چهارمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع ومعادن و کشاورزی ارومیه با محوریت بررسی وضعیت توزیع سموم کشاورزی در استان با حضور هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در خانه ملت برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، صمد پورسلطانی نایب رییس اتاق بازرگانی ارومیه در این جلسه با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی و صادرات در سطح کشور از عدم اجرایی شدن ابلاغیه بسته حمایتی از توسعه صادرات غیرنفتی انتقاد کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه هم با انتقاد از نبود صنعت بسته بندی در استان تاکید کرد : متاسفانه الان صادرات سیب در ازای واردات موز انجام می گیرد که مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

بهنام تاج الدینی همچنین با تاکید بر تقویت مراکز عرضه نظارت سموم کشاورزی توسط دستگاه های نظارتی و حمایت دولت از این حوزه و توزیع به موقع کود موردنیاز بخش کشاورزی از برداشته شدن تعرفه صادراتی سیب و رفع ممنوعیت صادرات انگور به عراق خبر داد.

مرادی نماینده باغداران در جلسه کشاورزی اتاق ارومیه از وجود سموم غیر مجاز در سطح استان انتقاد کرد و گفت : وجود سم های غیرمجاز باغداران ما را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد : قیمت کود اوره طی ۴ سال افزایشی ۵.۵ برابری داشته و قیمت کود سولفات پتاسیم نیز طی این مدت، ۱۳ برابر شده است و هر کشاورز درسال ۴۰۰۰ تن کود سولفات پتاسیم نیاز دارد و بدلیل افزایش قیمت، استفاده از کود توسط کشاورزان بشدت کاهش داشته است.

او افزود : خواهان تخصیص کودهای تخصصی هستیم که نتوانسته ایم از شرکت حمایتی کشاورزان کمتر از ۱۵۰ تن کود دریافت کرده ایم درحالیکه قراردادمان ۱۰۰۰ تن بوده است

مرادی تاکید کرد : بدلیل افزایش قیمت، کشاورزان از کود و سموم غیرمجازی که توسط فروشندگان عرضه میشود و بهای کمتری دارد استفاده می کنند‌ و از بخش دولتی درخواست حمایت های بیشتر در این مورد را داریم و طی یک نظام واحد و یک سازمان منسجم، اقدام به واردات کود کنیم تا نظارت بهتر و واردات با کیفیت تری صورت گیرد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه از پرداخت ۸۱۰ میلیارد تومان پول گندمکاران و افزایش ۱۰۰۰ درصدی کشت کلزا در استان خبر داد.

فتح الله زاده افزود : ۳۶۶ فروشگاه مجوزدار عرضه سموم کشاورزی در آذربایجان غربی وجود دارد و تنها ۲۰ فروشگاه غیرمجاز عرضه سموم کشاورزی در استان وجود دارد که فعلا مجوز یکساله دریافت کرده اند تا مشکلات و کاستی های خود را جبران کنندو آذربایجان غربی از معدود استان هایی است که بدون فروشگاه غیرمجاز عرضه کود هستند.

هوشمند جوادی معاون سازمان صنعت معدن و تجارت استان هم از فعالیت مداوم تیم نظارتی سازمان بر مراکز عرضه سم خبر داد.

بهادری نماینده ارومیه هم با اعلام پرداخت ۸۱۰ میلیارد بابت خرید گندم به کشاورزان آذربایجان غربی گفت: باید در مورد کود و سموم نظارت جدی تر و با برنامه تری صورت گیرد ضمن اینکه باید در مورد استفاده از آنها به کشاورزان آموزش های لازم را داد.

وی افزود: در مورد پرداخت مشوق های صادراتی به کشاورزان باید بررسی های جمع تری صورت گیرد تا بتوانیم از بازارهای دیگر کشورها استفاده کنیم.

نماینده ارومیه تصریح کرد: در مورد مشکلات کشاورزان منتظر برنامه ها و پیشنهادات کشاورزان و ارگان های مرتبط‌ هستیم تا طرح و بررسی شود.

بهادری در پایان گفت: تلاش میکنیم برای ایجاد و آغاز منطقه ویژه اقتصادی از بخش خصوصی و تلاش های آنان استفاده کنیم تا حضور بخش دولتی و ... و برای این منظور نیازمند حضور و ایجاد شرکت های قدرتمندتری از سوی بخش خصوصی هستیم.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 597932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =