۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۱
کد خبر: 82633344
T T
۰ نفر
مدیر جهاد كشاورزی: 21 هزار تن گندم در مهاباد خریداری شد

مهاباد- ایرنا- مدیر اداره جهاد كشاورزی مهاباد برداشت 40 هزار تن گندم در این شهرستان طی سال زراعی جاری را پیش بینی كرد و گفت: در سال جاری بیش از 21 هزار تن گندم از كشاورزان خریداری و تحویل سیلوها و مراكز خرید تعاون روستایی مهاباد شده است.

عبدالرحمان كلیجی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: امسال به علت كاهش 37 درصدی بارندگی و ادامه خشكسالی در مناطق روستایی شهرستان پیش بینی می شود گندم دیم شهرستان حدود یك سوم تولید سال گذشته در مزارع دیم تولید شده است.
وی افزود: با توجه به شرایط بد بارندگی و شرایط آب منطقه 20 هزار هكتار گندم دیم غیرقابل برداشت و حدود 11 هزار هكتار نیز بیش از 55 درصد خسارت داشته است.
وی در خصوص اصلاح الگوی كشت و كاهش مقدار بارندگی شهرستان گفت: 100 هكتار كلزا در سال گذشته به عنوان محصول كم آب بر كشت شده كه متاسفانه به علت تامین نشدن آب كافی حدود 30 هكتار به رشد كافی نرسیده و در سرمای زمستان از بین رفت.
كلیجی همچنین با اشاره به طرح های حمایتی دولت در بخش كشاورزی گفت: محدودیتی برای اراضی خرده مالكی وجود ندارد و هر كشاورز با شرط آب كافی می تواند از تسهیلات بلاعوض 50میلیون ریال برای زراعت و 70میلیون ریال برای باغ ها استفاده كند كه در هفته دولت 24 طرح آن به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب نیز اظهار كرد: كلاس های ترویجی و آموزشی برای بهره وری بیشتر از منابع آبی موجود، طرح IPCM(نحوه آبیاری) در 9 روستا حوزه شهرستان به منظور مدیریت مزرعه، كاهش كود و سم و آب مصرفی با همكاری دفتر تالاب های سازمان ملل متحد و جهاد كشاورزی در حال اجرا می باشد.
وی افزود: سطح زیر كشت امسال گندم دیم حوزه شهرستان 42 هزار تن و گندم آبی3هزار800 بوده است.
كلیجی همچنین در مورد وضع تولیدات محصول چغندر قند در مهاباد گفت : امسال 200 هكتار سطح زیركشت این محصول افزایش یافته و حدود 2 هزار و 200 هكتار چغندر كشت داشته ایم.
وی اضافه كرد: از كل سطح زیركشت یكهزار و 750 هكتار دارای قرارداد و 450 هكتار به صورت مازاد برنامه ابلاغی و بصورت آزاد كشت شده است.
كلیجی در خصوص پرداخت مطالبات كشاورزان افزود: اداره جهاد كشاورزی این شهرستان هیچ بدهی به كشاورزان بابت محصولات پارسال ندارد و امسال نیز تاكنون 10 درصد كل مطالبات كشاورزان پرداخت شده است.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
مهمترین اخبار ایرنای كشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت كنید.
3093 **انتشار دهنده: پیمان پاكزاد

سرخط اخبار استان‌ها