۳۰ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۵۱
کد خبر: 82039931
T T
۰ نفر
بخش كشاورزی از سرما و بارش‌ها 20 هزار میلیارد ریال خسارت دید

تهران-ایرنا- مدیركل دفتر مدیریت بحران و كاهش مخاطرات بخش كشاورزی اعلام كرد: طبق برآوردهای اولیه بخش كشاورزی از حوادث غیرمترقبه در 9روز منتهی به یكشنبه 29 فروردین، در نتیجه سیل، تگرگ، بارش و توفان 20 هزار میلیارد ریال به بخش‌های باغی، زراعی، دام و طیور در 19 استان خسارت وارده شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سیدمحمد موسوی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران درباره خسارت‌های وارده ناشی از بارش، تگرگ، سرما و توفان در 9 روز اخیر افزود: بررسی ها نشان می دهد بارندگی‌های اخیر نسبت به سال گذشته 18.5 درصد افزایش داشته و در 16 استان كشور بیش از 50 میلیمتر ثبت شده است.
وی اظهار داشت: تگرگ به هشت استان ایلام، خوزستان، كرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، كهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی و قزوین خسارت وارده كرده است؛ همچنین در 12 استان نیز سرمازدگی به دلیل كاهش دمای هوا به صفر و زیر صفر درجه، خسارت هایی به باور آورده است.
مدیركل دفتر مدیریت بحران و كاهش مخاطرات بخش كشاورزی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده از خسارات در 9 روز منتهی به 29 فروردین ماه، در پی بارشهای سنگین، سیل و تگرگ، 47 درصد از اراضی و بر اثر سرمازدگی نیز 53 درصد از عرصه های كشاورزی آسیب دیده است.
وی اصافه كرد: از مجموع خسارت های وارده شده در چند روز اخیر، در 9 استان، سیل و تگرگ به 500 هزار هكتار از اراضی زراعی، پنج هزار میلیارد ریال خسارت وارده شده ست.
به گفته وی، این خسارت ها در بخش زراعی بین 20 تا 100 درصد بوده كه بیشترین آن مربوط به غلات از جمله گندم و جو در استان‌های خوزستان، كرمانشاه و ایلام است.
وی گفت: در بخش باغبانی نیز در روزهای گذشته 121 هزار و 413 هكتار از باغات زردآلو، آلو، هلو، گوجه سبز، شلیل، بادام و گردو به مبلغ 10 هزار و 500 میلیارد ریال در 12 استان خسارت دیدند.
موسوی اضافه كرد: در حوزه آب و خاك و زیرساخت های بخش كشاورزی نیز در 10 استان كشور حدود 2 هزار میلیارد ریال خسارات برآورد شده است.
وی به خسارت های بخش دام، طیور و آبزیان نیز اشاره كرد و گفت: در این بخش، سیل و تگرگ در 9 استان كشور حدود 550 میلیارد ریال است.

** دولت خسارت كشاورزان را پرداخت می كند
این مقام مسئول ادامه داد: كسانی كه زیر پوشش بیمه كشاورزی هستند خسارت خود را از این صندوق می گیرند؛ همچنین آنهایی كه محصولات خود را بیمه نكرده اند پس از ارزیابی و پایش، خسارت را از دولت دریافت خواهند كرد.
مدیركل دفتر مدیریت بحران درباره پوشش بیمه ای گفت: طبق آمارها حدود 25 درصد باغات و 34 درصد اراضی زراعی تحت پوشش بیمه قرار دارند اما در خوزستان 85 درصد اراضی زراعی بیمه هستند.
وی ادامه داد: برآورد كلی و اولیه نشان می دهد كه 140 هزار نفر بهره بردار كشور در بخش های باغی و زراعی در 19 استان كشور دچار خسارت شده اند.

** تخصیص اعتبار 2 هزار میلیارد ریالی برای طرح های آبخیزداری
موسوی درباره اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری كشور نیز گفت: طرح جامع آبخیزداری برای پیشگیری از سیل و مدیریت آبخوان ها تهیه و تصویب شده و در اختیار سازمان مدیریت بحران كشور قرار گرفته است.
وی اضافه كرد: نگاه مدیریت بخش كشاورزی اولویت در اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری است؛ به همین منظور نیازمند مبلغ 2 هزار میلیارد ریال در 40 حوزه برای كنترل سیلاب ها هستیم.
وی درباره دام های سرگردان ناشی از سیل و سرمازدگی نیز گفت: خوشبختانه ادارات جهاد كشاورزی استان های توانستند از ظرفیت های كشت و صنعت و پشتیبانی امور دام و پیمانكاران اجرایی طرح های بخش كشاورزی برای تامین علوفه دام ها استفاده كنند.
به گزارش ایرنا، در قانون بودجه سال 1394 اعتبار مصوب صندوق بیمه كشاورزی از ردیف ش تبصره 19 قانون بودجه، 11 هزار و 500 میلیارد ریال بود. با این حال قائم مقام صندوق بیمه كشاورزی اعلام كرده كه تاكنون بیش از هشت هزار و 600 میلیارد ریال از غرامت سال زراعی گذشته پرداخت شده و هنوز چهار هزار میلیارد ریال دیگر باقمیانده است كه باید از سوی دولت به بیمه گذاران پرداخت شود.
سالیانه بین یك میلیون و 750 تا دو میلیون كشاورز در بخش های زراعی، باغی، طیور، دام و آبزیان زیر پوشش بیمه صندوق كشاورزی قرار می گیرند.
اقتصام ** 9186 ** 3053 ** 1559 ** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد