۳ بهمن ۱۳۹۵، ۷:۰۶
کد خبر: 82396333
T T
۰ نفر
بيمه محصولات، چتر حمايتي بر سر بهره برداران كشاورزي

خمين - ايرنا - بلاياي طبيعي از موضوعاتي است كه در بخش كشاورزي اجتناب ناپذير است و هر از گاهي بهره برداران اين بخش را با خسارت و آسيب مواجه مي كند و در اين ميان تنها بيمه محصولات است كه به عنوان چتر حمايتي التيام بخش است.

كارشناسان و مديران جهاد كشاورزي معتقدند: در صورتيكه صندوق بيمه به تعهداتش جامه عمل بپوشاند، بيمه محصولات كشاورزي بهترين راهكار جبران خسارت هاي حوادث طبيعي در حوزه كشاورزي است.
برخي حوادث غيرمترقبه در حوزه كشاورزي به حدي عميق و سنگين است كه تمامي دسترنج بهره برداران را مي برد و حتي چرخه توليد در حوزه كشاورزي را مختل مي كند و در چنين شرايطي اگر بيمه صندوق كشاورزي نتواند بهنگام و موثر عمل كند و طعم شيرين حمايتش را به بهره بردار برساند، مخاطرات جدي نمود مي يابد.
طيف بزرگي از بهره بردارن كشاورزي علاوه بر مواجهه با مشكلات متعدد ناشي از كم آبي و فرسودگي ماشين آلات در حوزه توليد دست و پنجه نرم مي كنند و در شرايط بحران و حوادث غيرمترقبه اگر حمايت ها كافي و به موقع نباشد آسيب هاي جبران ناپذيري را به همراه دارد.
به گزارش ايرنا، در هفته اول آذر ماه امسال با بروز سرماي شديد و كاهش دما خسارات سنگيني گريبان گير كشاورزان خمين و محلات شد به طوري كه از 20 تا 60 درصد مزارع گندم، كلزا، جو و گلخانه هاي اين شهرستان ها دچار سرمازدگي شدند.
مدير جهاد كشاورزي محلات در اين خصوص گفت: بيمه محصولات زراعي و باغي بهترين راهكار جبران خسارت هاي احتمالي به بخش كشاورزي است و در سال هاي اخير كه محصولات كشاورزي با بحران هاي خشكسالي و سرمازدگي مواجه شدند تلاش شده است نا صندوق بيمه پشتيبان و حامي كشاورزان باشد.
عبدالله محمودي بيان كرد: با وجودي كه براي ترغيب كشاورزان به بيمه كردن محصولات كشاورزي و باغي فرهنگ سازي شده اما، در برخي موارد تاخير و يا عمل نشدن تعهدات صندوق بيمه در پرداخت به موقع غرامت باعث شده كشاورزان انگيزه خود را براي تداوم بيمه محصولات از دست بدهند.
وي بيان كرد: غرامت هاي سال گذشته كشاورزان هنوز پرداخت نشده است و سال زراعي جاري كشاورزان انگيزه اي به بيمه كردن محصولات خود نداشتند.
وي گفت: اين در شرايطي است كه كشاورزان و بهره برداران بخش كشاورزي به خوبي از خطرات و خسارت سرمازدگي سال زراعي آگاهي دارند و خواستار حمايت مسئولان در اصلاح رويه صندوق كشاورزي و ايجاد شرايط مناسب حمايتي براي پاسخگويي به نگراني هايشان هستند.
مدير جهاد كشاورزي محلات گفت: سرما و كاهش شديد دما در اين شهرستان 26 ميليارد ريال به گلزارها و مزارع گندم و كلزاي اين شهرستان خسارت وارد كرد.و تنها در آذر ماه امسال موجب شد 90 هكتار از گلزارهاي اين شهرستان دچار خسارت جدي شود.
وي بيان كرد: سرما به 70 هكتار از باغات و درختچه هاي گل رز اين شهرستان نيز تا 80 درصد خسارت وارد كرد و باغات گلايول و ليليوم به ميزان 20 هكتار نيز تا 50 درصد سرما زده شده است.
محمودي افزود: به 200 هكتار از مزارع كلزا نيز از 40 تا 100 درصد و 200 هكتار مزارع گندم از 10 تا 20 درصد خسارت وارد شده است و اين در شرايطي است كه پيش بيني برداشت محصول كلزا از اين مزارع 280 تن بود.
وي ،سطح زير كشت محصول گندم در محلات را 850 هكتار و كلزا را 202 هكتار اعلام كرد.
محمودي گفت:بر اساس اعلام شركت خوشه هاي مهر خمين كه عاملان كارگزاري بيمه در محلات هستند، 202هكتار مزارع كلزا ، 114 هكتار گندم ، 80 هكتار جو درسال زراعي جاري تحت پوشش بيمه كشاورزي قرار گرفتند.
مدير جهاد كشاورزي خمين نيز گفت: خسارت‌ وارد شده به محصولات كشاورزي مي‌تواند عوامل طبيعي متعددي داشته باشد اما نكته قابل توجه اين است كه در اكثر موارد جلوگيري از بروز اين حوادث امكان پذير نيست.
احمدرضا جعفري افزود: بر اين اساس به منظور جلوگيري از متضرر شدن كشاورزان بر اثر حوادث طبيعي بهترين كار استفاده از بيمه محصولات كشاورزي است اما، با وجود اينكه بخش كشاورزي خمين همواره در معرض آسيب ناشي از حوادث طبيعي قرار دارد استقبال خوبي از سوي بهره برداران از بيمه كشاورزي نمي شود.
