۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۲۱
کد خبر: 82606176
T T
۰ نفر
كوتاه قدي در كودكان زير پنج سال كشور 50 درصد كاهش يافته است

قزوين-ايرنا-مديركل بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت گفت: نتايج مربوط به پژوهش در وضعيت ريزمغذي ها نشان مي دهد كوتاه قدي در كودكان زير پنج سال كشور 50 درصد كاهش يافته است.

به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي قزوين، دكتر زهرا عبدالهي در كارگاه آموزشي ارزيابي وضعيت تغذيه و پايش رشد كودكان كه در قزوين برگزار شد،افزود: مطالعات جديد نشان دهنده آن است كه اگر در 2 دهه گذشته در كشور، حدود 20 درصد كوتاه قدي ناشي از تغذيه در كودكان زير پنج سال وجود داشت،اين عدد امروز به 6.8 درصد رسيده است.
وي اضافه كرد: رسيدن به اين عدد حاصل برنامه هاي مداخلاتي و همكاري هاي بين بخشي بوده كه بين وزارت بهداشت و كميته امداد، نهضت سوادآموزي و سازمان بهزيستي صورت گرفته است.
عبداللهي در ادامه از كاهش 70درصدي سوء تغذيه در كشور خبر داد و افزود: مطالعات اخير نشان دهنده آن است كه با اجراي برنامه ها و مداخلاتي كه به منظور بهبود تغذيه كودكان زير پنج سال در كشور انجام شده كاهش قابل ملاحظه اي در شيوع سوء تغذيه كودكان در كشور مشاهده مي شود.
وي ادامه داد:در 2 دهه قبل، كم وزني يا سوء تغذيه، حدود 17 درصد شيوع داشته است كه با توجه به نتايج مطالعاتي در سال 91، اين عدد به چهار درصد كاهش يافته و يعني حدود 70 درصد ميزان سوء تغذيه در كشور كاهش پيدا كرده است.

**كاهش سوء تغذيه در مناطق محروم
مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت در ادامه گفت: با تمام اقدام هاي انجام شده، همچنان در مناطق محروم كشور نسبت به ساير مناطق، شيوع سوء تغذيه در كودكان ديده مي شود.
عبداللهي با بيان اينكه در مناطق محروم نيز ظرف 2 دهه گذشته، اقدامات مناسبي انجام شده و كاهش قابل ملاحظه اي در آمار سوء تغذيه كودكان مشاهده شده است،گفت: به طور مثال، اگر در استان سيستان و بلوچستان طي دو دهه اخير، آمار كوتاه قدي تغذيه اي به 40 درصد مي رسيد، اين رقم در حال حاضر به كمتر از 20 درصد كاهش پيدا كرده است.
اين مسئول يادآور شد:اين موضوع به عنوان يكي از اولويت هاي بهبود تغذيه در استان هاي محروم كشور در دستور كار است و بايد براي كاهش شيوع سوءتغذيه در مناطق محروم بيشتر كار شود.
وي از تدوين سند ملي تغذيه و امنيت غذايي با همكاري انستيتو تغذيه و موسسه ملي تحقيقات سلامت خبر داد و اظهار كرد: اين سند پس از تصويب در شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي به شوراي سلامت استان‌ها ابلاغ مي‌شود تا براي بهبود امنيت غذايي، اقدام هاي لازم انجام شود.

