرد: مرز پرویزخان صرفا ویژه واردات كالا به اقلیم كردستان نیست و به سایر مناطق عراق هم كالا صادر می كند.
رئیس اتاق بازرگانی استان سلیمانیه اظهار كرد: بازار كنونی عراق به خصوص اقلیم كردستان یك بازار رقابتی است كه از همه كشورها به خصوص تركیه در آن حضوری فعال دارند و از نظر ما برنده آن كسی است كه كالاهای دارای كیفیت و مطابق با استانداردهای كشور عراق را به ما عرضه كند.
وی یكی از مشكلات وارداتی از ایران به خصوص در مرز باشماق مریوان را در حوزه خشكبار عنوان كرد و گفت: بیشتر خشكباری كه از ایران به مقصد اقلیم كردستان صادر می شود، به دلیل كیفیت پایین آنها، برگشت می خورد ولی مدتی است میان وزارتخانه های كشاورزی و بهداشت و سلامت اقلیم كردستان نشست هایی برای رفع این مشكل برگزار می شود.
سیروان محمد گفت: از این پس قرار است كه وزارت بهداشت فقط در مورد محصول كشمش و سایر كالاهای حوزه سلامت اظهار نظر كند و بررسی كیفیت و انطباق دادن محصولات خشكباری با استانداردها را وزارت كشاورزی اقلیم كردستان بر عهده خواهد گرفت.
این مسئول همچنین به آزاد شدن واردات سوخت به خصوص بنزین و گازوئیل از سوی بخش خصوصی اشاره كرد و گفت: پیش تر واردات مواد سوختی تنها از سوی دولت انجام می شد اما با آزاد شدن واردات این محصولات از سوی بخش خصوصی اقلیم، انتظار داریم همكاری های فزاینده ای با جمهوری اسلامی به عنوان یكی از كشورهای توانمند در زمینه تولید مواد سوختی انجام دهیم.
وی گفت: كار واردت بنزین و سایر مواد سوختی توسط بازرگانان و تجار اقلیم به زودی در استان های اربیل و دهوك نیز آغاز خواهد شد كه فرصتی مناسب برای توسعه مراودات تجاری میان ایران و به خصوص استان كرمانشاه با اقلیم كردستان است.
سیروان محمد همچنین خواستار رایزنی های مشترك میان مسئولان استانهای كرمانشاه و سلیمانیه برای برخی مشكلاتی كه در مرز پرویزخان (كاپیتاژ خودروها و ویزا) وجود دارد، شد.
در ادامه این نشست رئیس اتاق بازرگانی استان كرمانشاه نیز بر لزوم توسعه همكاری های تجاری و اقتصادی میان 2 طرف تاكید كرد.
كیوان كاشفی اظهار كرد: اكنون در مرز پرویزخان نیمی از صادرات ایران به عراق انجام می شود و ما تصمیم داریم با همكاری دوستان خود در اقلیم كردستان به خصوص استان سلیمانیه برای رفع برخی موانع بازدارنده بر سر راه توسعه تجارت اقدام كنیم.
وی گفت: در مجموع تجار و بازرگانان كرمانشاه و سلیمانیه با همدیگر رابطه ای بسیار مناسب دارند و در سطحی بالاتر نیز این 2 استان در زمینه هایی چون ارائه خدمات مرزی و بازارچه ای با یكدیگر تعامل مناسبی دارند.
رئیس اتاق بازرگانی كرمانشاه گفت: ما به حساسیت طرف عراقی نسبت به كیفیت كالاها، نحوه ورود و خروج آگاهی داریم و سعی خواهیم كرد كه دیدگاه های خود را به همدیگر نزدیك كنیم.
از 23 روز پیش مرز میان تركیه و اقلیم كردستان در شهر زاخو كه به ابراهیم خلیل مشهور است، به دلیل بروز تنش هایی كه در استان های شرقی تركیه وجود دارد، تعطیل شده است و به نظر می رسد اكنون فرصتی مغتنم برای مرزهای غرب كشور به خصوص پرویزخان و شوشمی و همچنین باشماق است كه خلا تعطیلی مرز یاد شده را با توسعه مراودات تجاری پر كنند و شاید هم سفر هیات استان سلیمانیه و رئیس اتاق این استان پس از 6 سال به كرمانشاه با این موضوع بی ارتباط نباشد.
6539/8066

سرخط اخبار استان‌ها