۱۱ بهمن ۱۳۹۴، ۷:۴۸
کد خبر: 81942223
T T
۰ نفر
تولید گوشت قرمز و سفید در خراسان شمالی از 13 هزار تن فراتر رفت

بجنورد- ایرنا- معاون سلامت اداره كل دامپزشكی خراسان شمالی گفت: طی 10 ماه امسال، بازرسان و ناظران بهداشتی و شرعی این اداره كل بر استحصال بیش از 13 هزار و 105 تن گوشت قرمز و سفید در كشتارگاه های دام و طیور استان نظارت كردند.

دكتر حمید رمضانی امروز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح كرد: دی ماه امسال 7 هزار و 379 رأس دام سبك و سنگین در 8 كشتارگاه دام استان ذبح شرعی و بهداشتی شد تا در مجموع 10 ماه، كشتار دام سبك به 76 هزار و 937 رأس و دام سنگین به 5 هزار و 992 رأس برسد.
وی میزان گوشت استحصالی از این تعداد دام را 2 هزار و 942 تن اعلام كرد و افزود: نظارت دامپزشكی استان بر كشتار این دام ها به حذف و معدوم سازی بیش از 12 تن گوشت و آلایش دامی غیرقابل مصرف در كشتارگاه ها منجر شد.
در حال حاضر یك كشتارگاه صنعتی دام در بجنورد و 7 كشتارگاه سنتی در شهرستان های استان با مدیریت شهرداری ها فعالیت دارند.
معاون سلامت اداره كل دامپزشكی هم چنین گفت: ماه گذشته افزون بر 600 هزار قطعه مرغ در كشتارگاه های صنعتی طیور استان ذبح شد تا آمار كشتار طیور در 10 ماه امسال به 4 میلیون و 715 هزار قطعه برسد. وی تصریح كرد: از این تعداد، بیش از 10 هزار و 163 تن گوشت مرغ، استحصال و با نظارت دامپزشكی روانه بازار مصرف شد. به گفته وی، این نظارت ها به ضبط و معدوم سازی بیش از 51 تن گوشت و آلایش مرغی غیرقابل مصرف در این كشتارگاه ها انجامیده است.
هم اكنون 2 كشتارگاه صنعتی طیور در بجنورد و شیروان هر كدام به ظرفیت كشتار 2 هزار قطعه مرغ در ساعت با مالكیت بخش خصوصی فعالیت دارند و یك كشتارگاه جدید طیور هم در حال تأسیس است.
رمضانی از عموم شهروندان خواست، هنگام خرید فرآورده های خام دامی به مهر و برچسب دامپزشكی و تاریخ تولید و انقضای روی بسته بندی فرآورده ها توجه كنند و در مواجهه با موارد مشكوك یا غیربهداشتی، موضوع را به سامانه تلفنی 1512 دامپزشكی استان اطلاع دهند./
7184/1744/

سرخط اخبار استان‌ها