**كمبود ويتامين D همچنان ادامه دارد
عبداللهي در ادامه نسبت به وضعيت نگران كننده ويتامين D در كشور هشدار داد و گفت: كمبود ويتامين D مشكلي جهاني است بنابراين، تمام افراد نيازمند مصرف مكمل ويتامين D در كشور هستند.
وي با اشاره به اين كه يكي از دغدغه‌هاي وزارت بهداشت در حوزه كمبود ريز مغذي‌ها، كمبود ويتامين D در جامعه است،گفت: ميزان كمبود ويتامين D در كودكان 15 تا 23 ماهه 23.3درصد، در كودكان 6 ساله 61.8درصد، در نوجوانان 76 درصد، زنان باردار 85.3 درصد و ميانسالان 59.1 درصد است.
عبدالهي افزود: با توجه به اين وضعيت، وزارت بهداشت از سال 93 برنامه هايي را به منظور رفع و مقابله با اين كمبود آغاز كرده است كه توزيع رايگان ويتامين D با دوز 50 هزار واحد به صورت ماهانه يك عدد در بين دانش آموزان و توزيع ماهانه يك مكمل 50 هزار واحد به صورت رايگان براي تمام گروه‌هاي سني در شبكه بهداشتي-درماني كشور از جمله آنها است.
وي اضافه كرد: در وزارت بهداشت، براي كمبود ويتامين D پروتكلي در سطح دانشگاه هاي علوم پزشكي بخشنامه شد كه براي كودكان زير 2 سال از روز سوم تا پنجم پس از تولد، قطره AD تجويز شود.

**ميزان كم خوني در زنان و دختران ايراني بالاست
مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،اظهار كرد: براساس مطالعات انجام ‌شده در سال 1380 ميزان كم‌خوني در گروه‌هاي سني مختلف به‌ويژه زنان، دختران و كودكان بالاست، به‌طوري ‌كه كودكان زير 2 سال، حدود 23 درصد، كودكان 6 ساله 26 درصد، نوجوانان 23 درصد و زنان باردار 43 درصد از كمبود آهن رنج مي‌برند.
وي ادامه داد: كم خوني كه مهم ترين علت آن كمبود اسيدفوليك و كمبود آهن است در ايران، بسيار شايع بوده و به منظور جبران آن بنابر توصيه هاي وزارت بهداشت، تمام كودكان زير 2سال، بايد روزانه قطره آهن دريافت كرده و از روز سوم‌ تا پنجم پس از تولد تا 24 ماهگي، بايد ويتامين A و D مصرف كنند.
عبداللهي افزود: توصيه مي شود كودكاني كه منحني رشدشان مشكل دارد بين چهار تا شش ماهگي (يعني از زمان مصرف غذاي كمكي) مكمل هاي لازم را مصرف كنند.
وي گفت: به منظور پيشگيري و كنترل كم‌خوني، اجراي برنامه‌هاي كشوري براي تمامي اقشار و گروه‌هاي سني از جمله مكمل ‌ياري آهن‌ براي‌ زنان باردار، طرح آهن‌ ياري هفتگي ويژه دانش‌آموزان دختر مقطع دبيرستان، غني‌سازي آرد با آهن و اسيدفوليك، در دستور كار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

**مصرف مستمر قطره آهن در استان قزوين، بالاتر از كشور است
عبداللهي گفت: پس از گذشت 10سال از اجراي اين طرح‌ها، ميزان آهن و كم‌خوني افراد ارز‌يابي شد و نتايج، گوياي اين موضوع بود كه فقر آهن در زنان باردار از 43 به 14 درصد و در ميان نوجوانان دختر و پسر از 23 به 11 درصد رسيده است.
وي ادامه داد:همچنين درصد كم‌خوني در زنان باردار از 21 به 16 درصد، در زنان ميانسال از 19 به 14 درصد و در نوجوانان دختر و پسر از 18 به 10 درصد كاهش يافته است.
مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت مصرف مستمر قطره آهن در كشور را 35 و در استان قزوين 39 درصد اعلام و بر افزايش اين درصد را با آموزش به مادران تاكيد كرد.
طرح تحقيقاتي پژوهشي در وضعيت ريزمغذي هاي ايران(پورا2) در سال 91 به منظور بررسي ميزان ريز مغذي ها و به جهت اهميتي كه ريزمغذي ها ،ويتامين ها و مواد معدني در حفظ و ارتقاي سلامت دارند با نظارت دفتر بهبودتغذيه معاونت بهداشتي وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشكي در تمام كشور اجرا شد.
نخستين بررسي كشوري ريزمغذي ها (پورا يك) نيز در سال 1380 انجام وگزارش كامل آن در سال 85منتشر شد.
7388*3013
خبرنگار: پريسا نوروزي**انتشار دهنده: رضا اولادي

سرخط اخبار استان‌ها