وي ادامه داد: نبود بازديد اوليه از سطوح بيمه شده توسط كارگزار صندوق و تعيين گزينه هاي حقيقي، پرداختن نشدن غرامت در زمان مناسب كه بتواند بخشي از هزينه هاي كشاورز را پوشش دهد باعث شده كشاورز تمايلي به بيمه كردن محصولات خود نداشته باشد.
مدير جهاد كشاورزي خمين گفت: بيمه تنها مرجع پرداخت غرامت ناشي از حوادث طبيعي به كشاورزان است چرا كه اگر سازمان مديريت بحران بخشنامه هايي مبني بر پرداخت غرامت به خسارت ديدگان صادر كند، بهره برداران تحت پوشش مشمول پرداخت غرامت مي شوند.
وي گفت: سرما و كاهش دما در آذر ماه امسال 25 ميليارد ريال خسارت به زمين هاي كشاورزي و تاسيسات گلخانه اي اين شهرستان خسارت وارد كرد.
جعفري افزود: با توجه به بازديد كارشناسان از مزارع اين شهرستان سرماي آذر ماه به 10 هزار و 805 هكتار از اراضي زير كاشت شده گندم و جو آبي، كلزا و تاسيسات گلخانه اي خسارت وارد كرده است.
وي بيان كرد: مزارع كلزا به وسعت 291 هكتار از 40 تا 100 درصد، گندم آبي به وسعت 6 هزار و 250 هكتار 20 درصد، جو آبي به وسعت چهار هزار و 250 هكتار 30 درصد و 11 هكتار تاسيسات گلخانه اي و آبياري نوين از 50 تا 60 درصد دچار سرمازدگي شدند.
وي بيان كرد: احتمال تداوم سرمازدگي در اراضي كشاورزي و گلخانه هاي اين شهرستان وجود دارد.
يك كارشناس كشاورزي نيز معتقد است: بيمه محصولات كشاورزي نمونه كامل حمايتي از بهره برداران است به شرط آن كه مصاديق و مواد تكليفي آن به صورت جدي و هدفمند محقق شود.
يوسف نيكزاد چالشتري افزود: عملكرد صندوق بيمه نتوانسته طعم شيرين اين حمايت را به بهره برداران بچشاند چرا كه برنامه ريزي زماني مناسب براي شروع بيمه و اعلام به بهره برداران وجود ندارد و در بسياري از موارد بعد از اتمام سقف زماني تعرفه و زمان بيمه اعلام مي شود.
وي بيان كرد: بازديد اوليه از سطوح بيمه شده توسط كارگزار صندوق و تعيين گزينه هاي حقيقي انجام نمي شود و اين نقيصه در هنگان بروز خسارت ناشي از حوادث قهري باعث ايجاد خطا و نارضايتي مي شود.
وي بيان كرد: رويه حاكم بر ارزيابي و پرداخت ميزان خسارت وارده به محصولات نيازمند بازنگري است و نبايد در پرداخت غرامت حداقل ها منظور مي شود و يا با تاخير در پرداخت كشاورز در تنگناي جدي باشد.
نيكزاد چالشتري افزود: با تمام تلاش و كوشش كارشناسان جهادكشاورزي در ترويج بيمه محصولات كشاورزي، مشكلات بيان شده باعث شده كشاورزان استقبال مناسبي از بيمه نكنند.
رئيس بانك كشاورزي شعبه خمين گفت: كشاورزان استقبال مطلوبي از بيمه كردن اراضي كشاورزي و باغي خود نمي كنند كه شايد يكي از علل اين بي انگيزگي را بتوان پايين بودن ميزان غرامت هاي پرداختي در حوادث طبيعي دانست.
داود عباسي افزود: در چندسال اخير كه پديده خشكسالي در شهرستان محلات بروز كرده است، كشاورزان مي بايست گزينه خشكسالي را در بيمه اراضي خود انتخاب مي كردند اما در خصوص اين مهم استقبال مطلوب از سوي بهره برداران نيست.
وي بيان كرد: بهره برداران با وجودي كه از بابت خشكسالي دچار ضرر و زيان گزافي شده بودند اما، از دريافت غرامت ناشي از خسكسالي محروم شدند.
عباسي گفت: در سال زراعي جاري تاكنون فقط يك هكتار از سطح باغات و چهار هزار و 362 هكتار از اراضي كشاورزي محلات تحت پوشش صندوق بيمه كشاورزي قرار گرفته است.
وي افزود: سال گذشته 162 هكتار از سطح باغات و يك هزار و 916 هكتار از اراضي كشاورزي محلات تحت پوشش صندوق بيمه قرار گرفته بود.
رئيس بانك كشاورزي شعبه خمين گفت: پرداخت غرامت سال گذشته فقط براي گندم ديم به مبلغ سه ميليارد ريال محقق شد و اراضي ديگر مشمول خسارت و دريافت غرامت نشدند.
52 درصد از جمعت 110 هزار نفري خمين در سطح 73 هزار و 965 هكتار اراضي زراعي فعال هستند.
محلات نيز از توابع استان مركزي است كه افزون بر سه هزار نفر به صورت رسمي در 700 واحد توليد و پرورش گل و گياهان زينتي مشغول به كارهستند و اين شهرستان قطب توليد گل و گياهان زينتي در كشور محسوب مي شود.
7277/6013/ گزارشگر: افسانه آروند***انتشار دهنده:مژگان حيدري

سرخط اخبار استان‌ها